18.9.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on huipputärkeä tuote: se on jättiläiskonsernin sähköautovyöryn peruspilari. Volkswagen on jo päättänyt sen olevan uusi ikoni. Nimi kertoo Volkswagenin uutuudesta kaiken: ID.3. Tyyli on uusi, aivan kuin se oli 1970-luvulla, kun Volkswagenin ilmajäähdytteisten takavetoautojen numerosarjat syrjäytyivät etuvetoisilla Golfeilla ja Passateilla.Volkswagen haluaa ID.3:n olevan kolmas askel yhtiön historiassa: puhtaalle paperille päästötön puhdas sähköauto. Esittelyä varten yhtiön logo ja tunnusäänikin uudistettiin.Sähköauton julkaisu edusti uutta Volkswagenia: pääjohtajan visioiden sijaan lavalla nähtiin päämuotoilija Klaus Bischoff kyselemässä gretamaiselta tytöltä mielipiteitä tulevaisuuden liikkumisesta.Lopulta unelmat täyttävä ID.3 jo ajelikin lavalle. Viesti oli hyvää tarkoittava, toteutustapa lähinnä vaivaannuttava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaava autoTeknisesti uusi sähkövolkkari on lupaava. Saksassa perusmalli maksaa alle 30 000 euroa, Suomessa tuskin paljoa enempää. Perusmalli kulkee 330 kilometriä, ja lisärahalla toimintamatkaa saa 550 kilometriin asti. ID.3 tarjoaa myös pikaistumisella kelvot tilat edessä ja takana. Henkisesti autossa on myös yhteys Kuplaan: auto on takavetoinen.ID.3:n sisältä löytää tietotulvan minimalismiin vaihtaneen mittariston, ja kosketusnäyttökin on entistä tablettimaisempi.Tyyliltään ID.3 on parasta nykyvolkkaria: jos ei tunnistettava, niin ainakin vapaa turhista koristeista ja krumeluurista. Toisaalta pitkään laatuvaikutelmalla hurmannut Volkswagen on nyt tuomassa myyntiin auton, jonka oviverhoilu koostuu vain kovasta muovista. Perinteiseen verrattuna laatuvaikutelma on heikentynyt, mutta kiinnostaako se ID.3:n ostajaa, vai tehdäänkö laatuvaikutelma muovien sijaan digitaalitekniikalla?Klaus Bischoff esittelemässä ID.3:n muotoilua.Haastava ympäristöKyse on tietysti rahasta. Sähköautot ovat huippukalliita valmistaa, mutta niitä tarvitaan välttämään jo ensi vuonna vaiheittain saapuvat hiilidioksidipäästöjen rangaistusmaksut. Autot pitää myös saada kaupaksi, hintakilpailusta tulee kova.Viherautoilua lobbaavan Transport & Environmentin laskelmien mukaan välttääkseen päästösakot vuonna 2021 Volkswagen Groupin myynnistä täyssähköautoja tulisi olla 5–13 prosenttia. Vaihteluväli riippuu polttomoottorikehityksen vaikutuksesta, mutta kyse on sadoista tuhansista autoista. Saa nähdä, miten kaksoiskytkinvaihteistojen kaltaisella huipputeknologialla ja laatumateriaaleilla hurmannut Volkswagen osaa kilpailla kustannustehokkuudella esimerkiksi Hyundaita vastaan.Minimalistinen mittaristo.Valtavat paineetKenties suurinta kritiikkiä uutuutta kohtaan aiheuttaa Volkswagen itse: konserni kertoo ID.3:n olevan uusi ikoni. Yhtiö rinnastaa auton, jota juuri kukaan ei ole ajanut, suoraan yksiin maailman tunnetuimmista automalleista: lapsikin osaisi piirtää ulkomuistista Golfin ja Kuplan.Kaksikko ansaitsi paikkansa historiassa kovalla työllä ja kyvykkyydellä, ei ID.3:n tapaan pakotettuna syntymäoikeutena.Kumpikin syntyi kriisin keskellä. Kuplana tunnettu Volkswagen Typ 1 nousi ihmeen lailla KdF-Wagenin raunioista koko maailman kansanautoksi. Viestikapula siirtyi Golfille (ja muille etuvetomalleille) vasta hetkellä, jolloin takamoottoreihin jumittunutta yhtiötä uhkasi jo konkurssi.ID.3:n syntymäkriisi on dieselgate, Ferdinand Piëchin rakentaman imperiumin likainen mahalasku.Vasta historia näyttää, syntyikö kriisin paineessa uusi timantti, vai sotkunsa jälkipyykkiä pesevän imperiumin raunioilla syntynyt identiteettikriisi.Teksti ja kuvat Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella