19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Scénic – tekevätkö vanteet auton? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic rullaa kaksikymppisillä vanteilla, taustalla näyttävyys ja ympäristöystävällisyys. Neljäs Renault Scénic hätkähdyttää 20-tuumaisilla vanteillaan. Lehdistökoeajoissa on totuttu huippuvarusteltuihin koeajoautoihin, jotka suurine vanteineen poikkeavat merkittävästi Suomeen saapuvista hinnat alkaen -malleista.Uudessa Scénicissä kuvien valtavat vanteet ovat kuitenkin vakiona. Taustalla on kaksi syytä: ensinnäkin suuret vanteet ovat muodikkaat. Toiseksi: renkaan vierintävastus laskee halkaisijaa kasvattamalla. Päät kääntyvät ja maapallon tilanne helpottuu hieman, nerokasta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava vai epämukava?Entä mukavuus? Se on ranskalaisille tärkeää, joten ”kaksikymppisille” ei ole kiedottu ultramatalaprofiilisia sporttirenkaita. Rengaskoko on erikoinen 195/55 R20, eli renkaassa on ajoa pehmittävää sivuprofiilia tavallisen 16-tuumaisen pyörän verran.Lupauksista huolimatta Renault Scénic kulkee kuin 20-tuumaisilla liikkuvan auton voisi olettaa: meno on varsin täristävää. Pääsyy kovuuteen lienee koeajoauton korkeat eko-rengaspaineet: 2,8 baria. Jos vierintävastuksesta tinkii, voi paineet laskea edessä 2,6 ja takana 2,5 bariin.Varsinaisessa ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joskaan ei varsinaisesti tunnokas.Näyttävä ulkonäköIsojen pyörien ansiosta autosta on saatu menevän ja modernin näköinen. Isoveljensä Espacen tavoin Scenicin muotoilua on viety perinteisestä tila-autosta muodinmukaiseen crossoveriin päin. Auto on 20 milliä edeltäjäänsä leveämpi ja maavara on kasvanut peräti 40 millimetriä.Menevää asentoa tukee kurvikkaan korin kaksivärimaalaus. Etenkin kuvissa valkoisena esiintyvä perus-Scénic näyttää oikeasti makealle. Sininen auto on 228 milliä pidempi Grand Scénic, joka pystyine takalamppuineen näyttää konservatiivisemmalta tila-autolta.Lue lisää uudesta Renault Scenicistä lähiaikoina Moottori.fi:ssä julkaistavasta koeajosta!Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”