19.9.2016

Maistiainen: Renault Scénic – tekevätkö vanteet auton?

Renault Scenic

Renault Scenic rullaa kaksikymppisillä vanteilla, taustalla näyttävyys ja ympäristöystävällisyys.

Neljäs Renault Scénic hätkähdyttää 20-tuumaisilla vanteillaan. Lehdistökoeajoissa on totuttu huippuvarusteltuihin koeajoautoihin, jotka suurine vanteineen poikkeavat merkittävästi Suomeen saapuvista hinnat alkaen -malleista.

Uudessa Scénicissä kuvien valtavat vanteet ovat kuitenkin vakiona. Taustalla on kaksi syytä: ensinnäkin suuret vanteet ovat muodikkaat. Toiseksi: renkaan vierintävastus laskee halkaisijaa kasvattamalla. Päät kääntyvät ja maapallon tilanne helpottuu hieman, nerokasta!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukava vai epämukava?

Entä mukavuus? Se on ranskalaisille tärkeää, joten ”kaksikymppisille” ei ole kiedottu ultramatalaprofiilisia sporttirenkaita. Rengaskoko on erikoinen 195/55 R20, eli renkaassa on ajoa pehmittävää sivuprofiilia tavallisen 16-tuumaisen pyörän verran.

Renault Scenic

Lupauksista huolimatta Renault Scénic kulkee kuin 20-tuumaisilla liikkuvan auton voisi olettaa: meno on varsin täristävää. Pääsyy kovuuteen lienee koeajoauton korkeat eko-rengaspaineet: 2,8 baria. Jos vierintävastuksesta tinkii, voi paineet laskea edessä 2,6 ja takana 2,5 bariin.

Varsinaisessa ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joskaan ei varsinaisesti tunnokas.

Näyttävä ulkonäkö

Isojen pyörien ansiosta autosta on saatu menevän ja modernin näköinen. Isoveljensä Espacen tavoin Scenicin muotoilua on viety perinteisestä tila-autosta muodinmukaiseen crossoveriin päin. Auto on 20 milliä edeltäjäänsä leveämpi ja maavara on kasvanut peräti 40 millimetriä.

Renault Scenic

Menevää asentoa tukee kurvikkaan korin kaksivärimaalaus. Etenkin kuvissa valkoisena esiintyvä perus-Scénic näyttää oikeasti makealle. Sininen auto on  228 milliä pidempi Grand Scénic, joka pystyine takalamppuineen näyttää konservatiivisemmalta tila-autolta.

Lue lisää uudesta Renault Scenicistä lähiaikoina Moottori.fi:ssä julkaistavasta koeajosta!

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat