16.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus ES 300h – mukavuusalueella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen uusi tulokas on voimakkaasti muotoiltu sedan: perinteisen reseptin alla piilee perinteisen hyvä auto. Lexus ES on Euroopassa uusi tulokas, mutta maailmalla mallia on myyty merkin debyyttivuodesta 1989 alkaen. Etuvetoinen ES on ehtinyt nyt seitsemänteen sukupolveensa. Lexus katsoi uuden sukupolven vahvemman muotokielen ja kuljettajakeskeisemmän ajokokemuksen myötä olevan sopiva Eurooppaankin. ES:n saapuminen tarkoittaa markkinoillamme samalla GS-sedanin poistumista myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilatLähes viisimetrisenä (4975mm) etuvetoisena autona Lexus ES tarjoaa hulppeat tilat: poikittaismoottori säästää tilaa, joka pahimmissa saksalaiskilpailijoissa hukkuu pitkittäismoottoriin ja mahdollisen takavedon vaatimaan kardaanitunneliin. Kun istuin- ja jousitusmukavuuskin on korkealla tasolla, sopii auto mainiosti pitkän matkan taittamiseen.Sinänsä ES:n kuoret kätkevät melko tavanomaisen perusrakenteen: edessä MacPherson-joustintuet ja takana Multilink-monivarsituenta. Ääni- ja värineristyksessä on tehty paljon työtä, ja sen huomaa. Rengasmeluun ei Espanjan teiden perusteella uskalla ottaa kantaa, vaikka paikalliset tiet ajoittain ovatkin yllättävän karkeita, mutta muutoin melulähteet on eristetty hyvin. Myös jousitusmukavuus on kunnossa, etenkin jos valitsee jonkin muun kuin kuvissa esiintyvän F Sport -varustelun.Saksalaisia vastaanPerusmallienkin ajettavuus ilahduttaa. Alusta kantaa ainakin kevyellä kuormalla hienosti, ja valtaosa tienpinnan epämukavuuksista suodattuvat tehokkaasti. Myös ohjaus yllättää positiivisesti: se ei tarjoa telepaattista yhteyttä asvaltin karkeuksiin, mutta tarjoaa tyyliin sopivan etäisen, joskin silti hyvin luonnollisen vasteen.ES voi olla voimakkaasti muotoiltu ja valtavirrasta poikkeavalla hybridivoimalinjalla varustettu, mutta ensikoeajon perusteella sen vahvuudet ovat perinteisten asioiden oikein tekemisessä: hyvät tilat, toimiva ajettavuus ja hyvä mukavuus. On mielenkiintoista nähdä miten se riittää markkinoilla, jossa Lexus asemoi ES:n Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan perusdieseleitä vastaan.Länsi-Euroopassa ainoa voimalinjavaihtoehto on 300h -hybridi, jonka kokonaisteho on 218 hevosvoimaa. Dieselin välittömään vääntöön tottuneelle tasakierroksilla muun auton sivistystasoon nähden turhan voimakkaasti ääntelevä nelisylinterinen bensiinimoottori vaatinee hetken totuttelua, mutta täyskaasukiihdytysten ulkopuolella voimalinja toimii sivistyneesti. Käytännön suorituskyvyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, portaaton hybridijärjestelmä ei vain luo rajua kiihtyvyyden tunnetta. Ilmainen vinkki: jos harkitset saksalaisista ES:ään vaihtoa, neuvottele auto vähän pidempään koeajoon. Pienen tottumisen jälkeen japanilaisten pienet erikoisuudet eivät ärsytä niin paljoa, ja silmät alkavat aukeamaan muille vahvuuksille.Lexus ES -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 49 218 eurosta. Myydyimmäksi maahantuoja odottaa ES 300h Executivea, jonka saa omakseen 56 184 eurolla. Malliston lippulaivana on 67 955 euroa maksava Luxury.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?