28.10.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Enemmän tilaa ja tyyliä pikkumaasturiin: Renault Captur Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Captur vaihtaa toiseen sukupolveen tutulla reseptillä: tyylikkäämpi kuori, laadukkaammat sisätilat ja enemmän tekniikkaa. Kompaktien katumaasturien yksi pioneereista, Renault Captur, siirtyy toiseen sukupolveen noin 1,5 miljoonan valmistetun auton myötä. Uusi sukupolvi säilyttää sukunäön, vaikka ilme muuttuukin huomattavasti aiempaa arvokkaammaksi ja modernimmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Venyttelyä Tuttuun tapaan sukupolvenvaihdos sisältää kasvua: pituutta on peräti 11 senttiä aiempaa enemmän, josta akselivälin kasvua on 33 millimetriä. Leveyttäkin on pari senttiä lisää. Venyneet mitata mahdollistavat autoon varsin mainiot tilat, ja takaistuimellakin keskimittainen istuu ilahduttavan ryhdikkäästi. Pidemmätkin sinne mahtuvat, kunhan istuma-asento ei ole mallia upseeri. Renault on varustanut auton pituussäädettävällä takaistuimella, minkä ansiosta takaistuimen ja tavaratilan välistä tilasuhdetta voi säätää. Ajoltaan Captur on hyvin tyypillinen kompakti katumaasturi. Perusajettavuus on ohjauksen ja jarrujen osalta helppoa, kiitos hallintalaitteiden herkän ja luonnollisen tuntuman. Korkeutta ei juuri huomaa kallisteluna, mutta vastapainoksi alusta on vähän pintakova. Pidon rajoilla alusta paljastuu kuitenkin pehmeähköksi, mutta se tuskin Capturin ostajaa häiritsee. Onneksi automaatti Ensikoeajojen eniten mieleen painuva ominaisuus on TCe 130 -moottorin ja manuaalivaihteiston kehno sovitus yhteen. 130-hevosvoimaisen moottorin kytkin ottaa kiinni varsin terävästi, mikä sopii huonosti yhteen 1,3-litraisen turbomoottorin varsin epälineaarisen luonteen kanssa. Sulavat liikkeellelähdöt vaativat tarpeetonta totuttelua. Moitteesta ei kuitenkaan tarvitse välittää, sillä TCe 130 -moottori on Suomessa tarjolla vain seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Sitä taas emme Kreikassa järjestetyissä ensikoeajoissa päässeet kokeilemaan. Perusmoottori tulee olemaan Cliosta tuttu litrainen TCe 100, nimensä mukaisesti 100-hevosvoimainen. Lisäksi tarjolle tulee saman 1,3-litraisen moottorin 155-hevosvoimainen versio, TCe 155. Joskus ensi vuonna tarjolle tulee myös ladattava hybridi. Capturin sisätilat tuovat mieleen uuden Clion, jonka kanssa se jakaa perusrakenteen – laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja linjat harkitun tyylikkäitä. Mittaristo on digitaalinen (7 tai 10,2-tuumaa) ja keskinäytön voi valita 7- tai 9,3-tuumaisena. Koeajoauton ilmettä piristävät oranssit tehosteet, ja Capturia tarjotaan muutenkin varsin laajalla väriskaalalla. Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe