11.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks D 16 4×2 E-Tech – sähköä jakeluliikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks D E-Tech on äänetön, päästötön ja halpa käyttökuluiltaan. Renault on yksi sähköistymisen edelläkävijöitä. Se on tarjonnut varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autoissakin jo vuosien ajan. Kuorma-autoissa vaihtoehtoja on kolme: 3,5-tonninen Master, 16-tonninen D ja 26-tonninen D-Wide. Ensi vuonna sähköistyminen jatkuu raskaampiin T- ja C-sarjoihin.Nyt esittelyssä on Renault Trucks D 16 E-Tech. Vaikka Volvon omistukseen päätynyt kuorma-autopuoli tekee eroa kevyempään kalustoon Renault Trucks -nimellä, sähköversion myyntinimeen on kuitenkin kelvannut sama E-Tech-liite kuin henkilöautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen ohjaamoSähköversiota ei ulospäin juuri erota perinteisistä malleista. Dieseltankit on korvattu akkupaketeilla, ja latauspistoke on kuskin puoleisen akuston etunurkassa. Ohjaamossakaan ei ole suuria eroavaisuuksia. Mittaristossa kierrosluvun tilalla on tehonkäyttöä ja energian talteenottoa seuraava viisari. Nopeusnäyttö on vain numeroina.Ensimmäiseksi D-sarjan ikääntymisen huomaa ajotietokoneen näytön grafiikasta ja fonteista. Sähköversion olisi voinut kuvitella tuovan mukanaan modernimmat näytöt, eikä vain sinisiä tehosteraitoja. Toki nyt kuljettajan on helpompi omaksua uuden mallin käyttö. Ajosuunta valitaan painonapeilla N-D-R. Käsijarrukahva on perinteinen, ja regeneroivaa jarrutusta säädetään samanlaisella viiksellä, millä vakiomalleissa operoidaan pakokaasujarrua.Akkupaketeilla toimintamatkaaEsittelyauton akusto koostuu neljästä 66 kWh -paketista, yhteensä 264 kWh. Paketteja on mahdollista valita 3–6 kappaletta. Koeajolla tyhjä auto kulutti ajotietokoneen mukaan keskimäärin 80 kWh/100 km, näin ollen kevyessä käytössä toimintamatka voisi riittää 300 kilometriin asti ja oikeassa työssä pääsisi tehtaan lupaamat 200 km.Auton ajotietokoneen lupaama toimintamatka vaihtelee holtittomasti hetkellisen kulutuksen ja kaasupolkimen asennon mukaan, toivottavasti matkan kertyessä historiatieto tasoittaa näyttämää. Latausteho on joko vaihtovirralla 22 kW yön yli lataukseen tai tasavirralla 150 kW taukojen ajaksi.Vaivaton ja hiljainen ajokokemusMoottorilla on kaksi teholukemaa, jatkuva 130 kW (177 hv) ja hetkellinen 185 kW (252 hv). Väännöksi ilmoitetaan maltilliset 425 Nm. Tyhjä esittelyauto lähtee liikkeelle vilkkaasti ja äänettömästi. Vauhdin kasvaessa kiihkeys tasaantuu. Eteenpäin vaihteita on kaksi, liikkeellelähtöön ja matka-ajoon. Niistä ei tarvitse välittää, mutta vaihtumisen kyllä huomaa.Kaasun annostelu on helppoa niin ahtaissa pysäköinneissä kuin liikenteen seassa sukkuloidessakin. Ajon vaivattomuus ja hiljaisuus on vakuuttavaa. Moottoriäänien puuttuessa esiin tulee rengasääntä, ilmavirran suhinaa ja nitinöitä, joita ei muutoin huomaisi. Vaimean äänimaailman ja ilmajousituksen tuudittamalle kuskille melkoinen shokki onkin sitten kaistavahdin äänekäs huomautuspärinä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen