8.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin pienin crossover ilahduttaa tilavuudellaan. Hyvää: Tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: Ei dieseliä. Renault Captur siirtyy toiseen sukupolveen sillä perinteisimmällä reseptillä: modernisoitu ulkonäkö, paremmat sisätilat, hieman suurempi koko ja joukko uutta teknologiaa. Resepti lienee toimiva, sillä edellismalli on myyty peräti 1,5 miljoonaa kappaletta, ja kilpailu Capturin ympärillä on kiristynyt. Captur säilyttää edeltäjästä tutut linjat, mutta ne on onnistuneesti päivitetty Renaultin nykytyyliin. Pinnan alta löytää uuden CMF-B -perusrakenteen, joka on aiemmin tullut tutuksi muun muassa Cliosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukautuvaa tilankäyttöä Capturin akseliväli on venynyt 33 milliä ja kokonaispituus on kasvanut peräti 11 senttiä. Renault on varustanut takaistuimen 16 senttimetrin pituussäätövaralla, joten tavaratilan ja takatilojen suhdetta voi säätää tarpeen mukaan. Taaimmaisessa asennossa takatilat ovat keskimittaiselle miellyttävät. Reisituki on hyvä, ja ensimmäisenä pidemmillä matkustajilla loppunee pääntila. Tässä asennossa tavaratila vetää mainiot 536 litraa, ja istuinta eteenpäin siirtämällä tila laajenee vielä 80 litralla. Etuistuimella Captur tuo mieleen Clion. Sisätilat ovat yksinkertaisen modernit, ja korkeatasoisten materiaalien ansiosta laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Runsaasti varustellun koeajoauton oranssit yksityiskohdat piristävät tunnelmaa entisestään. Capturin kojelautaa hallitsee 7 tai 9,3-tuumainen tablettimainen tietoviihdejärjestelmä. Koeajoautoista löytyi vain suurempikoinen vaihtoehto, minkä käytettävyys on kohtalaisen hyvä. Takaistuimen pituussäätö onnistuu keskellä näkyvästä kahvasta. Capturin mittaristo on toteutettu näytöllä, ja tarjolla on 7- tai 10,2-tuumainen vaihtoehto. Digitaalitekniikkaa ei kuitenkaan hyödynnetä merkittävällä personoitavuudella. Vain bensiiniversioita Capturin moottorivalikoima käsittää alkuun kolme bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa: perusmallissa on litrainen kolmisylinterinen TCe 100 -moottori (100hv) manuaalivaihteiston kera. Lisäsuorituskykyä tarjoavat 1,3-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin tehoversiot TCe 130 (130 hv) ja TCe 155 (155 hv), ja tämä kaksikko tarjotaan aina 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, renaultiksi EDC7:llä. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella tarjotaan myös 95- ja 115-hevosvoimaisia versioita 1,5-litraisesta dieselistä sekä TCe 130 -moottoria manuaalivaihteistolla. Suomen tuontiohjelman kannalta ikävästi Renault oli valinnut juuri viime mainitun ensikoeajoihin. Yhdistelmä hieman terävästi purevaa kytkintä ja 1,3-litraisen turbomoottorin epälineaarista alavääntöä ei ollut ideaali, joten maahantuojan päätös tuoda tämä vaihtoehto vain automaattina lienee oikea – siksi myös teknisissä tiedoissa on automaatin arvot. Ladattava hybridi tulossa Renault täydentää Captur-valikoimaa kesään mennessä ladattavalla E-Tech -hybridillä. 9,8 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän sekalaisessa ajossa 45 kilometrin ajoon. E-Tech -mallissa on uusi 1,6-litrainen ahtamaton nelisylinterinen bensiinimoottori ja uudentyyppinen kahdella sähkömoottorilla varustettu vaihteisto. Renault Capturin ajettavuus on perustasoa. Autoon kotiutuu nopeasti, eikä suuria häiriötekijöitä ole mainittua manuaalivaihteistoa lukuun ottamatta. Jousitus edustaa korkean pikkuauton perustaosa, eli autoa vaivaa hienoinen pintakovuus huonokuntoisilla teillä. Melutasoa ei ulkomaan koeajon pohjalta vielä uskalla kommentoida. Tyypillisten aktiivisten vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien lisäksi Capturin teknologiatarjontaan kuuluu nettiyhteys, jonka ansiosta esimerkiksi navigaattori hakee lähiseutujen huoltoasemien polttoainehinnat. Tulevan ajomatkan reitin voi lähettää autolle myös älypuhelimella Renaultin sovelluksen kautta. Kokonaisuutena Renault Captur vaikuttaa onnistuneelta sukupolvenvaihdokselta, jonka suurimpia vahvuuksia ovat muotoiluseikkojen lisäksi avarat tilat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan