20.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM RC 390 – keveys on valttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän painoa, enemmän suorituskykyä. Erityisesti A2-luokan alle 35-kilowattisissa moottoripyörämalleissa painolla on suuri merkitys suorituskykyyn. KTM uudisti A2-luokan RC 390 -sporttimallinsa, ja pääpaino uudistuksissa on painonsäästössä. Toki elektroniikkapakettia täydennettiin, moottoria parannettiin ja ulkonäkökin päivitettiin, mutta painoa höylättiin samalla joka osa-alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaksimi tehopaino-suhdeRC 390:n moottorin teho ei ole A2-luokan suurin sallittu 35 kilowattia, vaan kolme kilowattia vähemmän. Tämä siitä syystä, että luokan suurin sallittu tehopaino-suhde (0,2 kW / kg) saavutetaan jo 32 kilowatin teholla. Pyörän paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta on 155 kilogrammaa.Pyörä tuntuu heti ensimmäisissä mutkissa erittäin kevyeltä ajaa, eikä syynä ole pelkästään pyörän alhainen massa. Uudistuksen yhteydessä RC 390 sai uudet vanteet, jotka ovat peräti 3,4 kiloa kevyemmät kuin edeltävässä mallissa. Muutos pienentää hyrrävoimia selkeästi, mikä tuntuu kevyempänä ohjattavuutena. Lisäksi jarrut ovat nyt 960 grammaa kevyemmät.Sekä vanteiden että jarrujen painonsäästö vähentää suoraan jousittamatonta massaa, minkä ansiosta jousitus toimii paljon herkemmin ja tarkemmin. Uusi runkokin on 1,5 kiloa kevyempi, eli yhteensä painoa on säästetty lähes kuusi kiloa. Todellinen painonsäästö saattaa olla hieman vähemmän, sillä valmistaja ei tietenkään mainosta onko uusi Euro 5 -päästörajat alittava pakoputki aiempaa painavampi tai onko runsaampi elektronisten ajoavustimien määrä tuonut painoa lisää.Kohderyhmä huomioitu ominaisuuksissaOlipa todellinen painonvähennys sitten kuusi kiloa tai vähän vähemmän, niin joka tapauksessa painoa on säästetty juuri sieltä, missä se tuntuu eniten. Ja kun pyörän hankkivat usein nuoret tai vähän kokemusta hankkineet motoristit, niin käsittelyn keveys ja jousituksen hyvä toiminta tulevat enemmän kuin tarpeeseen.RC 390 on monipuolinen vaihtoehto niin katuajoon kuin rata-ajon alkeiden opetteluunkin. Koeajossa oli mahdollisuus testata pyörän ominaisuuksia myös moottoriradalla. Rajallinen teho ei käytännössä haittaa, vaan päinvastoin se antaa mahdollisuuden keskittyä ajolinjoihin, jarrutuksiin ja kiihdytyksiin rauhassa, kun kaikki ei tapahdu yhtä nopeasti kuin tehokkaammilla pyörillä. KTM RC 390 Moottori: 373-kuutioinen, nestejäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori Teho: 32 kW (44 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 37 Nm Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 155 kg Istuinkorkeus: 824 mm Tankin tilavuus: 13,7 litraa Hinta: vahvistetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen