3.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa myydyin mönkkäri on rivakka tapaus. Polariksen kautta aikojen myydymmästä mönkijästä eli Ranger-mallista tehty dieselversio on omiaan työkäytössä. Polaris Ranger Diesel T1b:n huippunopeus on 65km/h, joten myös siirtymät pikitiellä onnistuvat mukavasti.Moottorina tässä oivassa työjuhdassa on vääntävä Kubotan valmistama 24,8 hevosvoiman voimanlähde. Moottorille huoltoväli on luvatusti jopa 200 tuntia.Ranger Diesel on kolmipaikkainen. Kippilavalla voi kuljettaa jopa 435 kiloa tavaraa.Vaihteistosta löytyy eteenpäin hidas ja nopea puoli ja tietysti pakki. Varsinkin hidaspuoli on maastoajossa todella miellyttävä ja looginen, eikä turhia ryntäilyjä esiinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolista voimansiirtoaDieselkoneella meno on ylipäätään mukavan rauhallista ja helppoa. Diesel-Rangerin voimansiirrosta löytyvät taka- ja nelivedon lisäksi Polariksen Turf-toiminto, mikä tarkoittaa takavetoa tasauspyörästön lukko avattuna. Avoin tasauspyörästö helpottaa ajamista pitävillä pinnoilla, kuten asvaltilla sillä tasauspyörästön myötä laite kääntyy ketterämmin eikä murra niin kuin perinteinen kiinteällä lukolla varustettu perä.Ehkä vielä asvalttiakin paremmin Turf-toiminto tulee esille pehmeällä alustalla, kuten nurmikolla tai hiekalla, sillä Turf-toiminto kytkettynä Ranger etenee nätisti, isompia jälkiä jättämättä.Rangerin ohjaamon suunnittelussa on keskitytty mukavuuteen ja selkeyteen. Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin ja ne toimivat loogisesti.Polaris Ranger Diesel on varustettu koko pohjan peittävällä panssarilla, joten pohjakosketuksiakaan ei tarvitse pelätä.Sähkökäyttö tätä päivääTäysin sähkökäyttöinen Ranger EV T2a on tätä päivää, sillä sen voimanlähteenä on 11,7 kilowatin sähkömoottori. Polariksen sähkömönkijä on hieman tehoton, mutta hiljaisena ja päästöttömänä se sopii hyvin sisätiloihin tai muihin paikkoihin, joissa pakokaasua halutaan välttää.Sähkötoimisen Rangerin huippunopeus on 40 km/h. Valitettavasti toimintamatka on vain 80 kilometriä, joten kovin pitkälle safarille tällä kulkupelillä ei ole asiaa. Sähkömoottori vaatii tietysti akuston, joka on sijoitettu lattianrajaan. Painavien akkujen sijoittaminen alas parantaa painopistettä, mutta lisääntyneen painon huomaa selvästi maastoajossa.Vaikka sähkötoiminen Ranger on varustettu samoilla voimansiirron osilla ja toiminnoilla kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset mallit, niin painon ja mainitun tehonpuutteen Polaris EV:llä ei kovin pahaan maastoon tee mieli lähteä.Kookas ja tuhatkuutioinenPolariksen kookkaimmalla, tuhatkuutioisella EFi-moottorilla, varustettu Ranger XP 1000 EPS T1b 60km/h on mielenkiintoinen tuttavuus. Tässä kulkupelissä hauskuus ja hyötykerroin ovat kohdallaan.Voimanlähde tarjoaa tuhdisti vääntöä ja tehoa, oli sitten kyseessä tukkikärryn veto tai pelkkä hauskanpito. Myös Ranger XP1000 on varustettu Polariksen On Demand 4x4 -nelivetojärjestelmällä ja Turf-toiminnolla.Vaikka voimaa ja vääntöä on paljon, niin siitä huolimatta voimansiirto on saatu miellyttäväksi ja tarkaksi, joten vaikeammissakin paikoissa eteneminen onnistuu vaivatta ja turhia jännittämättä.Lisävarusteiden lista noudattelee tuttua Polariksen linjaa eli tarjolla on kattava lisävarustepaketti aina lämpöhytistä telasarjaan. Kyseistä mallia on saatavana myös kuuden hengen mallina, tällöin tyyppimerkki on Ranger XP 1000 EPS Crew.Teksti: Antti Mikkola Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen