8.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin pienin crossover ilahduttaa tilavuudellaan. Hyvää: Tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: Ei dieseliä. Renault Captur siirtyy toiseen sukupolveen sillä perinteisimmällä reseptillä: modernisoitu ulkonäkö, paremmat sisätilat, hieman suurempi koko ja joukko uutta teknologiaa. Resepti lienee toimiva, sillä edellismalli on myyty peräti 1,5 miljoonaa kappaletta, ja kilpailu Capturin ympärillä on kiristynyt.Captur säilyttää edeltäjästä tutut linjat, mutta ne on onnistuneesti päivitetty Renaultin nykytyyliin. Pinnan alta löytää uuden CMF-B -perusrakenteen, joka on aiemmin tullut tutuksi muun muassa Cliosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuvaa tilankäyttöäCapturin akseliväli on venynyt 33 milliä ja kokonaispituus on kasvanut peräti 11 senttiä. Renault on varustanut takaistuimen 16 senttimetrin pituussäätövaralla, joten tavaratilan ja takatilojen suhdetta voi säätää tarpeen mukaan. Taaimmaisessa asennossa takatilat ovat keskimittaiselle miellyttävät. Reisituki on hyvä, ja ensimmäisenä pidemmillä matkustajilla loppunee pääntila. Tässä asennossa tavaratila vetää mainiot 536 litraa, ja istuinta eteenpäin siirtämällä tila laajenee vielä 80 litralla.Etuistuimella Captur tuo mieleen Clion. Sisätilat ovat yksinkertaisen modernit, ja korkeatasoisten materiaalien ansiosta laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Runsaasti varustellun koeajoauton oranssit yksityiskohdat piristävät tunnelmaa entisestään.Capturin kojelautaa hallitsee 7 tai 9,3-tuumainen tablettimainen tietoviihdejärjestelmä. Koeajoautoista löytyi vain suurempikoinen vaihtoehto, minkä käytettävyys on kohtalaisen hyvä.Takaistuimen pituussäätö onnistuu keskellä näkyvästä kahvasta.Capturin mittaristo on toteutettu näytöllä, ja tarjolla on 7- tai 10,2-tuumainen vaihtoehto. Digitaalitekniikkaa ei kuitenkaan hyödynnetä merkittävällä personoitavuudella.Vain bensiiniversioitaCapturin moottorivalikoima käsittää alkuun kolme bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa: perusmallissa on litrainen kolmisylinterinen TCe 100 -moottori (100hv) manuaalivaihteiston kera. Lisäsuorituskykyä tarjoavat 1,3-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin tehoversiot TCe 130 (130 hv) ja TCe 155 (155 hv), ja tämä kaksikko tarjotaan aina 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, renaultiksi EDC7:llä. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella tarjotaan myös 95- ja 115-hevosvoimaisia versioita 1,5-litraisesta dieselistä sekä TCe 130 -moottoria manuaalivaihteistolla. Suomen tuontiohjelman kannalta ikävästi Renault oli valinnut juuri viime mainitun ensikoeajoihin. Yhdistelmä hieman terävästi purevaa kytkintä ja 1,3-litraisen turbomoottorin epälineaarista alavääntöä ei ollut ideaali, joten maahantuojan päätös tuoda tämä vaihtoehto vain automaattina lienee oikea – siksi myös teknisissä tiedoissa on automaatin arvot.Ladattava hybridi tulossaRenault täydentää Captur-valikoimaa kesään mennessä ladattavalla E-Tech -hybridillä. 9,8 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän sekalaisessa ajossa 45 kilometrin ajoon. E-Tech -mallissa on uusi 1,6-litrainen ahtamaton nelisylinterinen bensiinimoottori ja uudentyyppinen kahdella sähkömoottorilla varustettu vaihteisto.Renault Capturin ajettavuus on perustasoa. Autoon kotiutuu nopeasti, eikä suuria häiriötekijöitä ole mainittua manuaalivaihteistoa lukuun ottamatta. Jousitus edustaa korkean pikkuauton perustaosa, eli autoa vaivaa hienoinen pintakovuus huonokuntoisilla teillä. Melutasoa ei ulkomaan koeajon pohjalta vielä uskalla kommentoida.Tyypillisten aktiivisten vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien lisäksi Capturin teknologiatarjontaan kuuluu nettiyhteys, jonka ansiosta esimerkiksi navigaattori hakee lähiseutujen huoltoasemien polttoainehinnat. Tulevan ajomatkan reitin voi lähettää autolle myös älypuhelimella Renaultin sovelluksen kautta.Kokonaisuutena Renault Captur vaikuttaa onnistuneelta sukupolvenvaihdokselta, jonka suurimpia vahvuuksia ovat muotoiluseikkojen lisäksi avarat tilat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle