31.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q4 e-tron – nyt loksahti palikat kohdalleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi laajentaa sähköautomallistoaan keskikokoisella katumaasturilla. Q4 e-tron pohjautuu Volkswagen konsernin MEB-pohjalevylle, mutta tarjoaa sisarmalleihin verrattuna varsin erilaisen käyttökokemuksen. Audin uusin sähköauto tottelee nimeä Q4 e-tron. Teknisesti se ei tarjoa juuri yllätyksiä, sillä MEB-perusrakenne on tuttu Volkswagenin ja Skodan uuden sukupolven sähköautoista. Pituutta Q4:llä on hieman vajaa 4,6 metriä, joten se sijoittuu nimensä mukaisesti Q3:n ja Q5:n väliin. Tyylissä on konsernisisaria enemmän katumaasturimaisuutta ja Audin uusimpien mallien tapaan muodoissa on siirrytty terävistä pokkauksista pehmeämpään tyyliin. Q4 tulee tarjolle kahtena korimallina. Perinteisen SUV-mallisen version rinnalta löytyy viistetyllä kattolinjalla varustettu Sportback. Sisällä on vastassa hyvin audimainen ilme. Mittariston tehtävää hoitaa näyttö, joka tarjoaa mukavat muokkausmahdollisuudet. Keskikonsolin näyttö on muista MEB-autoista poiketen upotettu kojelautaan ja käyttöjärjestelmä on tuttu muista Audeista. Ilmastoinnin säädöille on sisarmalleista poiketen oma rivi fyysisiä nappuloita. Korimallista riippumatta takapenkillä on reippaasti polvitilaa, mutta Sportbackin viistetty kattolinja luonnollisesti verottaa omansa pääntilasta. Noin 180 senttinen mahtuu istumaan vielä rennosti, mutta hiukset alkavat olla jo lähellä kattoa. Tavaratilan osalta Sportback tarjoaa perusmuodossaan jopa hieman laajemman tilan, ja lukemaksi kirjataan 535 litraa perusmallin tilavuuden asettuessa 520 litraan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MEB parhaimmillaan Q4 e-tron tulee tarjolle kahdella akkupaketilla ja kolmena tehoversiona. Hinnat alkavat mallinimeä 35 kantavasta versiosta, josta löytyy 51 kWh akusto ja 125 kW (170 hv) tehoinen sähkömoottori taka-akselilta. Mallinimen 40 kohdalla vastaavat luvut ovat 77 kWh ja 150 kW (204 hv). Nelivetoinen 50 quattro on varustettu isommalla akulla ja myös edestä löytyvän sähkömoottorin ansiosta kokonaistehoksi kirjataan 220 kW (299 hv). Mallien WLTP-toimintamatkat samassa järjestyksessä ovat 333, 508 ja 480 kilometriä. Pääsimme tutustumaan ensimmäisenä näistä keskimmäiseen versioon. Auton virta kytkeytyy päälle jarrupolkimen painalluksesta, joten keskikonsolista löytyvälle Start-painikkeelle ei käytännössä missään tilanteessa ole tarvetta. Ajosuunta valitaan keskikonsolin sirolla kytkimellä. Liikkeellelähtö tapahtuu odotusten mukaisesti sulavasti. Kaupunkiajoon saisi vielä pykälän verran vaivattomuutta, jos Audi tarjoaisi mahdollisuuden yhden polkimen ajoon. Automaattinen ja reittiä ennakoiva energian talteenoton säätö kyllä toimii hyvin, mutta pysähtyminen pitää edelleen hoitaa jarrupoljinta painamalla. Jos edellä ajaa auto, niin aktiivinen vakionopeudensäädin luonnollisesti hoitaa myös pysäyttämisen. < Vaivattomuus leimaa Q4 e-tronin toimintaa myös taajaman ulkopuolella. Kaasupolkimen reagointi on loogista, eikä korostetun herkkää. Reagoinnin herkkyys muuttuu myös ajoasetusten mukaan ja näistä arkiseen ajoon luonnollisimmalta tuntui Comfort-asetus. Dynamic tila tarjoaa myös oletuksena voimakkaamman moottorijarrutuksen, ja keskikonsolin ajosuunnan valitsimesta voi valita myös voimakkaammin hidastavan B-ajotilan. Koeajoautot olivat varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella. Alusta hoitaa tehtävänsä niin ikään hienosti, eikä lähes kahden tonnin massa tullut ratin takana missään tilanteessa häiritsevästi esille. Konsernisisariin verrattuna Q4:n alusta tuntuu paremmalta kompromissilta mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Ajotilat toki mahdollistavat myös alustan jäykistämisen, mutta normaalissa ajossa tälle on vaikea nähdä tarvetta. Myös ohjaus tuntui luonnollisimmalta Comfort-ajotilassa. Q4 e-tron tuo Audin mukaan sähköautojen volyymiluokkaan. Uutuus on vakuuttava paketti ja allekirjoittaneen mielestä paras MEB-auto tähän mennessä. Sellainen kuin jo ensimmäisen olisi pitänyt olla. Audi Q4 e-tronin ennakkomyynti on käynnissä ja sen hinnat alkavat 48 995 eurosta. Isompiakkuinen ja takavetoinen malli kustantaa 51 725 euroa, ja nelivetoiseen malliin pääsee käsiksi 62 305 eurolla. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa arviolta kesän loppupuolella. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheesta Niin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Maistiainen: Volkswagen ID.4 korottaa panoksia Maistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta