Ajoneuvot Koeajo 7.4.2021

Maistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta

Volvo hankki moottoriurheilusta syntyneen Polestarin siipiensä suojiin vuonna 2015. Emomerkkiä urheilullisemmaksi brändätty uutuus tekee nyt tuloaan Suomen markkinoille.

Polestar 2 nähtiin ensimmäisen kerran tuotantokuoseissaan Geneven autonäyttelyssä 2019. Auton tuotanto alkoi noin vuotta myöhemmin ja nyt viimein mielenkiintoinen uutuus on saatu myös Suomen maaperälle.

Auton ilmeessä ja etenkin keulassa on paljon nykyisistä Volvoista tuttuja piirteitä. Musta ja leveä maski sekä viiruiksi maskin kylkeen tulevat päiväajovalot antavat keulalle määrätietoisen ilmeen. Merkin sijoittaminen konepeltiin luo pientä mystiikkaa, kun autoa ei ole välttämättä tunnista kovin helposti suoraa edestäpäin. Keulasta kylkeen ja aina perään saakka selkeänä jatkuva terävä pokkaus muistuttaa Volvoista, mutta perä tarjoilee persoonallisinta muotoa. Takavalo ylettyy pitkälle kyljen puolelle ja perän ilmettä hallitsee nykytyylin mukainen koko perän levyinen jarruvalolista. Suoraa takaa katsottuna takapyörien kaarien pienet pullistukset tuovat mukavan vankkaa tunnelmaa ilmeeseen.

Sisätiloissa yhteneväisyys emomerkkiin on ensivilkaisulla ulkonäköä selkeämpi, mutta sieltäkin löytyy jo omia piirteitä. Etenkin keskikonsolin ja vaihteenvalitseman designissa on lähdetty omille poluille ja myös kojelaudasta irti tuotu kosketusnäyttö erottaa auton Volvoista. Multimediajärjestelmä tarjoilee täysin uuden kokemuksen, joka eroaa myös XC40 P8:sta, vaikka molemmissa käytetään Android-pohjaista järjestelmää. Ensituntumat järjestelmästä ovat positiivisemmat kuin sisarmallissa, jonka ulkoasu on yritetty tehdä jäljittelemään Volvon omaa järjestelmää. Polestar 2:n järjestelmän käytettävyys tuntuu kokonaisuudessaan hyvin intuitiiviselta.

4,6-metrinen kori tarjoilee takapenkillä riittävät tilat ja asiallisen mukavuuden keskimittaiselle aikuismatkustajalle. Liftback-tyyliin takalasin mukanaan avaava takaluukku helpottaa 405 litraisen tavaratilan hyödyntämistä.

Vain sähköä

Polestar 2 pohjautuu emomerkki Volvon tekniikkaan ja kulkee aina vain sähkön voimin. Auto perustuu CMA-pohjalevylle, ja myynti alkaa XC40 P8:sta tutulla voimalinjalla. Molemmilta akseleilta löytyvät siis sähkömoottorit, jotka yhdessä tarjoavat tehoa 300 kW (408 hv) ja vääntöä 660 Nm. Akuston kokonaiskapasiteetti on 78 kWh ja WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 470 kilometriä. AC-laturi on 11 kW ja kolmivaiheinen, ja CCS-pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 155 kW. Mallisto täydentyy myöhemmin etuvetoisella versiolla, joka tulee tarjolle sekä tällä isolla että pienemmällä akustolla. Etuvetoversion tehoja tai pienemmän akuston tietoja ei ole vielä ilmoitettu.

Totuttuun tapaan liikkuminen sähköllä on erittäin vaivatonta ja sulavaa. Polestar on onnistunut hyvin kaasupolkimen progressiivisuuden luomisessa, minkä ansiosta polkimen ensimmäisten senttien aikana reagointi on pehmeää. Kaikki tehot saa kuitenkin helposti käyttöön nopealla polkaisulla, jolloin satasen nopeus on mahdollista saavuttaa 4,7 sekunnissa.

Kuljettajalle ei tarjota erillisiä valmiita ajotiloja, mutta ohjausvastetta ja regeneroinnin voimakkuutta voi säätää. Luonnollisin tuntuma ohjauksessa on oletuksena toimivalla Standard-asetuksella. Yhden polkimen ajon mahdollistava asetus toimii luonnollisesti ja reagoinnissa on sopivasti pehmeyttä, vaikka jalkaa joutuisi hieman liikuttelemaan ajon aikana. Etenkin kaupunkiliikenteessä yhdellä polkimella ajaminen on intuitiivista ja mukavaa. Regenerointi on myös mahdollista ottaa kokonaan pois, jolloin auto rullaa vapaasti.

Maistiaisauto oli varustettu 6 000 euron arvoisella Performance Pack -lisävarustepaketilla, joka muistuttaa eniten merkin alkuperästä moottoriurheilun parista. Tämä tuo mukanaan 20-tuumaiset vanteet, Brembon jarrut kultaisine jarrusatuloineen, Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet ja näiden värimaailmaan sopivat keltaiset turvavyöt. Eniten vaikutusta arkipäivän käyttöön on iskunvaimentimilla, mutta niiden säätäminen vaatii jokseenkin innostunutta harrastamista. Kyseessä nimittäin eivät ole sähköisesti säädettävät vaimentimet, vaan perinteiseen tapaan tolppien nokasta säädettävät versiot. Alusta oli nyt keskiasetuksella ja se tuntui varsin napakalta Suomen tiestölle. Etupään säätö onnistuisi alakautta renkaat äärikulmaan kääntämällä, mutta peräpään säätö vaati auton nostamista, johon ei nyt ollut mahdollisuuksia. Ehkä hieman turhankin kisaista meininkiä katuajoon. Etenkin, kun muutaman kilometrin kokeilu vakioalustaisella autolla vakuutti mukavuuden olevan silläkin kunnossa. Kokonaisuutena ajokokemus on vaivaton, mutta edes hyvä alusta ei pysty piilottamaan yli 2,1 tonnin massaa vauhdikkaammin edetessä.

Erkaantumisen ensimmäiset askeleet

Polestar 2 on vakuuttava kokonaisuus mielenkiintoiseen autoluokkaan. Se hyödyntää järkevällä tavalla emoyhtiön olemassa olevia komponentteja, mutta erottuu sopivasti tarjoten erilaisen kokemuksen. Valmistajalla onkin kova usko Polestarin houkuttelevan asiakkaita, jotka eivät välttämättä olisi olleet kiinnostuneita Volvosta. Tämä toki on yksi tärkeimmistä lähtökohdista uuden brändin takana.

Oman brändin rakentaminen vahvistuu jatkossa entistä selkeämmällä eriytymisenä Volvosta. Valmistajalla on jo putkessa katumaasturiluokkaan sijoittuva Polestar 3, jota odotetaan markkinoille vuonna 2022.  Merkin tulevaisuuden visioita puolestaan nähtiin vuosi sitten esitellyn Precept-konseptiauton muodossa.

Polestar 2:n ennakkomyynti on käynnissä ja hinnat alkavat 59 900 eurosta. Asiakaskoeajot alkavat 19.4. pop-up koeajopisteellä ennen varsinaisen näyttelytilan avautumista myöhemmin kesällä. Perinteisiä kivijalkamyymälöitä Polestarille ei tule, vaan kauppa keskitetään verkkoon. Huoltojen suhteen puolestaan hyödynnetään kattavaa Volvo-verkostoa. Ensimmäiset asiakastoimitukset Suomessa tapahtuvat tämän hetken arvion mukaan lokakuussa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Polestar

Kaikki koeajot

Uusimmat