19.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT C Roadster – hymy edessä, ukkonen takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT C Roadster on klassisen muskelin ja herkän urheiluauton avokattoinen yhdistelmä. Mercedes-AMG GT C Roadsteria ajaessa huomaa vilkuilevansa taustapeiliin. Kovin paljoa hyödyllistä sieltä ei näe, ainakaan mikäli keskimittaisen vartalon laskee urheiluistuinta säätämällä lähes lattiatasoon. Korin takaosan katteiden päälle jää pieni kaistale tietä, loppuosa peilistä näyttää taivaalle.Juuri se taivas on tärkeää. Aina välillä taustapeilistä on hyvä varmistaa korviin kantautuvan jytinän ja paukkeen todellakin johtuvan omasta kaasujalasta. Tämä neljälitrainen tuplaturboahdettu V8 ei ole hiljaa voimavaroistaan.Jos jytinä kuitenkin johtuu sateesta, voi Roadsterin katon nostaa ylös auton liikkuessa alle 60 kilometriä tunnissa. Rättikatto taittuu nopeasti sähköllä korin rakenteisiin, eikä se syö tavaratilaa.Roadster on toinen korimalli Mercedes-AMG:n GT-mallistoon. Mallinimen C-kirjain viittaa uuteen viritystasoon, joka asettuu mallistossa urheilullisen GT S:n ja kilpa-automaisen GT R:n välimaastoon.Koeajoauto tummanpuhuva mattaväri johtuu Edition 50 -erikoismallista. Autoyksilön numero oli 1/500.GT C lainaa GT R:n leveän perän, mutta keula on GT S:stä tuttua kapeampaa mallia. Lopputulos on härskin leveä avoauto, jonka muodot uhkuvat perinteistä voimaa. Pitkän konepellin alta löytyvä V8 tarjoilee täyskaasulla 557 hevosvoiman selkäsaunat.Ajoltaan auto on yhdistelmä klassista muskeliautoa ja mukavaa modernia urheiluautoa. Moottorin soundit ovat ehtaa V8:ia. Alusta taas suodattaa töyssyt yllättävän mukavasti ja päättäväisesti.Seuraavaksi AMG GT –ajokokemus syvenee, kun alle vaihtuu coupe-korinen GT R -tunnuksia kantava yksilö… Siihen palaamme pian.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti