20.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Lähes 60 vuoden aikamatka – Triumph Bonneville T120 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 1959 ulkonäkö yhdistyy tämän päivän tekniikkaan. Kun vuoden 2016 Triumph Bonneville T120 asetetaan rinnakkain vuoden 1959 Bonnevillen kanssa, niin yhteisiä piirteitä löytyy paljon. Ulkonäön lisäksi Triumphin retro tunnelma välittyy myös kuljettajan ajotuntumaan, mikä on ainutlaatuista uuden pyörämallin kyseessä ollessa. https://youtube.com/watch?v=izPr6Sk3R9A&feature=youtu.be Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Retro tunnelma lähtee ajoasennosta Kapea tankki, pysty ajoasento ja normaalia katumoottoripyörän ohjaustankoa leveämpi tanko tekevät ajoasennosta pystyn ja samalla ryhdikkään. Kaksi klassisen pyöreää ja kromikehyksistä mittaria sopivat tyyliin, vaikka itse mittaritaulut lcd-näyttöineen kielivätkin nykyajasta. Koeajoyksilöissä sattuu vielä olemaan mailimittari parantamassa tunnelmaa. Vaihteisto ei ole sporttipyörämäisen kevyt, mutta sen toiminta on Bonnevillen tyyliin sopiva. Kytkin on jäykempi kuin 900-kuutioisessa Triumph Street Twinissä. Se ei kuitenkaan ole liian jäykkä, vaan paremminkin tunnokas. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, mikä ei ole kovin tavanomaista tässä hintaluokassa. Viileässä säässä ajetun koeajon aikana vakiovarusteiset kahvanlämmittimet nousevat arvoonsa. Parhaimmillaan matalilla kierroksilla Vaikka moottorin äänet sivusta kuunneltuna vaikuttavat jopa vaisulta, niin ajon aikana kypärän sisään kuuluva ääni on juuri sopivan voimakas. 1200-kuutioinen moottori vääntää vahvasti 1500 kierrokselta lähtien eikä moottoria tarvitse kierrättää 7 000 kierroksen punarajalle asti. Se on sitä paitsi turhaa, sillä 105 newtonmetrin maksimivääntömomentti saavutetaan jo 3 100 kierroksella. Edeltävän mallin 865-kuutioiseen moottoriin verrattuna vääntömomentti on kasvanut peräti 54 prosenttia. Triumph on onnistunut kätkemään perinteisen ulkokuoren uumeniin runsaasti nykyaikaista tekniikkaa. Kuljettajan valittavissa on kaksi ajotilaa, Road ja Rain. Molempien maksimiteho on sama, mutta Rain-tilassa moottori reagoi rauhallisemmin kaasukahvan liikeisiin. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen, samoin lukkiutumattomat jarrut sekä elektroninen ajonesto ja led-päivävalot. Vaatimattomuus kaunistaa Nissinin kaksimäntäiset jarrusatulat ovat vaatimattoman näköiset. Tehoa niissä on riittävästi normaaliin katuajoon. Kayaban valmistama jousitus on säädetty mukavuuspainotteisesti pehmeäksi. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Kun sitä ajotauolla kiristetään perusasetuksesta kaksi pykälää tiukemmalle, huomaa parantuneen ryhdikkyyden saavan aikaan Bonnevillen selvästi terävämmän kääntymisen mutkissa. Bonnevillessä yhdistyvät taidokkaasti retro ulkonäkö ja nykyaikainen tekniikka. Runko, moottori, jousitus ja jarrut ovat tekniikaltaan tätä päivää, joten ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla. Myös huoltoväli on pitkä, öljynvaihtovälin ollessa 16 000 kilometriä. Polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan 4,5 litraa sadalla kilometrillä. Triumph Bonneville T120 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1200 cm³ Teho: 80 hv (59 kW) / 6 550 k/min Vääntö: 105 Nm / 3 100 k/min Vaihteisto: 6 vaihdetta ja ketjuveto Kulutus ja päästöt: 4,5 ltr/100 km ja CO2 103 g/km Hinta: 14 900 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt