4.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renault Grand Scenic ja liian isot saappaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Grand Scenic on näyttävä, ajettava ja hiljainen – valitettavasti myös ahdas. Hyvää: tyylikäs, hiljainen ja hyvä ajaa. Huonoa: täristävä alusta, ahdas aikuisille. Uusi Renault Grand Scenic vie ajatukset aina yhtä ihanaan Morris Miniin. Brittiläisen autorakennustaidon mestariteos mahdutti 3 metrin ja 5 sentin pituuteensa kaksi istuinriviä ja tavaratilan. Vaikka tilavuus perustui enemmän sopuun kuin senttimetreihin, on Mini edelleen loistava esimerkki tilatehokkuudesta: peräti 80 prosenttia auton pohjapinta-alasta oli matkustajien tai tavaratilan käytössä!Tilankäytön mahdollisti tuolloin vallankumouksellinen poikittaismoottori ja aivan auton nurkkaan sijoitetut pyörät. Vain kymmentuumaisten vanteiden ansiosta Minin akseliväli saatiin venytettyä peräti kahteen metriin, eivätkä pikkupyörät rohmunneet turhaa tilaa auton korista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanteet tekevät auton58 vuotta myöhemmin maailma näyttää erilaiselta. Renaultin Scenic ja Grand Scenic -tila-autojen alla pyörivät näyttävät 20-tuumaiset alumiinivanteet.Valmistaja perustelee valtavaa vannekokoa suuren vierintäkehän matalalla vierintävastuksella. Sama vannekoko ulottuu karvalakista lippulaivaan, joten alustan hienosäätö ei ole vaatinut kompromisseja.Kieltämättä Grand Scenic rullaa moottoritielläkin pihisti ja on tila-autoksi makea ajaa. Ohjaustuntuma on luonnollinen eikä vasteessa ole moittimista. Pidon rajoilla auto puskee turvallisesti, muttei epätoivoisesti. Auton saa jopa yliohjaamaan terävällä kaasunnostolla – siitä takaistuimilla matkaavat varmasti nostaisivat melkoisen metelin.Siihen ruusut loppuvatkin. Vaikka Renault on valinnut rengaskooksi normaaliprofiilisen 195/55 R20:n, etenee auto korkeiden rengaspaineiden vuoksi täristäen ja nypyttäen kuin urheilualustalla varustettu pikkuauto. Melutaso sentään pysyy kiitettävän alhaisena.Renaultin käyttämät nahka- ja muovilaadut vakuuttavat.Ja nyt pääsemme suuren vannekoon toiseen ongelmaan: tiloihin. Renault Grand Scenic on kuin Morris Minin vastakohta. Valtavat vanteet syövät korista paljon tilaa, joten 4,6 metrin pituudesta huolimatta akseliväli jää 2,8 metriin. Vaikka se on 35 millimetriä edellistä kolmannen sukupolven Grand Sceniciä enemmän, jää pyörien väliin aiempaa vähemmän tilaa, sillä pyörien halkaisija on kasvanut 61 millimetriä.Koomista sinänsä, Grand Scenicin akseliväli on vain 0,8 metriä enemmän kuin kolmimetrisessä Minissä.Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, mutta tämän taaemmas ne eivät mahdu lokasuojien viemän tilan vuoksi. Taittopöydät syövät arvokkaita senttejä. Istuma-asento ryhdistyisi, jos jalkatilan lokeron korvaisi alemmas lasketulla lattialla.Valtavien pyörien viemän tilan huomaa takaistuimella. Keskimmäisen istuinrivin liikettä pituussuunnassa rajoittaa valtavia takapyöriä ympäröivät lokasuojat. Kaksi keskimittaista mahtuu istumaan peräkkäin, mutta yli 195 senttisen kuljettajan takana normaalipituisen polvet ovat ongelmissa. Koeajoauton tilaa vievät lentokonepöydät eivät helpota.Crossover, vai oikea tila-auto?Keskirivin matkustusmukavuutta heikentää Renaultin halu viedä Scenic-mallistoa crossoverien suuntaan. Kun maavaraa korotetaan neljällä sentillä ja kattoa lasketaan 13 milliä, tulee autosta matala, ja keskimittainenkin matkaa taka-istuimella polvet koukussa. Miksi takalattiaa ei ole laskettu alemmas ryhdikkäämmän istuma-asennon saavuttamiseksi? Tilaa kyllä olisi, lattia kätkee nyt vaikeakäyttöiset lokerot.Bose-mallitasolla istuimet voi kaataa vasemman laidan paneelista tai kosketusnäytöltä.Koska pyöräkoko pakottaa keskimmäisen istuinrivin turhan eteen, riittää tavaratilassa ruhtinaallisesti pituutta. Suomeen tuotavat Grand Scenicit ovat oletuksena seitsenpaikkaisia, mutta ahtaan kolmannen istuinrivin voi poistaa vailla lisäkustannuksia. Renaultin nykytyyliin kahden taaimmaisen istuinrivin tuolit voi huippumallissa kaataa tavaratilasta sähköisesti, ja apukuljettajan istuimen voi taittaa käsivoimin todella pitkien tavaroiden kuljetusta varten.Bensamanuaali vai dieselautomaatti?Sopivan moottorivaihtoehdon valitseminen on Grand Scenic -mallistossa helppoa. Bensiinimoottoriksi tarjotaan 130 hevosvoimaista 1,2-litraista turboa manuaalin kera, diesel tarjoillaan aina automaatilla. Koeajettu 110 hevosvoimainen 1,5-litrainen liikkuu seitsemällä ja 160-hevosvoimainen 1,6-litrainen kuudella pykälällä.Yleisilme on selkeä ja laadukas. Kosketusnäyttö on hieman jähmeä, mutta tottumisen jälkeen sen kanssa pärjää.Omamassaltaan 1 615 kiloinen Renault liikkuu 110 hevosvoimalla pintakaasulla vaivatta, mutta ohitustilanteissa lisävoimaa kaipaisi jo kevyellä kuormalla.Neljän täysmittaisen aikuisen päivittäiseen kuljettamiseen Grand Scenic soveltuu tila-autoksi kehnosti, mutta lapsiperheille se tarjoaa tyylikkään, laadukkaasti viimeistellyn ja ajettavuudeltaan mainion vaihtoehdon. Jo edullisin Zen-varusteataso tarjoaa hyvän perusvarustelun ohella muun muassa navigaattorin. Koeajettu Bose lisää tunnelmavalaistusta, muokattavia ajotiloja ja avaa mahdollisuuden lisätä autoon avara lasikatto ja aktiivisia turvallisuusvarusteita.Silti tavallisesti käytännönläheisiä ratkaisuja rakastavien ranskalaisten päätöstä täytyy ihmetellä: miksi Scenicinkin monikäyttöisyys uhrataan tyylikkyyden alttarilla, kun samat ongelmat vaivaavat jo ennestään Espacea?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen