20.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM RC 390 – keveys on valttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän painoa, enemmän suorituskykyä. Erityisesti A2-luokan alle 35-kilowattisissa moottoripyörämalleissa painolla on suuri merkitys suorituskykyyn. KTM uudisti A2-luokan RC 390 -sporttimallinsa, ja pääpaino uudistuksissa on painonsäästössä. Toki elektroniikkapakettia täydennettiin, moottoria parannettiin ja ulkonäkökin päivitettiin, mutta painoa höylättiin samalla joka osa-alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksimi tehopaino-suhdeRC 390:n moottorin teho ei ole A2-luokan suurin sallittu 35 kilowattia, vaan kolme kilowattia vähemmän. Tämä siitä syystä, että luokan suurin sallittu tehopaino-suhde (0,2 kW / kg) saavutetaan jo 32 kilowatin teholla. Pyörän paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta on 155 kilogrammaa.Pyörä tuntuu heti ensimmäisissä mutkissa erittäin kevyeltä ajaa, eikä syynä ole pelkästään pyörän alhainen massa. Uudistuksen yhteydessä RC 390 sai uudet vanteet, jotka ovat peräti 3,4 kiloa kevyemmät kuin edeltävässä mallissa. Muutos pienentää hyrrävoimia selkeästi, mikä tuntuu kevyempänä ohjattavuutena. Lisäksi jarrut ovat nyt 960 grammaa kevyemmät.Sekä vanteiden että jarrujen painonsäästö vähentää suoraan jousittamatonta massaa, minkä ansiosta jousitus toimii paljon herkemmin ja tarkemmin. Uusi runkokin on 1,5 kiloa kevyempi, eli yhteensä painoa on säästetty lähes kuusi kiloa. Todellinen painonsäästö saattaa olla hieman vähemmän, sillä valmistaja ei tietenkään mainosta onko uusi Euro 5 -päästörajat alittava pakoputki aiempaa painavampi tai onko runsaampi elektronisten ajoavustimien määrä tuonut painoa lisää.Kohderyhmä huomioitu ominaisuuksissaOlipa todellinen painonvähennys sitten kuusi kiloa tai vähän vähemmän, niin joka tapauksessa painoa on säästetty juuri sieltä, missä se tuntuu eniten. Ja kun pyörän hankkivat usein nuoret tai vähän kokemusta hankkineet motoristit, niin käsittelyn keveys ja jousituksen hyvä toiminta tulevat enemmän kuin tarpeeseen.RC 390 on monipuolinen vaihtoehto niin katuajoon kuin rata-ajon alkeiden opetteluunkin. Koeajossa oli mahdollisuus testata pyörän ominaisuuksia myös moottoriradalla. Rajallinen teho ei käytännössä haittaa, vaan päinvastoin se antaa mahdollisuuden keskittyä ajolinjoihin, jarrutuksiin ja kiihdytyksiin rauhassa, kun kaikki ei tapahdu yhtä nopeasti kuin tehokkaammilla pyörillä. KTM RC 390 Moottori: 373-kuutioinen, nestejäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 37 Nm Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 155 kg Istuinkorkeus: 824 mm Tankin tilavuus: 13,7 litraa Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle