Ajoneuvot | Koeajo | 28.10.2019

Maistiainen: Enemmän tilaa ja tyyliä pikkumaasturiin: Renault Captur

Renault Captur vaihtaa toiseen sukupolveen tutulla reseptillä: tyylikkäämpi kuori, laadukkaammat sisätilat ja enemmän tekniikkaa.

Jaa artikkeli

Kompaktien katumaasturien yksi pioneereista, Renault Captur, siirtyy toiseen sukupolveen noin 1,5 miljoonan valmistetun auton myötä.

Uusi sukupolvi säilyttää sukunäön, vaikka ilme muuttuukin huomattavasti aiempaa arvokkaammaksi ja modernimmaksi.

Venyttelyä

Tuttuun tapaan sukupolvenvaihdos sisältää kasvua: pituutta on peräti 11 senttiä aiempaa enemmän, josta akselivälin kasvua on 33 millimetriä. Leveyttäkin on pari senttiä lisää. Venyneet mitata mahdollistavat autoon varsin mainiot tilat, ja takaistuimellakin keskimittainen istuu ilahduttavan ryhdikkäästi. Pidemmätkin sinne mahtuvat, kunhan istuma-asento ei ole mallia upseeri.

Renault on varustanut auton pituussäädettävällä takaistuimella, minkä ansiosta takaistuimen ja tavaratilan välistä tilasuhdetta voi säätää.

Ajoltaan Captur on hyvin tyypillinen kompakti katumaasturi. Perusajettavuus on ohjauksen ja jarrujen osalta helppoa, kiitos hallintalaitteiden herkän ja luonnollisen tuntuman. Korkeutta ei juuri huomaa kallisteluna, mutta vastapainoksi alusta on vähän pintakova. Pidon rajoilla alusta paljastuu kuitenkin pehmeähköksi, mutta se tuskin Capturin ostajaa häiritsee.

Renault Captur

Onneksi automaatti

Ensikoeajojen eniten mieleen painuva ominaisuus on TCe 130 -moottorin ja manuaalivaihteiston kehno sovitus yhteen. 130-hevosvoimaisen moottorin kytkin ottaa kiinni varsin terävästi, mikä sopii huonosti yhteen 1,3-litraisen turbomoottorin varsin epälineaarisen luonteen kanssa. Sulavat liikkeellelähdöt vaativat tarpeetonta totuttelua. Moitteesta ei kuitenkaan tarvitse välittää, sillä TCe 130 -moottori on Suomessa tarjolla vain seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Sitä taas emme Kreikassa järjestetyissä ensikoeajoissa päässeet kokeilemaan.

Perusmoottori tulee olemaan Cliosta tuttu litrainen TCe 100, nimensä mukaisesti 100-hevosvoimainen. Lisäksi tarjolle tulee saman 1,3-litraisen moottorin 155-hevosvoimainen versio, TCe 155. Joskus ensi vuonna tarjolle tulee myös ladattava hybridi.

Renault Captur

Capturin sisätilat tuovat mieleen uuden Clion, jonka kanssa se jakaa perusrakenteen – laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja linjat harkitun tyylikkäitä. Mittaristo on digitaalinen (7 tai 10,2-tuumaa) ja keskinäytön voi valita 7- tai 9,3-tuumaisena. Koeajoauton ilmettä piristävät oranssit tehosteet, ja Capturia tarjotaan muutenkin varsin laajalla väriskaalalla.

Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu