23.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: MAN OptiView – joko saa heittää hyvästit kuolleelle kulmalle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilimme MAN TGM:ää ilman peilejä. Autossa peilit korvataan MAN OptiView-kameravalvontajärjestelmällä. Taajamaliikenteessä kuorma-autojen ympärillä on vaaranpaikkoja kevyelle liikenteelle. Isossa autossa korkealla istuvan kuljettajan on vaikea nähdä auton lähelle syntyviin kuolleisiin kulmiin.Peilit ovat vuosien varrella lisääntyneet ja suurentuneet, jotta kuljettaja näkisi aivan nokan eteen ja sivuille varsinkin apukuskin puolelle. Viime aikoina ongelmaa on kampitettu peruutustutkien kaltaisilla auton sivuja tutkaavilla varoittimilla.Samaan ongelmaan pureutuvat nyt myös uudet peilien tilalle tulleet kamerat, ensin Mercedeksen ja nyt MAN:in kuorma-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuvaruudut korvaavat peilitMAN:in järjestelmässä kameroiden kuvat tulevat kolmeen näyttöön, sivupeilien tilalla on isot HD-näyttöruudut A-pilareissa ja kojelaudan keskinäytössä on etukameran tai vaihtoehtoisesti peruutuskameran kuva.Sivunäyttöjen kuva yhdistetään tavallisen ja laajakulmakameran kuvasta, kuva näyttää ympäristön yhtenäisenä, laajakulmaosa on erotettu katkoviivalla, vaikka rajan erottaa silmälläkin. Laajakulmaosan koko säätyy automaattisesti nopeuden mukaan tai kuljettajan valitsemana.Näytön apulinjat näyttävät kylkilinjan lisäksi auton pituuden taustanäkymässä helpottamassa peruuttamista ja kaistanvaihtoa. Kääntymis- ja kaistanvaihtoavustimen varoitukset näkyvät värillisinä peilinäytöissä. Sivukamerat on sijoitettu ohjaamon etuyläkulmiin, mahdollisimman kauas kurasumusta. Kameratolppien rakenne on joustava, ne eivät rikkoudu ensimmäisestä kolhaisusta.Ilmavirta ja pinnoitus pitävät linssit puhtaana, huurtumisen estää lämmitys. Sateella kuvassa ei ole pisaroita, kuten perinteisissä peileissä. Näyttöjen kirkkaus ja kontrasti säätyvät automaattisesti päivänvalon mukaan.Kameroiden hyvä valovoima tuottaa oivaa kuvaa myös yöllä ja tunneleissa. Näyttö osaa myös himmentää takana tulevien valonheittimien häikäisyä. Lisäplussana kamerat voi kytkeä myös punkasta käsin, jos yöpymisen aikana auton ympärillä on epäilyttävää liikettä. Kuski tarvitsee tottumisaikaaJärjestelmä kuulostaa niin hyvältä, että sitä on pakko päästä kokeilemaan. Kameroihin ja näyttöihin on paljon säätöjä, mutta niitä ei juurikaan tarvitse muuttaa edes ajoasentoa tai kuskia vaihdettaessa.Livenäkymä etuviistoon on heti avarampi, kun valtavat peilit puuttuvat, näyttöruudut ovat vain hitusen etutolppia leveämmät. Peilien aiheuttama ilmavirran kohina puuttuu.Näytöistä näkee joka kohtaan auton ympärillä ilman kurkottelua. Kuollutta kulmaa ei jää laajakulmakuvan näyttäessä tilanteen myös suoraan auton sivulle kahden kaistan levyisesti.Vilkun kytkeminen laajentaa näkymää sivulle automaattisesti. Peruuttaminen käy kätevästi, tätä pitäisi päästä kokeilemaan myös perävaunun kanssa. Näyttöihin tottuminen vie varmasti joitakin päiviä. Etenkin takana tulevien etäisyyden ja nopeuden arviointi tuntuu aluksi vaikealta. Pikaisella tutustumisella järjestelmän hyödyt turvallisuutta lisäämässä ja kuskin työtä helpottamassa vaikuttavat merkittäviltä.Niillä kamerapeilien hankinta onkin perusteltava, sillä niiden lisähinta on lähes 4000 euroa mallista ja muusta varustelusta riippuen. Toki kuljetusyrityksen pomolle satsausta voi perustella vaaratilanteiden vähentymisen lisäksi vähäisemmän ilmanvastuksen tuomasta puolen litran kulutussäästöstä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen