8.10.2015

Maistiainen: Ford Mustangin pelastavat kirjaimet: V8 GT

Viisilitrainen V8 saa Ecoboost-pettymyksen unohtumaan.

Uuden Ford Mustangin upea muotoilu ihastutti, mutta tunnelma lässähti käynnistykseen. Nelisylinterinen Ecoboost oli tylsä kuin saksalainen pankkiiri. Muskeliautolta puuttui se tärkein, sielukkuus.

Keltaista V8-moottorin kätkemää GT-mallia lähestyy varovaisella uteliaisuudella. Jälleen kerran korin linjat vievät huomion. Räikeän keltainen väri herättää muskeliauton linjat eloon.

Tällä kertaa hymy ei hyydy käynnistyksessä: viisilitraisen V8:n matalan vaimea jytinä on aitoa Detroitia. Kone reagoi kaasupolkimeen viiveettä: edes vanhanaikainen kuusivaihteinen automaatti ei estä kylmiä takarenkaita lyömästä tyhjää varomattomalla kaasunkäytöllä. Hävettää ja naurattaa samanaikaisesti.

Ison kasin äänimaailma tuo tunnelmaa jo rauhalliseen mateluun. Moottorien rampilla retrohenkinen sisusta täyttyy kuusikymmentäluvun soundtrackistä.

Karismaattisen moottorin ohella Mustang GT yllättää ajettavuudellaan. Auto tuntuu Ecoboostia tarkemmalta ja jämäkämmältä ajettavalta.

Mustang GT täyttää kaikki ne odotukset, jotka nelisylinterinen Ecoboost petti. Se on aidosti kyvykäs ajajan auto, jonka kruunaa karismaattinen muskelimoottori.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Sini Toikkanen

Luetuimmat