9.5.2021

Maistiainen: Honda CRF 300 Rally – Soravirtuoosi

Honda CRF 300 Rally

Honda CRF 300 Rally vastaa niiden seikkailupyöräilijöiden huutoon, jotka vaativat kevyempiä ja edullisempia vaihtoehtoja sorailoitteluun.

Seikkailupyörien suosio on pitkään kasvanut globaalisti, ja Suomessa motoristeja siirtää sorateiden pariin mm. asfalttiteiden heikko kunto, kalliit ylinopeussakot ja ylipäätään sorateiden suuri määrä. Markkinoilla on laaja valikoima isoja ja tehokkaita seikkailupyöriä, mutta kevyistä ja edullisista vaihtoehdoista on huutava pula.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyt yksisylinterinen sopii soralle

Honda CRF 300 Rally on 8 790 euron hinnallaan yksi tämän tyylisuunnan edullisimmista vaihtoehdoista markkinoilla. 300-kuutioista ja yksisylinteristä moottoria ei kannata aliarvioida, sillä keveys ja helppo käsiteltävyys nousevat sitä enemmän arvoonsa, mitä huonommalla alustalla liikutaan.

Parhaimmillaan Honda on sorateillä nautiskellessa, sillä 27 hevosvoiman teho ei tuo varsinaista kisapyöräfiilistä, eikä houkuttele hulluttelemaan korkeilla vauhdeilla. Huippunopeutta valmistaja lupaa 125 kilometriä tunnissa, ja lukema on uskottava, sillä mittarinopeuden saa helposti nousemaan yli 140:n.

Honda CRF 300 Rally

Lisää mukavuutta

Parhaimmillaan Honda on alle satasen nopeuksissa, ja erityisesti soralla. Vaikka aluksi pehmeä jousitus ja karkeat nappularenkaat tuntuvat oudolta asfaltilla, niin pienen totuttelun jälkeen Hondalla voi nauttia myös mutkaisista kestopäällysteteistä. Edeltävään 250-kuutioiseen malliin verrattuna mukavuutta on tullut maantieajoon roppakaupalla lisää. Pidemmäksi välitetty kuutosvaihde, luokassaan mukava satula ja 10 prosentilla kasvanut huipputeho merkitsevät, että CRF 300 on sopiva peli vaikka lähteä kiertämään Suomea, jos haluaa ajella vaihtelevasti sekä soralla että asfaltilla.

Kun isoissa seikkailupyörissä on tehoa jopa yli 150 hevosvoimaa ja ajo-ominaisuudet on suunniteltu kestämään korkeatkin nopeudet, niin Honda on päinvastoin parhaimmillaan juuri siellä kahdeksankympin nopeuksissa, joissa isot pyörät tuntuvat vielä jäykiltä kuin rautakanki. Jos kaveriporukalla lähtee ajelemaan sorateille niin, että kaikilla on alla erilainen ja -kokoinen seikkailupyörä, ja pyöriä vaihdetaan säännöllisesti, niin olen varma että loppupäivästä Honda on se, jolla kaikki haluavat ajaa. Niin helppoa Hondan käsittely soratiellä on.

Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 286 cc
Teho: 20,1 kW (27 hv ) / 8 500 r/min
Vääntö: 26,6 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 455 mm
Istuinkorkeus: 885 mm
Tankin tilavuus: 12,8 litraa
Paino tankattuna: 153 kg

Ilmoitettu kulutus: 3,1 ltr / 100 km (mitattu kulutus 2,9 ltr / 100 km)

Hinta: 8790 €
Takuu: 4 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat