20.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kivirouheen pyörittäjä – Iveco Trakker 10×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisiakselinen maansiirtoauto, Iveco Trakker, on suomalainen erikoisuus. Vaikka korvaava malli on jo matkalla, oli vaikea kieltäytyä mahdollisuudesta kokeilla 10x4:sta käytännössä. Iveco Trakker ei varsinaisesti ole enää uutuuden karhea, korvaava malli T-way on jo matkalla piirustuslaudoilta tuotannon suunnitteluun. Silti maahantuojan ehdotellessa mahdollisuutta kokeilla viisiakselista Trakkeria kieltäytyminen ei käy edes henkilöautoihin leipääntyneen toimittajan mielessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järeimpiin tehtäviin Ivecon mallistossa Trakkerin tehtäviin kuuluvat raskaat ja likaiset hommat. Se on tuttu näky varsinkin soramontuilla ja rakennustyömailla. Nykypäivän tehokkuusvaatimukset edellyttävät isoa hyötykuormaa. Järeitä rakenteita ei voi keventää, joten kantavuutta saadaan vain akseleita lisäämällä. Useimmissa Euroopan maissa suurin sallittu paino saavutetaan jo neljällä akselilla, mutta meillä kokonaispainoa voidaan kasvattaa aina 40 tonniin asti lisäämällä vielä viides akseli. Harva kuorma-autovalmistaja räätälöi tuotteitaan näin pienelle markkinalle, joten autoja modifioidaan Suomessa. Trakkerin tapauksessa rungon pidennyksen ja lisäakselin asennuksen tekee VTA, apurungon ja kipin Nummi sekä seitsenmetrisen kivilavan toimittaa Talma. Kivilouheen kuljetukseen tarkoitettu lava eroaa soralavasta paksummalla ainevahvuudellaan ja tiheämmillä jäykisteillään. Lopputuloksena kyytiin pystyy lastaamaan 21,4 tonnia kiveä. Paketille tulee hintaa 195 000 euroa (alv 0%). Neljä pyörää vetää, kuusi ohjaa Takimmainen akseli on nostettavissa ylös tyhjänä ajettaessa ja sen pyörät kääntyvät kahden ohjaavan etuakselin mukaisesti. Ohjauksen keveydestä ei arvaisi kääntävänsä kuutta pyörää. Ratin pyörittelyä kyllä riittää esimerkiksi liikenneympyröissä, mutta ennakko-odotuksiin nähden yli kymmenmetrinen Trakker on yllättävän ketterä. Vetäviä akseleita on kaksi, molemmat paripyörillä. Tasauspyörästöt ovat lukittavissa ja taaempi akseli kevitettävissä liukkailla pinnoilla. Akselien paljous silittää pienet epätasaisuudet, mutta isoissa heitoissa huomaa paraabelijousituksen suunnitellun ronskilla kuormalla ajeluun. Tyhjäkäynnin tuntumassa Moottorina tehokkaimmassa Trakkerissa on 13-litrainen rivikuutonen, FPT Cursor 13. Muuttuvageometrinen pakokaasuahdin ja 2200 barin yhteispaineruiskutus ovat elektronisesti ohjattuja. Partikkelisuodattimella ja urearuiskutuksella pakokaasut on putsattu tuoreimpaan EuroVId-standardiin. ZF:n vaihteisto on 16-pykäläinen, onneksi vaihderobotilla automatisoitu. Hevosvoimalukemaa 500 vaikuttavampaa on 2300 Nm vääntömomentti alkaen kierrosluvulta 900. Robotti ahkeroi vaihteiden kanssa niin, että kierrokset pysyvät enimmäkseen tuhannen tuntumassa, suurimman vaihteen vuoro on jo 60:n nopeudesta alkaen. Tuskinpa itse osaisin vaihtaa yhtään nopeammin, mutta silti robotin toiminta tuntuu kaupungissa verkkaiselta. Luultavasti kärsivällisyys palkitaan kuorman kasvaessa. Tyhjänä kulku on todella kepeää, silti polttoainetta palaa noin 35 l/100km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päiväunille Raskaissa tehtävissä paino on tilaa rajoittavampi, niinpä pituutta on tuhlattavaksi makuuohjaamoon, tosin vain matalaan. Punkan alla on tilaa jääkaapille ja kuljettajan varusteille. Kuskin paikka on korkeammalla kuin jakeluautossa, askelmia on kolme. Ajoasento, istuimen muotoilu ja peilit ovat kohdallaan. Kuljettajaa hemmotellaan myös vaimealla äänitasolla. Trakkerin ohjaamon ikä alkaa kuitenkin näkyä varsinkin näyttöjen koossa, valikoissa ja grafiikassa, mutta uutta mallia odotellaan jo ensi talvena. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan