19.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT C Roadster – hymy edessä, ukkonen takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT C Roadster on klassisen muskelin ja herkän urheiluauton avokattoinen yhdistelmä. Mercedes-AMG GT C Roadsteria ajaessa huomaa vilkuilevansa taustapeiliin. Kovin paljoa hyödyllistä sieltä ei näe, ainakaan mikäli keskimittaisen vartalon laskee urheiluistuinta säätämällä lähes lattiatasoon. Korin takaosan katteiden päälle jää pieni kaistale tietä, loppuosa peilistä näyttää taivaalle. Juuri se taivas on tärkeää. Aina välillä taustapeilistä on hyvä varmistaa korviin kantautuvan jytinän ja paukkeen todellakin johtuvan omasta kaasujalasta. Tämä neljälitrainen tuplaturboahdettu V8 ei ole hiljaa voimavaroistaan. Jos jytinä kuitenkin johtuu sateesta, voi Roadsterin katon nostaa ylös auton liikkuessa alle 60 kilometriä tunnissa. Rättikatto taittuu nopeasti sähköllä korin rakenteisiin, eikä se syö tavaratilaa. Roadster on toinen korimalli Mercedes-AMG:n GT-mallistoon. Mallinimen C-kirjain viittaa uuteen viritystasoon, joka asettuu mallistossa urheilullisen GT S:n ja kilpa-automaisen GT R:n välimaastoon. Koeajoauto tummanpuhuva mattaväri johtuu Edition 50 -erikoismallista. Autoyksilön numero oli 1/500. GT C lainaa GT R:n leveän perän, mutta keula on GT S:stä tuttua kapeampaa mallia. Lopputulos on härskin leveä avoauto, jonka muodot uhkuvat perinteistä voimaa. Pitkän konepellin alta löytyvä V8 tarjoilee täyskaasulla 557 hevosvoiman selkäsaunat. Ajoltaan auto on yhdistelmä klassista muskeliautoa ja mukavaa modernia urheiluautoa. Moottorin soundit ovat ehtaa V8:ia. Alusta taas suodattaa töyssyt yllättävän mukavasti ja päättäväisesti. Seuraavaksi AMG GT –ajokokemus syvenee, kun alle vaihtuu coupe-korinen GT R -tunnuksia kantava yksilö… Siihen palaamme pian. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?