23.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: MAN OptiView – joko saa heittää hyvästit kuolleelle kulmalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme MAN TGM:ää ilman peilejä. Autossa peilit korvataan MAN OptiView-kameravalvontajärjestelmällä. Taajamaliikenteessä kuorma-autojen ympärillä on vaaranpaikkoja kevyelle liikenteelle. Isossa autossa korkealla istuvan kuljettajan on vaikea nähdä auton lähelle syntyviin kuolleisiin kulmiin. Peilit ovat vuosien varrella lisääntyneet ja suurentuneet, jotta kuljettaja näkisi aivan nokan eteen ja sivuille varsinkin apukuskin puolelle. Viime aikoina ongelmaa on kampitettu peruutustutkien kaltaisilla auton sivuja tutkaavilla varoittimilla. Samaan ongelmaan pureutuvat nyt myös uudet peilien tilalle tulleet kamerat, ensin Mercedeksen ja nyt MAN:in kuorma-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuvaruudut korvaavat peilit MAN:in järjestelmässä kameroiden kuvat tulevat kolmeen näyttöön, sivupeilien tilalla on isot HD-näyttöruudut A-pilareissa ja kojelaudan keskinäytössä on etukameran tai vaihtoehtoisesti peruutuskameran kuva. Sivunäyttöjen kuva yhdistetään tavallisen ja laajakulmakameran kuvasta, kuva näyttää ympäristön yhtenäisenä, laajakulmaosa on erotettu katkoviivalla, vaikka rajan erottaa silmälläkin. Laajakulmaosan koko säätyy automaattisesti nopeuden mukaan tai kuljettajan valitsemana. Näytön apulinjat näyttävät kylkilinjan lisäksi auton pituuden taustanäkymässä helpottamassa peruuttamista ja kaistanvaihtoa. Kääntymis- ja kaistanvaihtoavustimen varoitukset näkyvät värillisinä peilinäytöissä. Sivukamerat on sijoitettu ohjaamon etuyläkulmiin, mahdollisimman kauas kurasumusta. Kameratolppien rakenne on joustava, ne eivät rikkoudu ensimmäisestä kolhaisusta. Ilmavirta ja pinnoitus pitävät linssit puhtaana, huurtumisen estää lämmitys. Sateella kuvassa ei ole pisaroita, kuten perinteisissä peileissä. Näyttöjen kirkkaus ja kontrasti säätyvät automaattisesti päivänvalon mukaan. Kameroiden hyvä valovoima tuottaa oivaa kuvaa myös yöllä ja tunneleissa. Näyttö osaa myös himmentää takana tulevien valonheittimien häikäisyä. Lisäplussana kamerat voi kytkeä myös punkasta käsin, jos yöpymisen aikana auton ympärillä on epäilyttävää liikettä. Kuski tarvitsee tottumisaikaa Järjestelmä kuulostaa niin hyvältä, että sitä on pakko päästä kokeilemaan. Kameroihin ja näyttöihin on paljon säätöjä, mutta niitä ei juurikaan tarvitse muuttaa edes ajoasentoa tai kuskia vaihdettaessa. Livenäkymä etuviistoon on heti avarampi, kun valtavat peilit puuttuvat, näyttöruudut ovat vain hitusen etutolppia leveämmät. Peilien aiheuttama ilmavirran kohina puuttuu. Näytöistä näkee joka kohtaan auton ympärillä ilman kurkottelua. Kuollutta kulmaa ei jää laajakulmakuvan näyttäessä tilanteen myös suoraan auton sivulle kahden kaistan levyisesti. Vilkun kytkeminen laajentaa näkymää sivulle automaattisesti. Peruuttaminen käy kätevästi, tätä pitäisi päästä kokeilemaan myös perävaunun kanssa. Näyttöihin tottuminen vie varmasti joitakin päiviä. Etenkin takana tulevien etäisyyden ja nopeuden arviointi tuntuu aluksi vaikealta. Pikaisella tutustumisella järjestelmän hyödyt turvallisuutta lisäämässä ja kuskin työtä helpottamassa vaikuttavat merkittäviltä. Niillä kamerapeilien hankinta onkin perusteltava, sillä niiden lisähinta on lähes 4000 euroa mallista ja muusta varustelusta riippuen. Toki kuljetusyrityksen pomolle satsausta voi perustella vaaratilanteiden vähentymisen lisäksi vähäisemmän ilmanvastuksen tuomasta puolen litran kulutussäästöstä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?