8.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin pienin crossover ilahduttaa tilavuudellaan. Hyvää: Tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: Ei dieseliä. Renault Captur siirtyy toiseen sukupolveen sillä perinteisimmällä reseptillä: modernisoitu ulkonäkö, paremmat sisätilat, hieman suurempi koko ja joukko uutta teknologiaa. Resepti lienee toimiva, sillä edellismalli on myyty peräti 1,5 miljoonaa kappaletta, ja kilpailu Capturin ympärillä on kiristynyt. Captur säilyttää edeltäjästä tutut linjat, mutta ne on onnistuneesti päivitetty Renaultin nykytyyliin. Pinnan alta löytää uuden CMF-B -perusrakenteen, joka on aiemmin tullut tutuksi muun muassa Cliosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukautuvaa tilankäyttöä Capturin akseliväli on venynyt 33 milliä ja kokonaispituus on kasvanut peräti 11 senttiä. Renault on varustanut takaistuimen 16 senttimetrin pituussäätövaralla, joten tavaratilan ja takatilojen suhdetta voi säätää tarpeen mukaan. Taaimmaisessa asennossa takatilat ovat keskimittaiselle miellyttävät. Reisituki on hyvä, ja ensimmäisenä pidemmillä matkustajilla loppunee pääntila. Tässä asennossa tavaratila vetää mainiot 536 litraa, ja istuinta eteenpäin siirtämällä tila laajenee vielä 80 litralla. Etuistuimella Captur tuo mieleen Clion. Sisätilat ovat yksinkertaisen modernit, ja korkeatasoisten materiaalien ansiosta laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Runsaasti varustellun koeajoauton oranssit yksityiskohdat piristävät tunnelmaa entisestään. Capturin kojelautaa hallitsee 7 tai 9,3-tuumainen tablettimainen tietoviihdejärjestelmä. Koeajoautoista löytyi vain suurempikoinen vaihtoehto, minkä käytettävyys on kohtalaisen hyvä. Takaistuimen pituussäätö onnistuu keskellä näkyvästä kahvasta. Capturin mittaristo on toteutettu näytöllä, ja tarjolla on 7- tai 10,2-tuumainen vaihtoehto. Digitaalitekniikkaa ei kuitenkaan hyödynnetä merkittävällä personoitavuudella. Vain bensiiniversioita Capturin moottorivalikoima käsittää alkuun kolme bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa: perusmallissa on litrainen kolmisylinterinen TCe 100 -moottori (100hv) manuaalivaihteiston kera. Lisäsuorituskykyä tarjoavat 1,3-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin tehoversiot TCe 130 (130 hv) ja TCe 155 (155 hv), ja tämä kaksikko tarjotaan aina 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, renaultiksi EDC7:llä. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella tarjotaan myös 95- ja 115-hevosvoimaisia versioita 1,5-litraisesta dieselistä sekä TCe 130 -moottoria manuaalivaihteistolla. Suomen tuontiohjelman kannalta ikävästi Renault oli valinnut juuri viime mainitun ensikoeajoihin. Yhdistelmä hieman terävästi purevaa kytkintä ja 1,3-litraisen turbomoottorin epälineaarista alavääntöä ei ollut ideaali, joten maahantuojan päätös tuoda tämä vaihtoehto vain automaattina lienee oikea – siksi myös teknisissä tiedoissa on automaatin arvot. Ladattava hybridi tulossa Renault täydentää Captur-valikoimaa kesään mennessä ladattavalla E-Tech -hybridillä. 9,8 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän sekalaisessa ajossa 45 kilometrin ajoon. E-Tech -mallissa on uusi 1,6-litrainen ahtamaton nelisylinterinen bensiinimoottori ja uudentyyppinen kahdella sähkömoottorilla varustettu vaihteisto. Renault Capturin ajettavuus on perustasoa. Autoon kotiutuu nopeasti, eikä suuria häiriötekijöitä ole mainittua manuaalivaihteistoa lukuun ottamatta. Jousitus edustaa korkean pikkuauton perustaosa, eli autoa vaivaa hienoinen pintakovuus huonokuntoisilla teillä. Melutasoa ei ulkomaan koeajon pohjalta vielä uskalla kommentoida. Tyypillisten aktiivisten vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien lisäksi Capturin teknologiatarjontaan kuuluu nettiyhteys, jonka ansiosta esimerkiksi navigaattori hakee lähiseutujen huoltoasemien polttoainehinnat. Tulevan ajomatkan reitin voi lähettää autolle myös älypuhelimella Renaultin sovelluksen kautta. Kokonaisuutena Renault Captur vaikuttaa onnistuneelta sukupolvenvaihdokselta, jonka suurimpia vahvuuksia ovat muotoiluseikkojen lisäksi avarat tilat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe