16.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus ES 300h – mukavuusalueella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen uusi tulokas on voimakkaasti muotoiltu sedan: perinteisen reseptin alla piilee perinteisen hyvä auto. Lexus ES on Euroopassa uusi tulokas, mutta maailmalla mallia on myyty merkin debyyttivuodesta 1989 alkaen. Etuvetoinen ES on ehtinyt nyt seitsemänteen sukupolveensa. Lexus katsoi uuden sukupolven vahvemman muotokielen ja kuljettajakeskeisemmän ajokokemuksen myötä olevan sopiva Eurooppaankin. ES:n saapuminen tarkoittaa markkinoillamme samalla GS-sedanin poistumista myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilatLähes viisimetrisenä (4975mm) etuvetoisena autona Lexus ES tarjoaa hulppeat tilat: poikittaismoottori säästää tilaa, joka pahimmissa saksalaiskilpailijoissa hukkuu pitkittäismoottoriin ja mahdollisen takavedon vaatimaan kardaanitunneliin. Kun istuin- ja jousitusmukavuuskin on korkealla tasolla, sopii auto mainiosti pitkän matkan taittamiseen.Sinänsä ES:n kuoret kätkevät melko tavanomaisen perusrakenteen: edessä MacPherson-joustintuet ja takana Multilink-monivarsituenta. Ääni- ja värineristyksessä on tehty paljon työtä, ja sen huomaa. Rengasmeluun ei Espanjan teiden perusteella uskalla ottaa kantaa, vaikka paikalliset tiet ajoittain ovatkin yllättävän karkeita, mutta muutoin melulähteet on eristetty hyvin. Myös jousitusmukavuus on kunnossa, etenkin jos valitsee jonkin muun kuin kuvissa esiintyvän F Sport -varustelun.Saksalaisia vastaanPerusmallienkin ajettavuus ilahduttaa. Alusta kantaa ainakin kevyellä kuormalla hienosti, ja valtaosa tienpinnan epämukavuuksista suodattuvat tehokkaasti. Myös ohjaus yllättää positiivisesti: se ei tarjoa telepaattista yhteyttä asvaltin karkeuksiin, mutta tarjoaa tyyliin sopivan etäisen, joskin silti hyvin luonnollisen vasteen.ES voi olla voimakkaasti muotoiltu ja valtavirrasta poikkeavalla hybridivoimalinjalla varustettu, mutta ensikoeajon perusteella sen vahvuudet ovat perinteisten asioiden oikein tekemisessä: hyvät tilat, toimiva ajettavuus ja hyvä mukavuus. On mielenkiintoista nähdä miten se riittää markkinoilla, jossa Lexus asemoi ES:n Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan perusdieseleitä vastaan.Länsi-Euroopassa ainoa voimalinjavaihtoehto on 300h -hybridi, jonka kokonaisteho on 218 hevosvoimaa. Dieselin välittömään vääntöön tottuneelle tasakierroksilla muun auton sivistystasoon nähden turhan voimakkaasti ääntelevä nelisylinterinen bensiinimoottori vaatinee hetken totuttelua, mutta täyskaasukiihdytysten ulkopuolella voimalinja toimii sivistyneesti. Käytännön suorituskyvyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, portaaton hybridijärjestelmä ei vain luo rajua kiihtyvyyden tunnetta. Ilmainen vinkki: jos harkitset saksalaisista ES:ään vaihtoa, neuvottele auto vähän pidempään koeajoon. Pienen tottumisen jälkeen japanilaisten pienet erikoisuudet eivät ärsytä niin paljoa, ja silmät alkavat aukeamaan muille vahvuuksille.Lexus ES -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 49 218 eurosta. Myydyimmäksi maahantuoja odottaa ES 300h Executivea, jonka saa omakseen 56 184 eurolla. Malliston lippulaivana on 67 955 euroa maksava Luxury.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen