3.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golfista on moneksi. Uusimman sukupolven myötä mallisto on laajentunut paitsi taloudellisempaan myös tehokkaampaan suuntaan. Volkswagen Golfin tehokkain versio on jo useamman sukupolven ajan totellut ytimekästä mallinimeä R. Uusi kahdeksannen sukupolven Golfin R-malli nostaa rimaa suorituskyvyn suhteen jälleen uudelle tasolle. Kyseessä on nimittäin kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf.Tämä ei kuitenkaan tule mieleen ensikäynnistyksellä. Nykymaailman tyyliin äänimaailma pysyy varsin hillittynä ja samaa voi sanoa auton muustakin olemuksesta. Perusajossa ero perusmalleihin jää varsin pieneksi. Säädettävä iskunvaimennus mahdollistaa miellyttävän kyydin ja voimalinjan toiminta on erittäin sulavaa. Uusi R suoriutuu arkiajoista siis hyvin golfmaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättää radallaR:n keulalta löytyy monista konsernin tuotteista tuttu 2,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa nyt tehoa 235 kW (320 hv) ja vääntöä 420 newtonmetriä. Uusi R kiihtyy satasen nopeuteen 4,7 sekunnissa ja saavuttaa 270 km/h huippunopeuden, minkä ansiosta se saa tehokkaimman R:n tittelin lisäksi harteilleen historian nopeimman R:n kunnian. Vaivattoman arkikäytettävyyden lisäksi nämä lukemat riittävät todistettavasti myös ratapäivistä nauttimiseen. Moottori vetää hienosti läpi kierrosalueen ja vaihteisto on hyvin tehtäviensä tasalla. Alustan jämäkämpi asetus sopii hyvin tasaiselle pinnalla ja auto tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi.Kuva: Eetu KokkonenNelivetoisuudesta ja tasauspyörästön lukkojen puutteesta huolimatta auto ei hukkaa tehoa sutimiseen. Kiitos kuuluu kehittyneelle voimanohjaukselle sekä uudella tavalla toteutetulle nelivetojärjestelmälle. Uudesta R:stä löytyy takatauspyörästön molemmin puolin omat levykytkimet, joiden avulla takapyörille menevää voimaa voidaan säädellä yksilöllisesti. Esimerkiksi mutkista ulos kiihdytettäessä ulommalle pyörälle siis voidaan ohjata enemmän voimaa kuin sisemmälle.Tämän järjestelmän mahdollistamana Golf R on varustettu myös uudella Drift-ajotilalla. Tällöin käytännössä kaikki taka-akselille menevä voima ohjataan ulommalle pyörälle, mikä mahdollistaa varsin harvinaisen hauskuuttelun. Pikaisen kokeilun perusteella pitävällä moottoriradan asfaltilla auton saa kyllä luisuun pienellä yrittämisellä, mutta pidemmät ja oikeasti näyttävät luisut vaatisivat huomattavasti enemmän tehoa.Uusi Golf R on mainio esimerkki arkikäytettävyyden ja suorituskyvyn yhdistämisestä. Se hoitaa arkipäiväset tehtävät nimensä edellyttämällä vaivattomuudella, mutta suorastaan yllättää radan puolella suorituskyvyllään ja hauskuudellaan. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen