29.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 ja mutkateiden matkareitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan klassikkomalli uudistuu älyllä tulevalle mallivuodelle. Vuonna 2013 esitelty kolmannen sukupolven Mazda 3 virkistäytyy kevyesti tulevalle mallivuodelle. Uuden, terävämmän ulkonäön takaa löytyy myös koko joukko uusia ominaisuuksia, aina mystisestä G-Vectoring Controlista päivitettyihin turvavarusteisiin. Mazda 3 terävöittää uusien puskureiden ja led-valojen myötä valmistajan tuttua Kodo – Soul of Motion -muotokieltä. Osaltaan ulkoasupäivitykseen osallistuvat myös sivupeilit. Hienovaraisesti uudistettu takapuskuri jää pystyperän ominaisuudeksi, porrasperän jatkaessa nykyisellään. Teknologia on kuitenkin kehittynyt harppauksin jo muutamassa vuodessa. Mittaristo ja sen näytöt ovat päivittyneet helpompilukuisiksi ja mainio heijastusnäyttö on löytänyt koko väripaletin käyttöönsä. Mzd Connect -viihdejärjestelmä on sekin saanut aimo annoksen terävämpää älyä ja parempaa grafiikkaa. Sama kehityskulku näkyy myös turvavarusteissa: parantuneen kamerajärjestelmän ansiosta lidar-sensori on voitu jättää pois ja samalla järjestelmien toimintanopeudet ovat laajentuneet. Mukana ovat nyt myös liikennemerkkien tunnistus ja mukautuvat led-ajovalot. Uusi lämmityksellä varustettu ratti ja parantunut laatu sisustassa ja äänieristyksissä palvelevat parempaa mukavuutta. Jousitus ja iskunvaimennus on päivitetty puolestaan hienostuneempaa kulkua ja paremman ajettavuuden nimissä. Terävien saumojen pintakovuuden lisäksi menosta ei löydykään merkittävää moitittavaa Barcelonan sileillä seututeillä. Uusi Mazda 3 tuo malliin myös valmistajan mystisen G-Vectoring Control -tekniikan, jossa Skyactiv-moottoreiden hienovaraisella väännönohjaamisella luodaan lähes havaitsemattomia painonsiirtoja. Mazdan mukaan teknologian vaikutusta on lähes mahdotonta havaita, mutta sen luoma vakaampi ja tasaisempi kulku vaikuttavat kuljettajaan ja matkustajiin alitajuisesti. Ilman suoraa parivertailua asiasta ei voi sanoa juuta eikä jaata, mutta ainakaan tekniikka ei häiritse mutkatiestä nauttimista. Suomeen uudistunut Mazda3 saapuu lopputalvesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?