20.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Macan – varovaisesti hioen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin facelift on jälleen osoitus, että jos peruskaava toimii, ei sitä kannata muuttaa radikaalisti. Porschelle sen pienempi katumaasturi Macan on ollut odotettu menestys ja neljän vuoden ikäinen automalli ansaitseekin lähinnä pientä hienosäätöä elinkaarensa puolivälissä. Uusi keulailme on aiempaa selkeämpi, mutta takana luvassa on isompi muutos uusien yhtenäisten takavalojen muodossa. Samalla värivalikoimaan on nostettu kuvissa esiintyvän Miami Bluen ja muualta mallistosta tutun Mamba Greenin kaltaisia hauskuuksia ja vannevalikoimaa on päivitetty. Sisällä matkustamossa uudistukset ovat niin ikään maltillisia. PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden isomman 10,9-tuumaisen ruudun, jonka kunniaksi kojelaudan keskimmäiset ilmaventtiilit ovat vaihtaneet paikkaa. Samalla järjestelmä on oppinut uusia temppuja muun muassa ääniohjaukseen ja navigoinnissa luotetaan Here-pilvipalveluiden apuun. Lisävarustelistalta löytyy 911:stä tuttu 360-millimetrinen GT Sport -ohjauspyörä, josta löytyy Sport Chrono -paketin yhteydessä erinomainen Sport Response -ajotilapainike. Muita uusia lisävarusteita ovat lämmitetty tuulilasi, ilmanlaadusta huolehtiva ionisaattori sekä Traffic Jam Assist, joka seurailee ruuhkajonon matelua omalla kaistalla pysytellen aina 65 km/h nopeuteen saakka. Älypuhelimen kuuluvuutta terästävä puhelinlokero on lisävaruste. Led-ajovalot ovat nyt vakiovaruste, mutta lisävarustelistalta löytyvät niin kaukovaloautomatiikalla terästetyt PDLS-valot kuin mukautuvat PDLS Plus -ajovalot. Porsche Macanin perusmallina jatkaa 2,0-litrainen nelisylinterinen turboahtimella varustettu bensiinimoottori, joka kokee hiukkassuodattimen lisäyksen myötä muutaman hevosvoiman menetyksen. Uusi lukema on edelleen riittävä 245 hevosvoimaa, jotka riittävät 0–100 km/h kiihdytykseen 6,7 sekunnissa ja 225 km/h:n huippunopeuteen. Huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Vaihteistona jatkaa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti PDK, eikä PTM-nelivetojärjestelmästä ole tingitty. Palaamme Porsche Macanin uusiin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku