16.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus ES 300h – mukavuusalueella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen uusi tulokas on voimakkaasti muotoiltu sedan: perinteisen reseptin alla piilee perinteisen hyvä auto. Lexus ES on Euroopassa uusi tulokas, mutta maailmalla mallia on myyty merkin debyyttivuodesta 1989 alkaen. Etuvetoinen ES on ehtinyt nyt seitsemänteen sukupolveensa. Lexus katsoi uuden sukupolven vahvemman muotokielen ja kuljettajakeskeisemmän ajokokemuksen myötä olevan sopiva Eurooppaankin. ES:n saapuminen tarkoittaa markkinoillamme samalla GS-sedanin poistumista myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat tilat Lähes viisimetrisenä (4975mm) etuvetoisena autona Lexus ES tarjoaa hulppeat tilat: poikittaismoottori säästää tilaa, joka pahimmissa saksalaiskilpailijoissa hukkuu pitkittäismoottoriin ja mahdollisen takavedon vaatimaan kardaanitunneliin. Kun istuin- ja jousitusmukavuuskin on korkealla tasolla, sopii auto mainiosti pitkän matkan taittamiseen. Sinänsä ES:n kuoret kätkevät melko tavanomaisen perusrakenteen: edessä MacPherson-joustintuet ja takana Multilink-monivarsituenta. Ääni- ja värineristyksessä on tehty paljon työtä, ja sen huomaa. Rengasmeluun ei Espanjan teiden perusteella uskalla ottaa kantaa, vaikka paikalliset tiet ajoittain ovatkin yllättävän karkeita, mutta muutoin melulähteet on eristetty hyvin. Myös jousitusmukavuus on kunnossa, etenkin jos valitsee jonkin muun kuin kuvissa esiintyvän F Sport -varustelun. Saksalaisia vastaan Perusmallienkin ajettavuus ilahduttaa. Alusta kantaa ainakin kevyellä kuormalla hienosti, ja valtaosa tienpinnan epämukavuuksista suodattuvat tehokkaasti. Myös ohjaus yllättää positiivisesti: se ei tarjoa telepaattista yhteyttä asvaltin karkeuksiin, mutta tarjoaa tyyliin sopivan etäisen, joskin silti hyvin luonnollisen vasteen. ES voi olla voimakkaasti muotoiltu ja valtavirrasta poikkeavalla hybridivoimalinjalla varustettu, mutta ensikoeajon perusteella sen vahvuudet ovat perinteisten asioiden oikein tekemisessä: hyvät tilat, toimiva ajettavuus ja hyvä mukavuus. On mielenkiintoista nähdä miten se riittää markkinoilla, jossa Lexus asemoi ES:n Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan perusdieseleitä vastaan. Länsi-Euroopassa ainoa voimalinjavaihtoehto on 300h -hybridi, jonka kokonaisteho on 218 hevosvoimaa. Dieselin välittömään vääntöön tottuneelle tasakierroksilla muun auton sivistystasoon nähden turhan voimakkaasti ääntelevä nelisylinterinen bensiinimoottori vaatinee hetken totuttelua, mutta täyskaasukiihdytysten ulkopuolella voimalinja toimii sivistyneesti. Käytännön suorituskyvyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, portaaton hybridijärjestelmä ei vain luo rajua kiihtyvyyden tunnetta. Ilmainen vinkki: jos harkitset saksalaisista ES:ään vaihtoa, neuvottele auto vähän pidempään koeajoon. Pienen tottumisen jälkeen japanilaisten pienet erikoisuudet eivät ärsytä niin paljoa, ja silmät alkavat aukeamaan muille vahvuuksille. Lexus ES -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 49 218 eurosta. Myydyimmäksi maahantuoja odottaa ES 300h Executivea, jonka saa omakseen 56 184 eurolla. Malliston lippulaivana on 67 955 euroa maksava Luxury. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku