20.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM RC 390 – keveys on valttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän painoa, enemmän suorituskykyä. Erityisesti A2-luokan alle 35-kilowattisissa moottoripyörämalleissa painolla on suuri merkitys suorituskykyyn. KTM uudisti A2-luokan RC 390 -sporttimallinsa, ja pääpaino uudistuksissa on painonsäästössä. Toki elektroniikkapakettia täydennettiin, moottoria parannettiin ja ulkonäkökin päivitettiin, mutta painoa höylättiin samalla joka osa-alueelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maksimi tehopaino-suhde RC 390:n moottorin teho ei ole A2-luokan suurin sallittu 35 kilowattia, vaan kolme kilowattia vähemmän. Tämä siitä syystä, että luokan suurin sallittu tehopaino-suhde (0,2 kW / kg) saavutetaan jo 32 kilowatin teholla. Pyörän paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta on 155 kilogrammaa. Pyörä tuntuu heti ensimmäisissä mutkissa erittäin kevyeltä ajaa, eikä syynä ole pelkästään pyörän alhainen massa. Uudistuksen yhteydessä RC 390 sai uudet vanteet, jotka ovat peräti 3,4 kiloa kevyemmät kuin edeltävässä mallissa. Muutos pienentää hyrrävoimia selkeästi, mikä tuntuu kevyempänä ohjattavuutena. Lisäksi jarrut ovat nyt 960 grammaa kevyemmät. Sekä vanteiden että jarrujen painonsäästö vähentää suoraan jousittamatonta massaa, minkä ansiosta jousitus toimii paljon herkemmin ja tarkemmin. Uusi runkokin on 1,5 kiloa kevyempi, eli yhteensä painoa on säästetty lähes kuusi kiloa. Todellinen painonsäästö saattaa olla hieman vähemmän, sillä valmistaja ei tietenkään mainosta onko uusi Euro 5 -päästörajat alittava pakoputki aiempaa painavampi tai onko runsaampi elektronisten ajoavustimien määrä tuonut painoa lisää. Kohderyhmä huomioitu ominaisuuksissa Olipa todellinen painonvähennys sitten kuusi kiloa tai vähän vähemmän, niin joka tapauksessa painoa on säästetty juuri sieltä, missä se tuntuu eniten. Ja kun pyörän hankkivat usein nuoret tai vähän kokemusta hankkineet motoristit, niin käsittelyn keveys ja jousituksen hyvä toiminta tulevat enemmän kuin tarpeeseen. RC 390 on monipuolinen vaihtoehto niin katuajoon kuin rata-ajon alkeiden opetteluunkin. Koeajossa oli mahdollisuus testata pyörän ominaisuuksia myös moottoriradalla. Rajallinen teho ei käytännössä haittaa, vaan päinvastoin se antaa mahdollisuuden keskittyä ajolinjoihin, jarrutuksiin ja kiihdytyksiin rauhassa, kun kaikki ei tapahdu yhtä nopeasti kuin tehokkaammilla pyörillä. KTM RC 390 Moottori: 373-kuutioinen, nestejäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 37 Nm Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 155 kg Istuinkorkeus: 824 mm Tankin tilavuus: 13,7 litraa Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan