24.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 650 – kulmikas, mutta silti sileäksi hiottu Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kawasaki on muutamassa vuodessa hionut Z-nakumallistonsa ominaisuuksista turhat kulmat pois. Kawasaki Z 650 on tyyppiesimerkki ajamisen helppoudesta. Selkeät kuutiotilavuusrajat ovat moottoripyörämarkkinoilla hämärtyneet olemattomiin. Enää ei ole esimerkiksi selkeitä 500- tai 750-kuutioisten luokkia, vaan eri merkeillä iskutilavuudet vaihtelevat reilustikin, vaikka pyörät muilta ominaisuuksiltaan kilpailisivatkin samassa luokassa. Esimerkiksi Kawasaki Z 650:n yläpuolella oleva 948-kuutioinen Z 900 on kamppaillut samojen ostajien sieluista sata kuutiota pienemmän Yamaha MT-09:n ja lähes parisataa kuutiota pienemmän Triumph Street Triplen kanssa. Pienimmän iskutilavuuden Triumph on vieläpä tästä kolmikosta hankintahinnaltaan selvästi kallein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasainen kolmikko Z 650 ja sen kilpailijat ovat yllättäen hyvinkin lähellä toisiaan iskutilavuudeltaan muodostaen 650–700-kuutioisten perusnakupyörien tasaisen kolmikon. Kawasakin kaksisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus on 649 kuutiota, Yamaha MT-07:n rivikakkonen 689 kuutiota ja uunituoreen Triumph Trident 660:n rivikolmonen on iskutilavuudeltaan 659 kuutiota. Tehot ovat samassa järjestyksessä 68, 74 ja 81 hevosvoimaa, ja vääntölukemat vieläkin tasaisemmat 64, 67 ja 64 newtonmetriä. Akselivälit ovat nekin lähes identtiset ja kaikkien kolmen paino tankattuna sopii viiden kilon haarukkaan. Hinnaltaan kaikki kolme osuvat yhdeksän ja kymmenen tuhannen euron väliin. Kaikkia näitä pyöriä yhdistää sekin, että ne pyrkivät kaikin keinoin olemaan mahdollisimman neutraaleja, helppoja ja tasaisia ominaisuuksiltaan. Sellaisia, joihin on helppo rakastua lyhyellä koeajolla, ja jotka sopivat yhtä hyvin aloittelijalle kuin sellaiselle kokeneemmallekin motoristille, joka vain haluaa nautiskella moottorista ja kahdesta pyörästä vailla ”turhia” varusteita. Tasaisuus valttia Kawasaki on onnistunut tasaisuuden tavoittelussaan jopa niin hyvin, että Z 650:n olemassaolo on helppo unohtaa, kun miettii pyörävaihtoehtoja tässä luokassa. Silti – tai siksi – sen tasaiset ominaisuudet viehättävätkin koeajon aikana. Toimittajana joutuu oikein pinnistelemään, että sen neutraaleista ominaisuuksista jää jotakin kirjoitettavaa mieleen. Millään osa-alueella se ei aiheuta sporttipyörämäisiä elämyksiä muttei toisaalta pettymyksiäkään. Tasaisuus on valttia. Ajaminen on vaivatonta eikä siitä juuri jää jälkipolville kerrottavaa, ja hyvin pitkälle samanlaisia ovat sen kilpailijatkin. Kawasakin suurimmat särmät ovatkin muotoilussa. Se noudattaa Z-mallisarjan tunnusomaista terävää muotoilua ja väritystä. Samalla se on luonnollinen osa mallisarjaa, joka alkaa Z 125:sta ja jatkuu A2-luokan Z 400:n kautta Z 650:n yli malliston suurimpiin Z 900:een ja viime kaudeksi esiteltyyn 200-hevosvoimaiseen ja kompressoriahdettuun Z H2:een. Kawasaki Z 650 Hinta 9 690 € Moottori 649-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho 50 kW (64 hv) / 8 000 r/min Vääntö 64 Nm / 6 700 r/min Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli 1410 mm Istuinkorkeus 790 mm Tankin tilavuus 15 litraa Paino tankattuna 187 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista