Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 29.4.2022

Maistiainen: Mercedes-Benz EQE – nyt sähköistetään taksi-Mersu

Mercedes-Benz EQE on seuraava vaihe saksalaismerkin ripeässä sähköistymisessä. EQS:n tavoin luvassa on täysin puhtaalta pöydältä suunniteltu versio malliston kulmakivestä.

Vaikka S-sarja on hulppein ja C-sarja suosituin, on E-sarja ehkä tärkein Mercedeksen klassikkomalleista. Varsinkin taksikäytössä mainetta niittänyt eemeli on ollut ison sedanin perikuva vuosikymmenten ajan. Nyt edessä on sähkösovitus osana Mercedes-Benzin ripeää sähköistymistä. Puhtaalta paperilta sähköiselle EVA2-perusrakenteelle suunniteltu Mercedes-Benz EQE onkin idealtaan sukua EQS:lle, eli täyssähköä ei ole vain sovitettu polttomoottorimallin raameihin.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Jäähyväiset laatikoille

Kolmen laatikon sedanista on tultu nyt pitkälle, sillä auton lattiaan sijoitettu akku ja koko ajan tärkeämpi ilmanvastus  (Cd 0,22) ovat tehneet EQE:stä puikulamaisen. Sukunäkö EQS:ään on voimakas, mutta mittasuhteissa on eroa. Korkeuseroa EQ-veljeksillä on vain kaksi millimetriä. 4,96 metriä pitkä EQE on 27 senttimetriä EQS:ää lyhyempi, mutta akselivälissä (3 120 mm) eroa on enää yhdeksän senttimetriä. Polttomoottorimallistoon nähden EQE asettautuu E-sarjan sedanin ja CLS:n väliin, mutta kyse on senttipelistä.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Tavaratilaa on 430 litraa, enemmän kuin E-sarjan lataushybridissä, mutta satakunta litraa vähemmän kuin perusmallissa. Tilavuuden lisäksi tavaratilan luukku on mielenkiintoinen yksityiskohta, sillä EQE on perinteinen porrasperä takaluukun osalta. EQS-tyylinen liftback-saranointi olisi nipistänyt takapenkkiläisten pääntilasta. Suomessa EQE on varustettu aina korista ponnahtavilla ovenkahvoilla.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Matkustamon yleisilme on kuin kopioitu EQS:stä. Takaistuimilla tilaa on varsinkin polville hyvin, mutta laskeutuva kattolinja voi olla haaste pituuskasvuunsa panostaneille. Toisaalta auto on ehkä tasapainoisemman kokoinen yksin tai kaksin liikkuville. Tarjolla on nahkaverhoilun lisäksi keinotekoisia materiaaleja niitä kaipaaville.

 

Sähkön voimaa

Alkuvaiheessa mallistoon saapuu kaksi versiota EQE:stä. Mercedes-Benz EQE 350+ on 215 kilowatin (292 hv) takavetoversio. Plus merkitsee malliston pisintä WLTP-toimintamatkaa, joka on 639 km vakiovarusteilla ja 652 km kapeamman rengaskoon vannepaketilla. 0–100 km/h suoriutuu 6,5 sekunnissa.

Toinen malliversio on nelivetoinen Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, joka kirjoittaa tehot lukemaan 350 kW (476 hv). AMG-versio suoriutuu 0–100 km/h kiihdytyksestä 4,2 sekunnissa ja sen WLTP-toimintamatka on 532 km ennen suomalaista varustelua.

 

Myöhemmin katraaseen liittyy vielä EQE 350 4Matic (sama teho, 582 km yhdellä latauksella), 300 kilowatin EQE 500 4Matic (520 km) ja AMG EQE 53 4Matic+ (460 kW eli 626 hv, 518 km).

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja taksi-Mersu

Nämä kaikki malliversiot on varustettu nettokapasiteetiltaan 90,6 kilowattitunnin akustolla. Pikalatauksen ilmoitettu huipputeho on 170 kW ja Type 2 AC-latauksessa teho on 11 kW. Myöhemmin tuotantoon tulee lisävarusteinen 22 kilowatin AC-latauslaite. Pikalatauksessa 10-80% lataus tapahtuu reilussa puolessa tunnissa, AC-latauksessa 10-100% vie vakiolaturilla kahdeksisen tuntia.

 

Myöhemmin tuotantoon liittyy vielä hinnat alkaen -malliksi EQE 300, joka perustuu 87,7 kWh akkukokoon. Muut suoritusarvot ovat 180 kilowattia (245 hv) tehoa, 7,2 sekuntia 0–100 km/h ja 636 km toimintamatkaa.

Mercedes antaa korkeajänniteakulle 10 vuoden ja 250 000 kilometrin takuun noin 70% kapasiteetille.

Varusteita, lisää varusteita

Koko kojelaudan kattava Hyperscreen-näyttötrio on lisävaruste, mutta allekirjoittaneen kokemukset kiiltelevästä jättipinnasta eivät ole olleet pelkästään positiivisia. Hyperscreen on nyt saataville AMG-version yhteydessä ja se saapuu myöhemmin muuhun mallistoon komponenttipulasta johtuen. Hyperscreen-varustelussa kanssa keskinäyttö on 17,7-tuumainen ja apukuljettajan lisänäyttö on 12,3 tuumaa.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja

 

Ilman Hyperscreeniä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,8 tuumaa ja kojelautaan saa vaikkapa komean puupinnan lopputilaan. Mittaristona on joka tapauksessa Suomessa 12,3-tuumainen digiruutu, pienempi versio jää maamme tuontiohjelmasta pois. Käyttöjärjestelmänä on toisen polven MBUX, joka on varustettu esimerkiksi navigaattoripohjaisella akun esilämmityksellä lataamista varten.

 

Nelipyöräohjaus on saatavissa myös EQE:hen. Vakioversioissa kääntökulmat ovat joko 4,5° tai 10°, AMG-mallissa 3,6°. EQS:stä poiketen EQE:n nelipyöräohjaus täytyy ostaa auton kanssa, toimintoa ei voi hankkia myöhemmin ohjelmistopäivityksenä.

Mercedes-Benz EQE on vakioalustaltaan perinteinen, eli kierrejousien parina ovat säätyvät iskunvaimentimet. Lisävarustelistalta ja AMG-mallien yhteydestä löytyy Airmatic-ilmajousitus säädettävällä maavaralla.

Mercedes-Benz EQE Mercedes-EQ sähköauto E-sarja

Varustelistalta löytyy myös HEPA-suodatin, joka kertoo MBUX-järjestelmässä auton ulkopuolella olevan ilman laadusta. Suodattimelle varattu tila on myös osa syytä siihen, miksi EQE:ssä ei ole tavaratilaa keulassa eikä konepeltiä ole tarkoitettu käyttäjän avattavaksi.

Lisää rauhaa kaipaaville löytyy akustiikkapaketti, joka panostaa auton ääni- ja lämpöeristykseen laminoitujen lasien ja vähemmän värähtelevien jousituskomponenttien muodossa. Burmester-äänentoistopaketti sisältää hyvien poppien lisäksi ajomelukompensaatiotoiminnon ja mahdollisuuden keinotekoisille moottoriäänille.

Tuusulanjärven ympäriajo

Pikainen koeajolenkki pääkaupunkiseudun tuntumassa paljasti, että EQE muistuttaa suuresti EQS:ää myös kuljettajan paikalta. Airmatic-ilmajousituksella varustettu yksilö on kulultaan hiukan isompaa mallia terävämpi, mutta toisaalta korin liikkeet ovat vähemmän leijailevat. Ohjaus on melko tunnoton, mutta se on välitykseltään sopivan nopea.

Ilman Hyperscreeniä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,8 tuumaa ja kojelautaan saa vaikkapa komean puupinnan lopputilaan.

Suorituskykyä voi kuvailla vähintään riittäväksi arkikäyttöä ajatellen. Mercedes on kalibroinut kaasupolkimen profiilin niin, että koeajettu EQE 350+ lähtee kiihtymään miellyttävästi ilman terävää nykäisyä. Moottoritiellä melutaso on hyvä kasvaneesta rengasmelusta huolimatta.

Testilenkin sekalaisessa ajossa Mercedes-Benz EQE ilmoitti kulutuslukemaksi 15,9 kWh/100 km, mikä on auton kokoon nähden erittäin hyvä suoritus. Palaamme kuitenkin elämään Mercedeksen uutuuden kanssa myöhemmin täyspitkän koeajon muodossa.

Mercedes-Benz EQE:n ensimmäiset asiakastoimitukset ovat toukokuun aikana. Nyt myynnissä olevan EQE 350+:n osalta tilauskirjat näyttävät ensi vuotta, AMG-versio on tässäkin suhteessa ripeämpi. Malliston hinnat alkavat 77 900 eurosta. Myöhemmin luvassa on uusia malliversioita malliston molempiin päihin.

Ilman Hyperscreeniä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,8 tuumaa ja kojelautaan saa vaikkapa komean puupinnan lopputilaan.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat