20.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Macan – varovaisesti hioen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin facelift on jälleen osoitus, että jos peruskaava toimii, ei sitä kannata muuttaa radikaalisti. Porschelle sen pienempi katumaasturi Macan on ollut odotettu menestys ja neljän vuoden ikäinen automalli ansaitseekin lähinnä pientä hienosäätöä elinkaarensa puolivälissä. Uusi keulailme on aiempaa selkeämpi, mutta takana luvassa on isompi muutos uusien yhtenäisten takavalojen muodossa. Samalla värivalikoimaan on nostettu kuvissa esiintyvän Miami Bluen ja muualta mallistosta tutun Mamba Greenin kaltaisia hauskuuksia ja vannevalikoimaa on päivitetty. Sisällä matkustamossa uudistukset ovat niin ikään maltillisia. PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden isomman 10,9-tuumaisen ruudun, jonka kunniaksi kojelaudan keskimmäiset ilmaventtiilit ovat vaihtaneet paikkaa. Samalla järjestelmä on oppinut uusia temppuja muun muassa ääniohjaukseen ja navigoinnissa luotetaan Here-pilvipalveluiden apuun. Lisävarustelistalta löytyy 911:stä tuttu 360-millimetrinen GT Sport -ohjauspyörä, josta löytyy Sport Chrono -paketin yhteydessä erinomainen Sport Response -ajotilapainike. Muita uusia lisävarusteita ovat lämmitetty tuulilasi, ilmanlaadusta huolehtiva ionisaattori sekä Traffic Jam Assist, joka seurailee ruuhkajonon matelua omalla kaistalla pysytellen aina 65 km/h nopeuteen saakka. Älypuhelimen kuuluvuutta terästävä puhelinlokero on lisävaruste. Led-ajovalot ovat nyt vakiovaruste, mutta lisävarustelistalta löytyvät niin kaukovaloautomatiikalla terästetyt PDLS-valot kuin mukautuvat PDLS Plus -ajovalot. Porsche Macanin perusmallina jatkaa 2,0-litrainen nelisylinterinen turboahtimella varustettu bensiinimoottori, joka kokee hiukkassuodattimen lisäyksen myötä muutaman hevosvoiman menetyksen. Uusi lukema on edelleen riittävä 245 hevosvoimaa, jotka riittävät 0–100 km/h kiihdytykseen 6,7 sekunnissa ja 225 km/h:n huippunopeuteen. Huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Vaihteistona jatkaa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti PDK, eikä PTM-nelivetojärjestelmästä ole tingitty. Palaamme Porsche Macanin uusiin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe