Renault Grand Scenic

Ajoneuvot Koeajo 4.2.2017

Koeajo: Renault Grand Scenic ja liian isot saappaat

Uusi Renault Grand Scenic on näyttävä, ajettava ja hiljainen – valitettavasti myös ahdas. Hyvää: tyylikäs, hiljainen ja hyvä ajaa. Huonoa: täristävä alusta, ahdas aikuisille.

Uusi Renault Grand Scenic vie ajatukset aina yhtä ihanaan Morris Miniin. Brittiläisen autorakennustaidon mestariteos mahdutti 3 metrin ja 5 sentin pituuteensa kaksi istuinriviä ja tavaratilan. Vaikka tilavuus perustui enemmän sopuun kuin senttimetreihin, on Mini edelleen loistava esimerkki tilatehokkuudesta: peräti 80 prosenttia auton pohjapinta-alasta oli matkustajien tai tavaratilan käytössä!

Tilankäytön mahdollisti tuolloin vallankumouksellinen poikittaismoottori ja aivan auton nurkkaan sijoitetut pyörät. Vain kymmentuumaisten vanteiden ansiosta Minin akseliväli saatiin venytettyä peräti kahteen metriin, eivätkä pikkupyörät rohmunneet turhaa tilaa auton korista.

Vanteet tekevät auton

58 vuotta myöhemmin maailma näyttää erilaiselta. Renaultin Scenic ja Grand Scenic -tila-autojen alla pyörivät näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet.

Renault Grand Scenic

Valmistaja perustelee valtavaa vannekokoa suuren vierintäkehän matalalla vierintävastuksella. Sama vannekoko ulottuu karvalakista lippulaivaan, joten alustan hienosäätö ei ole vaatinut kompromisseja.

Kieltämättä Grand Scenic rullaa moottoritielläkin pihisti ja on tila-autoksi makea ajaa. Ohjaustuntuma on luonnollinen eikä vasteessa ole moittimista. Pidon rajoilla auto puskee turvallisesti, muttei epätoivoisesti. Auton saa jopa yliohjaamaan terävällä kaasunnostolla – siitä takaistuimilla matkaavat varmasti nostaisivat melkoisen metelin.

Siihen ruusut loppuvatkin. Vaikka Renault on valinnut rengaskooksi normaaliprofiilisen 195/55 R20:n, etenee auto korkeiden rengaspaineiden vuoksi täristäen ja nypyttäen kuin urheilualustalla varustettu pikkuauto. Melutaso sentään pysyy kiitettävän alhaisena.

Renault Grand Scenic

Renaultin käyttämät nahka- ja muovilaadut vakuuttavat.

Ja nyt pääsemme suuren vannekoon toiseen ongelmaan: tiloihin. Renault Grand Scenic on kuin Morris Minin vastakohta. Valtavat vanteet syövät korista paljon tilaa, joten 4,6 metrin pituudesta huolimatta akseliväli jää 2,8 metriin. Vaikka se on 35 millimetriä edellistä kolmannen sukupolven Grand Sceniciä enemmän, jää pyörien väliin aiempaa vähemmän tilaa, sillä pyörien halkaisija on kasvanut 61 millimetriä.

Koomista sinänsä, Grand Scenicin akseliväli on vain 0,8 metriä enemmän kuin kolmimetrisessä Minissä.

Renault Grand Scenic

Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, mutta tämän taaemmas ne eivät mahdu lokasuojien viemän tilan vuoksi. Taittopöydät syövät arvokkaita senttejä. Istuma-asento ryhdistyisi, jos jalkatilan lokeron korvaisi alemmas lasketulla lattialla.

Valtavien pyörien viemän tilan huomaa takaistuimella. Keskimmäisen istuinrivin liikettä pituussuunnassa rajoittaa valtavia takapyöriä ympäröivät lokasuojat. Kaksi keskimittaista mahtuu istumaan peräkkäin, mutta yli 195 senttisen kuljettajan takana normaalipituisen polvet ovat ongelmissa. Koeajoauton tilaa vievät lentokonepöydät eivät helpota.

Crossover, vai oikea tila-auto?

Keskirivin matkustusmukavuutta heikentää Renaultin halu viedä Scenic-mallistoa crossoverien suuntaan. Kun maavaraa korotetaan neljällä sentillä ja kattoa lasketaan 13 milliä, tulee autosta matala, ja keskimittainenkin matkaa taka-istuimella polvet koukussa. Miksi takalattiaa ei ole laskettu alemmas ryhdikkäämmän istuma-asennon saavuttamiseksi? Tilaa kyllä olisi, lattia kätkee nyt vaikeakäyttöiset lokerot.

Renault Grand Scenic

Bose-mallitasolla istuimet voi kaataa vasemman laidan paneelista tai kosketusnäytöltä.

Koska pyöräkoko pakottaa keskimmäisen istuinrivin turhan eteen, riittää tavaratilassa ruhtinaallisesti pituutta. Suomeen tuotavat Grand Scenicit ovat oletuksena seitsenpaikkaisia, mutta ahtaan kolmannen istuinrivin voi poistaa vailla lisäkustannuksia. Renaultin nykytyyliin kahden taaimmaisen istuinrivin tuolit voi huippumallissa kaataa tavaratilasta sähköisesti, ja apukuljettajan istuimen voi taittaa käsivoimin todella pitkien tavaroiden kuljetusta varten.

Bensamanuaali vai dieselautomaatti?

Sopivan moottorivaihtoehdon valitseminen on Grand Scenic -mallistossa helppoa. Bensiinimoottoriksi tarjotaan 130 hevosvoimaista 1,2-litraista turboa manuaalin kera, diesel tarjoillaan aina automaatilla. Koeajettu 110 hevosvoimainen 1,5-litrainen liikkuu seitsemällä ja 160-hevosvoimainen 1,6-litrainen kuudella pykälällä.

Renault Grand Scenic

Yleisilme on selkeä ja laadukas. Kosketusnäyttö on hieman jähmeä, mutta tottumisen jälkeen sen kanssa pärjää.

Omamassaltaan 1 615 kiloinen Renault liikkuu 110 hevosvoimalla pintakaasulla vaivatta, mutta ohitustilanteissa lisävoimaa kaipaisi jo kevyellä kuormalla.

Neljän täysmittaisen aikuisen päivittäiseen kuljettamiseen Grand Scenic soveltuu tila-autoksi kehnosti, mutta lapsiperheille se tarjoaa tyylikkään, laadukkaasti viimeistellyn ja ajettavuudeltaan mainion vaihtoehdon. Jo edullisin Zen-varusteataso tarjoaa hyvän perusvarustelun ohella muun muassa navigaattorin. Koeajettu Bose lisää tunnelmavalaistusta, muokattavia ajotiloja ja avaa mahdollisuuden lisätä autoon avara lasikatto ja aktiivisia turvallisuusvarusteita.

Renault Grand Scenic

Silti tavallisesti käytännönläheisiä ratkaisuja rakastavien ranskalaisten päätöstä täytyy ihmetellä: miksi Scenicinkin monikäyttöisyys uhrataan tyylikkyyden alttarilla, kun samat ongelmat vaivaavat jo ennestään Espacea?

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Renault

Kaikki koeajot

Uusimmat