9.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CRF 300 Rally – Soravirtuoosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CRF 300 Rally vastaa niiden seikkailupyöräilijöiden huutoon, jotka vaativat kevyempiä ja edullisempia vaihtoehtoja sorailoitteluun. Seikkailupyörien suosio on pitkään kasvanut globaalisti, ja Suomessa motoristeja siirtää sorateiden pariin mm. asfalttiteiden heikko kunto, kalliit ylinopeussakot ja ylipäätään sorateiden suuri määrä. Markkinoilla on laaja valikoima isoja ja tehokkaita seikkailupyöriä, mutta kevyistä ja edullisista vaihtoehdoista on huutava pula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt yksisylinterinen sopii soralle Honda CRF 300 Rally on 8 790 euron hinnallaan yksi tämän tyylisuunnan edullisimmista vaihtoehdoista markkinoilla. 300-kuutioista ja yksisylinteristä moottoria ei kannata aliarvioida, sillä keveys ja helppo käsiteltävyys nousevat sitä enemmän arvoonsa, mitä huonommalla alustalla liikutaan. Parhaimmillaan Honda on sorateillä nautiskellessa, sillä 27 hevosvoiman teho ei tuo varsinaista kisapyöräfiilistä, eikä houkuttele hulluttelemaan korkeilla vauhdeilla. Huippunopeutta valmistaja lupaa 125 kilometriä tunnissa, ja lukema on uskottava, sillä mittarinopeuden saa helposti nousemaan yli 140:n. Lisää mukavuutta Parhaimmillaan Honda on alle satasen nopeuksissa, ja erityisesti soralla. Vaikka aluksi pehmeä jousitus ja karkeat nappularenkaat tuntuvat oudolta asfaltilla, niin pienen totuttelun jälkeen Hondalla voi nauttia myös mutkaisista kestopäällysteteistä. Edeltävään 250-kuutioiseen malliin verrattuna mukavuutta on tullut maantieajoon roppakaupalla lisää. Pidemmäksi välitetty kuutosvaihde, luokassaan mukava satula ja 10 prosentilla kasvanut huipputeho merkitsevät, että CRF 300 on sopiva peli vaikka lähteä kiertämään Suomea, jos haluaa ajella vaihtelevasti sekä soralla että asfaltilla. Kun isoissa seikkailupyörissä on tehoa jopa yli 150 hevosvoimaa ja ajo-ominaisuudet on suunniteltu kestämään korkeatkin nopeudet, niin Honda on päinvastoin parhaimmillaan juuri siellä kahdeksankympin nopeuksissa, joissa isot pyörät tuntuvat vielä jäykiltä kuin rautakanki. Jos kaveriporukalla lähtee ajelemaan sorateille niin, että kaikilla on alla erilainen ja -kokoinen seikkailupyörä, ja pyöriä vaihdetaan säännöllisesti, niin olen varma että loppupäivästä Honda on se, jolla kaikki haluavat ajaa. Niin helppoa Hondan käsittely soratiellä on. Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 286 cc Teho: 20,1 kW (27 hv ) / 8 500 r/min Vääntö: 26,6 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 455 mm Istuinkorkeus: 885 mm Tankin tilavuus: 12,8 litraa Paino tankattuna: 153 kg Ilmoitettu kulutus: 3,1 ltr / 100 km (mitattu kulutus 2,9 ltr / 100 km) Hinta: 8790 € Takuu: 4 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku