20.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lähes 60 vuoden aikamatka – Triumph Bonneville T120 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 1959 ulkonäkö yhdistyy tämän päivän tekniikkaan. Kun vuoden 2016 Triumph Bonneville T120 asetetaan rinnakkain vuoden 1959 Bonnevillen kanssa, niin yhteisiä piirteitä löytyy paljon. Ulkonäön lisäksi Triumphin retro tunnelma välittyy myös kuljettajan ajotuntumaan, mikä on ainutlaatuista uuden pyörämallin kyseessä ollessa. https://youtube.com/watch?v=izPr6Sk3R9A&feature=youtu.be Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Retro tunnelma lähtee ajoasennosta Kapea tankki, pysty ajoasento ja normaalia katumoottoripyörän ohjaustankoa leveämpi tanko tekevät ajoasennosta pystyn ja samalla ryhdikkään. Kaksi klassisen pyöreää ja kromikehyksistä mittaria sopivat tyyliin, vaikka itse mittaritaulut lcd-näyttöineen kielivätkin nykyajasta. Koeajoyksilöissä sattuu vielä olemaan mailimittari parantamassa tunnelmaa. Vaihteisto ei ole sporttipyörämäisen kevyt, mutta sen toiminta on Bonnevillen tyyliin sopiva. Kytkin on jäykempi kuin 900-kuutioisessa Triumph Street Twinissä. Se ei kuitenkaan ole liian jäykkä, vaan paremminkin tunnokas. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, mikä ei ole kovin tavanomaista tässä hintaluokassa. Viileässä säässä ajetun koeajon aikana vakiovarusteiset kahvanlämmittimet nousevat arvoonsa. Parhaimmillaan matalilla kierroksilla Vaikka moottorin äänet sivusta kuunneltuna vaikuttavat jopa vaisulta, niin ajon aikana kypärän sisään kuuluva ääni on juuri sopivan voimakas. 1200-kuutioinen moottori vääntää vahvasti 1500 kierrokselta lähtien eikä moottoria tarvitse kierrättää 7 000 kierroksen punarajalle asti. Se on sitä paitsi turhaa, sillä 105 newtonmetrin maksimivääntömomentti saavutetaan jo 3 100 kierroksella. Edeltävän mallin 865-kuutioiseen moottoriin verrattuna vääntömomentti on kasvanut peräti 54 prosenttia. Triumph on onnistunut kätkemään perinteisen ulkokuoren uumeniin runsaasti nykyaikaista tekniikkaa. Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa, Road ja Rain. Molempien maksimiteho on sama, mutta Rain-tilassa moottori reagoi rauhallisemmin kaasukahvan liikeisiin. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen, samoin lukkiutumattomat jarrut sekä elektroninen ajonesto ja led-päivävalot. Vaatimattomuus kaunistaa Nissinin kaksimäntäiset jarrusatulat ovat vaatimattoman näköiset. Tehoa niissä on riittävästi normaaliin katuajoon. Kayaban valmistama jousitus on säädetty mukavuuspainotteisesti pehmeäksi. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Kun sitä ajotauolla kiristetään perusasetuksesta kaksi pykälää tiukemmalle, huomaa parantuneen ryhdikkyyden saavan aikaan Bonnevillen selvästi terävämmän kääntymisen mutkissa. Bonnevillessä yhdistyvät taidokkaasti retro ulkonäkö ja nykyaikainen tekniikka. Runko, moottori, jousitus ja jarrut ovat tekniikaltaan tätä päivää, joten ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. Myös huoltoväli on pitkä, öljynvaihtovälin ollessa 16 000 kilometriä. Polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan 4,5 litraa sadalla kilometrillä. Triumph Bonneville T120 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cm³ Teho: 80 hv (59 kW) / 6 550 k/min Vääntö: 105 Nm / 3 100 k/min Vaihteisto: 6 vaihdetta ja ketjuveto Kulutus ja päästöt: 4,5 ltr/100 km ja CO2 103 g/km Hinta: 14 900 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?