Maistiainen: ladattavaa luksusta – DS 7 Crossback E-tense 4×4
Mallistonsa uusiksi parissa vuodessa laittanut DS ottaa nyt myös sähkön mukaan. Isomman DS 7 Crossbackin kohdalla se tarkoittaa lataushybridiversiota.
DS 7 Crossback E-tense 4×4 on melkoisen polveileva nimi autolle, mutta sen takaa löytyy lataushybridiversio ranskalaismerkki DS:n isommasta mallista. Samalla katumaasturiin on tuotu neliveto. Pienempi DS 3 Crossback E-tense on etuvetoinen täyssähkömalli, joten E-tense on eräänlainen kattotermi sähköistetylle mallille.
Voimalinja yhdistää 200 hevosvoiman (147 kW) bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria. Etuakselilla oleva moottori on 81,2 kW (110 hv) ja taka-akselilla 83 kW (112 hv). Yhteensä voimalinja puhkuu 300 hevosvoimaa (221 kW) ja 520 newtonmetriä vääntöä.
Takaistuinten alle sijoitettu akusto on kapasiteetiltaan 13,2 kWh. Pelkän sähkön turvin voi ajaa jopa 58 kilometriä (WLTP). Latauspistoke on mallia Type 2 ja lataamisen enimmäisteho on 7,4 kW, eli myös yksivaiheista 32 ampeerin lataamista tuetaan. Tyhjästä täyteen lataaminen tapahtuu valmistajan mukaan kahdessa tunnissa, 8A-kotitöpselistä vajaassa kahdeksassa tunnissa.
Suomessa DS 7 Crossback E-tense 4×4:n hinnat alkavat 54 339 eurosta.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen