19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Scénic – tekevätkö vanteet auton? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic rullaa kaksikymppisillä vanteilla, taustalla näyttävyys ja ympäristöystävällisyys. Neljäs Renault Scénic hätkähdyttää 20-tuumaisilla vanteillaan. Lehdistökoeajoissa on totuttu huippuvarusteltuihin koeajoautoihin, jotka suurine vanteineen poikkeavat merkittävästi Suomeen saapuvista hinnat alkaen -malleista.Uudessa Scénicissä kuvien valtavat vanteet ovat kuitenkin vakiona. Taustalla on kaksi syytä: ensinnäkin suuret vanteet ovat muodikkaat. Toiseksi: renkaan vierintävastus laskee halkaisijaa kasvattamalla. Päät kääntyvät ja maapallon tilanne helpottuu hieman, nerokasta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava vai epämukava?Entä mukavuus? Se on ranskalaisille tärkeää, joten ”kaksikymppisille” ei ole kiedottu ultramatalaprofiilisia sporttirenkaita. Rengaskoko on erikoinen 195/55 R20, eli renkaassa on ajoa pehmittävää sivuprofiilia tavallisen 16-tuumaisen pyörän verran.Lupauksista huolimatta Renault Scénic kulkee kuin 20-tuumaisilla liikkuvan auton voisi olettaa: meno on varsin täristävää. Pääsyy kovuuteen lienee koeajoauton korkeat eko-rengaspaineet: 2,8 baria. Jos vierintävastuksesta tinkii, voi paineet laskea edessä 2,6 ja takana 2,5 bariin.Varsinaisessa ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joskaan ei varsinaisesti tunnokas.Näyttävä ulkonäköIsojen pyörien ansiosta autosta on saatu menevän ja modernin näköinen. Isoveljensä Espacen tavoin Scenicin muotoilua on viety perinteisestä tila-autosta muodinmukaiseen crossoveriin päin. Auto on 20 milliä edeltäjäänsä leveämpi ja maavara on kasvanut peräti 40 millimetriä.Menevää asentoa tukee kurvikkaan korin kaksivärimaalaus. Etenkin kuvissa valkoisena esiintyvä perus-Scénic näyttää oikeasti makealle. Sininen auto on 228 milliä pidempi Grand Scénic, joka pystyine takalamppuineen näyttää konservatiivisemmalta tila-autolta.Lue lisää uudesta Renault Scenicistä lähiaikoina Moottori.fi:ssä julkaistavasta koeajosta!Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?