Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 13.10.2020

Maistiainen: Honda Rebel Tour – Suosiolle on syynsä

Suomen suosituin custom-moottoripyörä Honda Rebel uudistui. Missä on suosion salaisuus?

Jaa artikkeli

Honda käyttää Rebel-mallissaan käytännössä samaa kaksisylinteristä rivimoottoria kuin CB 500 F -naku ja CBR 500 R -sporttimalli. Vajaa 500-kuutioinen nelitahtimoottori tuottaa CB- ja CBR-malleissa A2-korttiluokan sallimat 35 kilowattia, ja Rebel-viritteisenä yhden kilowatin vähemmän huipputehoa. Maksimiteho saadaan customiksi korkealla 8500 kierroksen pyörimisnopeudella. Siitä huolimatta – tai juuri sen takia – moottori on yksi Rebelin vahvuuksista, sillä pikkucustomissa matalakierroksisuus tarkoittaisi armotta alhaista huipputehoa ja siten heikkoa suorituskykyä.

Onnistuneet uudistukset

Honda Rebel Tour

Rebelin suorituskyky on mukava, ja moottori toimii sujuvasti sekä matalilla kierroksilla puksutellessa että korkeampia kierroslukuja käytettäessä. Urheilullisemmista sisarmalleista on peräisin myös tälle kaudelle uudistunut yhdistelmäluistokytkin, joka estää takarengasta luistamasta moottorijarrutuksella ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Kytkimen rakenne pyrkii vedossa painamaan kytkinlevyjä kovemmin toisiaan vasten, minkä ansiosta kytkinjouset on voitu vaihtaa löysemmiksi. Se miellyttää erityisesti aloittelevia motoristeja, kun kytkinkahvaa ei tarvitse puristaa ajoharjoitteluvaiheessa hampaat irvessä.

Honda Rebel Tour

Tälle kaudelle Rebel sai mm. uuden isomman ja mukavamman satulan, led-valot ja uuden pakoputkiston. Vaimea äänimaailma ei häiritse ulkopuolisia ja kypäräänkin kantautuu lähinnä ajoviiman suhinaa. Uudistukset tuovat lisämukavuutta ajamiseen, joten viime kauden myydyimmälle customille on helppo ennustaa menestystä jatkossakin.

Jokaiselle löytyy sopiva malli

Honda Rebel Tour

Rebelin kallistusvarat, rengasvalinta ja jousitus on suunniteltu customiin, eli jos kaipaa urheilullisempia ominaisuuksia, kannattaa kääntyä CB- tai CBR-mallien puoleen. Valinta on sikäli tehty helpoksi, että tekniikka kaikissa on sama, mutta ulkonäkö ja ajoasento sekä ajo-ominaisuudet muuttuvat. Hinnassakaan ei mallien välillä ole suurta eroa. Kun Rebelin hinta on 8890 euroa, saa CB 500 F:n 300 euroa edullisemmin ja katettu sporttimalli puolestaan maksaa 600 euroa Rebeliä enemmän.

Honda Rebel Tiour

  • Moottori: 471-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori
  • Teho: 34 kW (45,6 hv) / 8500 r/min
  • Vääntö: 43,3 Nm / 6000 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Paino tankattuna: 191 kg
  • Akseliväli: 1490 mm
  • Istuinkorkeus: 690 mm
  • Tankin tilavuus: 11,2 litraa
  • Hinta: 8890 €

Jaa artikkeli

Keskustelu