19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Scénic – tekevätkö vanteet auton? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic rullaa kaksikymppisillä vanteilla, taustalla näyttävyys ja ympäristöystävällisyys. Neljäs Renault Scénic hätkähdyttää 20-tuumaisilla vanteillaan. Lehdistökoeajoissa on totuttu huippuvarusteltuihin koeajoautoihin, jotka suurine vanteineen poikkeavat merkittävästi Suomeen saapuvista hinnat alkaen -malleista.Uudessa Scénicissä kuvien valtavat vanteet ovat kuitenkin vakiona. Taustalla on kaksi syytä: ensinnäkin suuret vanteet ovat muodikkaat. Toiseksi: renkaan vierintävastus laskee halkaisijaa kasvattamalla. Päät kääntyvät ja maapallon tilanne helpottuu hieman, nerokasta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava vai epämukava?Entä mukavuus? Se on ranskalaisille tärkeää, joten ”kaksikymppisille” ei ole kiedottu ultramatalaprofiilisia sporttirenkaita. Rengaskoko on erikoinen 195/55 R20, eli renkaassa on ajoa pehmittävää sivuprofiilia tavallisen 16-tuumaisen pyörän verran.Lupauksista huolimatta Renault Scénic kulkee kuin 20-tuumaisilla liikkuvan auton voisi olettaa: meno on varsin täristävää. Pääsyy kovuuteen lienee koeajoauton korkeat eko-rengaspaineet: 2,8 baria. Jos vierintävastuksesta tinkii, voi paineet laskea edessä 2,6 ja takana 2,5 bariin.Varsinaisessa ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joskaan ei varsinaisesti tunnokas.Näyttävä ulkonäköIsojen pyörien ansiosta autosta on saatu menevän ja modernin näköinen. Isoveljensä Espacen tavoin Scenicin muotoilua on viety perinteisestä tila-autosta muodinmukaiseen crossoveriin päin. Auto on 20 milliä edeltäjäänsä leveämpi ja maavara on kasvanut peräti 40 millimetriä.Menevää asentoa tukee kurvikkaan korin kaksivärimaalaus. Etenkin kuvissa valkoisena esiintyvä perus-Scénic näyttää oikeasti makealle. Sininen auto on 228 milliä pidempi Grand Scénic, joka pystyine takalamppuineen näyttää konservatiivisemmalta tila-autolta.Lue lisää uudesta Renault Scenicistä lähiaikoina Moottori.fi:ssä julkaistavasta koeajosta!Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen