18.9.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Volkswagen ID.3 on huipputärkeä tuote: se on jättiläiskonsernin sähköautovyöryn peruspilari. Volkswagen on jo päättänyt sen olevan uusi ikoni. Nimi kertoo Volkswagenin uutuudesta kaiken: ID.3. Tyyli on uusi, aivan kuin se oli 1970-luvulla, kun Volkswagenin ilmajäähdytteisten takavetoautojen numerosarjat syrjäytyivät etuvetoisilla Golfeilla ja Passateilla. Volkswagen haluaa ID.3:n olevan kolmas askel yhtiön historiassa: puhtaalle paperille päästötön puhdas sähköauto. Esittelyä varten yhtiön logo ja tunnusäänikin uudistettiin. Sähköauton julkaisu edusti uutta Volkswagenia: pääjohtajan visioiden sijaan lavalla nähtiin päämuotoilija Klaus Bischoff kyselemässä gretamaiselta tytöltä mielipiteitä tulevaisuuden liikkumisesta. Lopulta unelmat täyttävä ID.3 jo ajelikin lavalle. Viesti oli hyvää tarkoittava, toteutustapa lähinnä vaivaannuttava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lupaava auto Teknisesti uusi sähkövolkkari on lupaava. Saksassa perusmalli maksaa alle 30 000 euroa, Suomessa tuskin paljoa enempää. Perusmalli kulkee 330 kilometriä, ja lisärahalla toimintamatkaa saa 550 kilometriin asti. ID.3 tarjoaa myös pikaistumisella kelvot tilat edessä ja takana. Henkisesti autossa on myös yhteys Kuplaan: auto on takavetoinen. ID.3:n sisältä löytää tietotulvan minimalismiin vaihtaneen mittariston, ja kosketusnäyttökin on entistä tablettimaisempi. Tyyliltään ID.3 on parasta nykyvolkkaria: jos ei tunnistettava, niin ainakin vapaa turhista koristeista ja krumeluurista. Toisaalta pitkään laatuvaikutelmalla hurmannut Volkswagen on nyt tuomassa myyntiin auton, jonka oviverhoilu koostuu vain kovasta muovista. Perinteiseen verrattuna laatuvaikutelma on heikentynyt, mutta kiinnostaako se ID.3:n ostajaa, vai tehdäänkö laatuvaikutelma muovien sijaan digitaalitekniikalla? Klaus Bischoff esittelemässä ID.3:n muotoilua. Haastava ympäristö Kyse on tietysti rahasta. Sähköautot ovat huippukalliita valmistaa, mutta niitä tarvitaan välttämään jo ensi vuonna vaiheittain saapuvat hiilidioksidipäästöjen rangaistusmaksut. Autot pitää myös saada kaupaksi, hintakilpailusta tulee kova. Viherautoilua lobbaavan Transport & Environmentin laskelmien mukaan välttääkseen päästösakot vuonna 2021 Volkswagen Groupin myynnistä täyssähköautoja tulisi olla 5–13 prosenttia. Vaihteluväli riippuu polttomoottorikehityksen vaikutuksesta, mutta kyse on sadoista tuhansista autoista. Saa nähdä, miten kaksoiskytkinvaihteistojen kaltaisella huipputeknologialla ja laatumateriaaleilla hurmannut Volkswagen osaa kilpailla kustannustehokkuudella esimerkiksi Hyundaita vastaan. Minimalistinen mittaristo. Valtavat paineet Kenties suurinta kritiikkiä uutuutta kohtaan aiheuttaa Volkswagen itse: konserni kertoo ID.3:n olevan uusi ikoni. Yhtiö rinnastaa auton, jota juuri kukaan ei ole ajanut, suoraan yksiin maailman tunnetuimmista automalleista: lapsikin osaisi piirtää ulkomuistista Golfin ja Kuplan. Kaksikko ansaitsi paikkansa historiassa kovalla työllä ja kyvykkyydellä, ei ID.3:n tapaan pakotettuna syntymäoikeutena. Kumpikin syntyi kriisin keskellä. Kuplana tunnettu Volkswagen Typ 1 nousi ihmeen lailla KdF-Wagenin raunioista koko maailman kansanautoksi. Viestikapula siirtyi Golfille (ja muille etuvetomalleille) vasta hetkellä, jolloin takamoottoreihin jumittunutta yhtiötä uhkasi jo konkurssi. ID.3:n syntymäkriisi on dieselgate, Ferdinand Piëchin rakentaman imperiumin likainen mahalasku. Vasta historia näyttää, syntyikö kriisin paineessa uusi timantti, vai sotkunsa jälkipyykkiä pesevän imperiumin raunioilla syntynyt identiteettikriisi. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: harrastuksena käytettyjen autojen myynti-ilmoitusten parissa surffailu 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan