24.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 650 – kulmikas, mutta silti sileäksi hiottu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki on muutamassa vuodessa hionut Z-nakumallistonsa ominaisuuksista turhat kulmat pois. Kawasaki Z 650 on tyyppiesimerkki ajamisen helppoudesta. Selkeät kuutiotilavuusrajat ovat moottoripyörämarkkinoilla hämärtyneet olemattomiin. Enää ei ole esimerkiksi selkeitä 500- tai 750-kuutioisten luokkia, vaan eri merkeillä iskutilavuudet vaihtelevat reilustikin, vaikka pyörät muilta ominaisuuksiltaan kilpailisivatkin samassa luokassa. Esimerkiksi Kawasaki Z 650:n yläpuolella oleva 948-kuutioinen Z 900 on kamppaillut samojen ostajien sieluista sata kuutiota pienemmän Yamaha MT-09:n ja lähes parisataa kuutiota pienemmän Triumph Street Triplen kanssa. Pienimmän iskutilavuuden Triumph on vieläpä tästä kolmikosta hankintahinnaltaan selvästi kallein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasainen kolmikko Z 650 ja sen kilpailijat ovat yllättäen hyvinkin lähellä toisiaan iskutilavuudeltaan muodostaen 650–700-kuutioisten perusnakupyörien tasaisen kolmikon. Kawasakin kaksisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus on 649 kuutiota, Yamaha MT-07:n rivikakkonen 689 kuutiota ja uunituoreen Triumph Trident 660:n rivikolmonen on iskutilavuudeltaan 659 kuutiota. Tehot ovat samassa järjestyksessä 68, 74 ja 81 hevosvoimaa, ja vääntölukemat vieläkin tasaisemmat 64, 67 ja 64 newtonmetriä. Akselivälit ovat nekin lähes identtiset ja kaikkien kolmen paino tankattuna sopii viiden kilon haarukkaan. Hinnaltaan kaikki kolme osuvat yhdeksän ja kymmenen tuhannen euron väliin. Kaikkia näitä pyöriä yhdistää sekin, että ne pyrkivät kaikin keinoin olemaan mahdollisimman neutraaleja, helppoja ja tasaisia ominaisuuksiltaan. Sellaisia, joihin on helppo rakastua lyhyellä koeajolla, ja jotka sopivat yhtä hyvin aloittelijalle kuin sellaiselle kokeneemmallekin motoristille, joka vain haluaa nautiskella moottorista ja kahdesta pyörästä vailla ”turhia” varusteita. Tasaisuus valttia Kawasaki on onnistunut tasaisuuden tavoittelussaan jopa niin hyvin, että Z 650:n olemassaolo on helppo unohtaa, kun miettii pyörävaihtoehtoja tässä luokassa. Silti – tai siksi – sen tasaiset ominaisuudet viehättävätkin koeajon aikana. Toimittajana joutuu oikein pinnistelemään, että sen neutraaleista ominaisuuksista jää jotakin kirjoitettavaa mieleen. Millään osa-alueella se ei aiheuta sporttipyörämäisiä elämyksiä muttei toisaalta pettymyksiäkään. Tasaisuus on valttia. Ajaminen on vaivatonta eikä siitä juuri jää jälkipolville kerrottavaa, ja hyvin pitkälle samanlaisia ovat sen kilpailijatkin. Kawasakin suurimmat särmät ovatkin muotoilussa. Se noudattaa Z-mallisarjan tunnusomaista terävää muotoilua ja väritystä. Samalla se on luonnollinen osa mallisarjaa, joka alkaa Z 125:sta ja jatkuu A2-luokan Z 400:n kautta Z 650:n yli malliston suurimpiin Z 900:een ja viime kaudeksi esiteltyyn 200-hevosvoimaiseen ja kompressoriahdettuun Z H2:een. Kawasaki Z 650 Hinta 9 690 € Moottori 649-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho 50 kW (64 hv) / 8 000 r/min Vääntö 64 Nm / 6 700 r/min Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli 1410 mm Istuinkorkeus 790 mm Tankin tilavuus 15 litraa Paino tankattuna 187 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku