13.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Rebel Tour – Suosiolle on syynsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen suosituin custom-moottoripyörä Honda Rebel uudistui. Missä on suosion salaisuus? Honda käyttää Rebel-mallissaan käytännössä samaa kaksisylinteristä rivimoottoria kuin CB 500 F -naku ja CBR 500 R -sporttimalli. Vajaa 500-kuutioinen nelitahtimoottori tuottaa CB- ja CBR-malleissa A2-korttiluokan sallimat 35 kilowattia, ja Rebel-viritteisenä yhden kilowatin vähemmän huipputehoa. Maksimiteho saadaan customiksi korkealla 8500 kierroksen pyörimisnopeudella. Siitä huolimatta - tai juuri sen takia - moottori on yksi Rebelin vahvuuksista, sillä pikkucustomissa matalakierroksisuus tarkoittaisi armotta alhaista huipputehoa ja siten heikkoa suorituskykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistuneet uudistukset Rebelin suorituskyky on mukava, ja moottori toimii sujuvasti sekä matalilla kierroksilla puksutellessa että korkeampia kierroslukuja käytettäessä. Urheilullisemmista sisarmalleista on peräisin myös tälle kaudelle uudistunut yhdistelmäluistokytkin, joka estää takarengasta luistamasta moottorijarrutuksella ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Kytkimen rakenne pyrkii vedossa painamaan kytkinlevyjä kovemmin toisiaan vasten, minkä ansiosta kytkinjouset on voitu vaihtaa löysemmiksi. Se miellyttää erityisesti aloittelevia motoristeja, kun kytkinkahvaa ei tarvitse puristaa ajoharjoitteluvaiheessa hampaat irvessä. Tälle kaudelle Rebel sai mm. uuden isomman ja mukavamman satulan, led-valot ja uuden pakoputkiston. Vaimea äänimaailma ei häiritse ulkopuolisia ja kypäräänkin kantautuu lähinnä ajoviiman suhinaa. Uudistukset tuovat lisämukavuutta ajamiseen, joten viime kauden myydyimmälle customille on helppo ennustaa menestystä jatkossakin. Jokaiselle löytyy sopiva malli Rebelin kallistusvarat, rengasvalinta ja jousitus on suunniteltu customiin, eli jos kaipaa urheilullisempia ominaisuuksia, kannattaa kääntyä CB- tai CBR-mallien puoleen. Valinta on sikäli tehty helpoksi, että tekniikka kaikissa on sama, mutta ulkonäkö ja ajoasento sekä ajo-ominaisuudet muuttuvat. Hinnassakaan ei mallien välillä ole suurta eroa. Kun Rebelin hinta on 8890 euroa, saa CB 500 F:n 300 euroa edullisemmin ja katettu sporttimalli puolestaan maksaa 600 euroa Rebeliä enemmän. Honda Rebel Tiour Moottori: 471-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 34 kW (45,6 hv) / 8500 r/min Vääntö: 43,3 Nm / 6000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 191 kg Akseliväli: 1490 mm Istuinkorkeus: 690 mm Tankin tilavuus: 11,2 litraa Hinta: 8890 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?