23.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: MAN OptiView – joko saa heittää hyvästit kuolleelle kulmalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme MAN TGM:ää ilman peilejä. Autossa peilit korvataan MAN OptiView-kameravalvontajärjestelmällä. Taajamaliikenteessä kuorma-autojen ympärillä on vaaranpaikkoja kevyelle liikenteelle. Isossa autossa korkealla istuvan kuljettajan on vaikea nähdä auton lähelle syntyviin kuolleisiin kulmiin.Peilit ovat vuosien varrella lisääntyneet ja suurentuneet, jotta kuljettaja näkisi aivan nokan eteen ja sivuille varsinkin apukuskin puolelle. Viime aikoina ongelmaa on kampitettu peruutustutkien kaltaisilla auton sivuja tutkaavilla varoittimilla.Samaan ongelmaan pureutuvat nyt myös uudet peilien tilalle tulleet kamerat, ensin Mercedeksen ja nyt MAN:in kuorma-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuvaruudut korvaavat peilitMAN:in järjestelmässä kameroiden kuvat tulevat kolmeen näyttöön, sivupeilien tilalla on isot HD-näyttöruudut A-pilareissa ja kojelaudan keskinäytössä on etukameran tai vaihtoehtoisesti peruutuskameran kuva.Sivunäyttöjen kuva yhdistetään tavallisen ja laajakulmakameran kuvasta, kuva näyttää ympäristön yhtenäisenä, laajakulmaosa on erotettu katkoviivalla, vaikka rajan erottaa silmälläkin. Laajakulmaosan koko säätyy automaattisesti nopeuden mukaan tai kuljettajan valitsemana.Näytön apulinjat näyttävät kylkilinjan lisäksi auton pituuden taustanäkymässä helpottamassa peruuttamista ja kaistanvaihtoa. Kääntymis- ja kaistanvaihtoavustimen varoitukset näkyvät värillisinä peilinäytöissä. Sivukamerat on sijoitettu ohjaamon etuyläkulmiin, mahdollisimman kauas kurasumusta. Kameratolppien rakenne on joustava, ne eivät rikkoudu ensimmäisestä kolhaisusta.Ilmavirta ja pinnoitus pitävät linssit puhtaana, huurtumisen estää lämmitys. Sateella kuvassa ei ole pisaroita, kuten perinteisissä peileissä. Näyttöjen kirkkaus ja kontrasti säätyvät automaattisesti päivänvalon mukaan.Kameroiden hyvä valovoima tuottaa oivaa kuvaa myös yöllä ja tunneleissa. Näyttö osaa myös himmentää takana tulevien valonheittimien häikäisyä. Lisäplussana kamerat voi kytkeä myös punkasta käsin, jos yöpymisen aikana auton ympärillä on epäilyttävää liikettä. Kuski tarvitsee tottumisaikaaJärjestelmä kuulostaa niin hyvältä, että sitä on pakko päästä kokeilemaan. Kameroihin ja näyttöihin on paljon säätöjä, mutta niitä ei juurikaan tarvitse muuttaa edes ajoasentoa tai kuskia vaihdettaessa.Livenäkymä etuviistoon on heti avarampi, kun valtavat peilit puuttuvat, näyttöruudut ovat vain hitusen etutolppia leveämmät. Peilien aiheuttama ilmavirran kohina puuttuu.Näytöistä näkee joka kohtaan auton ympärillä ilman kurkottelua. Kuollutta kulmaa ei jää laajakulmakuvan näyttäessä tilanteen myös suoraan auton sivulle kahden kaistan levyisesti.Vilkun kytkeminen laajentaa näkymää sivulle automaattisesti. Peruuttaminen käy kätevästi, tätä pitäisi päästä kokeilemaan myös perävaunun kanssa. Näyttöihin tottuminen vie varmasti joitakin päiviä. Etenkin takana tulevien etäisyyden ja nopeuden arviointi tuntuu aluksi vaikealta. Pikaisella tutustumisella järjestelmän hyödyt turvallisuutta lisäämässä ja kuskin työtä helpottamassa vaikuttavat merkittäviltä.Niillä kamerapeilien hankinta onkin perusteltava, sillä niiden lisähinta on lähes 4000 euroa mallista ja muusta varustelusta riippuen. Toki kuljetusyrityksen pomolle satsausta voi perustella vaaratilanteiden vähentymisen lisäksi vähäisemmän ilmanvastuksen tuomasta puolen litran kulutussäästöstä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?