9.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CRF 300 Rally – Soravirtuoosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CRF 300 Rally vastaa niiden seikkailupyöräilijöiden huutoon, jotka vaativat kevyempiä ja edullisempia vaihtoehtoja sorailoitteluun. Seikkailupyörien suosio on pitkään kasvanut globaalisti, ja Suomessa motoristeja siirtää sorateiden pariin mm. asfalttiteiden heikko kunto, kalliit ylinopeussakot ja ylipäätään sorateiden suuri määrä. Markkinoilla on laaja valikoima isoja ja tehokkaita seikkailupyöriä, mutta kevyistä ja edullisista vaihtoehdoista on huutava pula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt yksisylinterinen sopii soralle Honda CRF 300 Rally on 8 790 euron hinnallaan yksi tämän tyylisuunnan edullisimmista vaihtoehdoista markkinoilla. 300-kuutioista ja yksisylinteristä moottoria ei kannata aliarvioida, sillä keveys ja helppo käsiteltävyys nousevat sitä enemmän arvoonsa, mitä huonommalla alustalla liikutaan. Parhaimmillaan Honda on sorateillä nautiskellessa, sillä 27 hevosvoiman teho ei tuo varsinaista kisapyöräfiilistä, eikä houkuttele hulluttelemaan korkeilla vauhdeilla. Huippunopeutta valmistaja lupaa 125 kilometriä tunnissa, ja lukema on uskottava, sillä mittarinopeuden saa helposti nousemaan yli 140:n. Lisää mukavuutta Parhaimmillaan Honda on alle satasen nopeuksissa, ja erityisesti soralla. Vaikka aluksi pehmeä jousitus ja karkeat nappularenkaat tuntuvat oudolta asfaltilla, niin pienen totuttelun jälkeen Hondalla voi nauttia myös mutkaisista kestopäällysteteistä. Edeltävään 250-kuutioiseen malliin verrattuna mukavuutta on tullut maantieajoon roppakaupalla lisää. Pidemmäksi välitetty kuutosvaihde, luokassaan mukava satula ja 10 prosentilla kasvanut huipputeho merkitsevät, että CRF 300 on sopiva peli vaikka lähteä kiertämään Suomea, jos haluaa ajella vaihtelevasti sekä soralla että asfaltilla. Kun isoissa seikkailupyörissä on tehoa jopa yli 150 hevosvoimaa ja ajo-ominaisuudet on suunniteltu kestämään korkeatkin nopeudet, niin Honda on päinvastoin parhaimmillaan juuri siellä kahdeksankympin nopeuksissa, joissa isot pyörät tuntuvat vielä jäykiltä kuin rautakanki. Jos kaveriporukalla lähtee ajelemaan sorateille niin, että kaikilla on alla erilainen ja -kokoinen seikkailupyörä, ja pyöriä vaihdetaan säännöllisesti, niin olen varma että loppupäivästä Honda on se, jolla kaikki haluavat ajaa. Niin helppoa Hondan käsittely soratiellä on. Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 286 cc Teho: 20,1 kW (27 hv ) / 8 500 r/min Vääntö: 26,6 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 455 mm Istuinkorkeus: 885 mm Tankin tilavuus: 12,8 litraa Paino tankattuna: 153 kg Ilmoitettu kulutus: 3,1 ltr / 100 km (mitattu kulutus 2,9 ltr / 100 km) Hinta: 8790 € Takuu: 4 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe