11.4.2022

Maistiainen: Renault Trucks D 16 4×2 E-Tech – sähköä jakeluliikenteeseen

Renault D E-Tech

Renault Trucks D E-Tech on äänetön, päästötön ja halpa käyttökuluiltaan.

Renault on yksi sähköistymisen edelläkävijöitä. Se on tarjonnut varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autoissakin jo vuosien ajan. Kuorma-autoissa vaihtoehtoja on kolme: 3,5-tonninen Master, 16-tonninen D ja 26-tonninen D-Wide. Ensi vuonna sähköistyminen jatkuu raskaampiin T- ja C-sarjoihin.

Nyt esittelyssä on Renault Trucks D 16 E-Tech. Vaikka Volvon omistukseen päätynyt kuorma-autopuoli tekee eroa kevyempään kalustoon Renault Trucks -nimellä, sähköversion myyntinimeen on kuitenkin kelvannut sama E-Tech-liite kuin henkilöautoissa.

Renault D E-Tech

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteinen ohjaamo

Sähköversiota ei ulospäin juuri erota perinteisistä malleista. Dieseltankit on korvattu akkupaketeilla, ja latauspistoke on kuskin puoleisen akuston etunurkassa. Ohjaamossakaan ei ole suuria eroavaisuuksia. Mittaristossa kierrosluvun tilalla on tehonkäyttöä ja energian talteenottoa seuraava viisari. Nopeusnäyttö on vain numeroina.

Ensimmäiseksi D-sarjan ikääntymisen huomaa ajotietokoneen näytön grafiikasta ja fonteista. Sähköversion olisi voinut kuvitella tuovan mukanaan modernimmat näytöt, eikä vain sinisiä tehosteraitoja. Toki nyt kuljettajan on helpompi omaksua uuden mallin käyttö.

Ajosuunta valitaan painonapeilla N-D-R. Käsijarrukahva on perinteinen, ja regeneroivaa jarrutusta säädetään samanlaisella viiksellä, millä vakiomalleissa operoidaan pakokaasujarrua.

Akkupaketeilla toimintamatkaa

Esittelyauton akusto koostuu neljästä 66 kWh -paketista, yhteensä 264 kWh. Paketteja on mahdollista valita 3–6 kappaletta. Koeajolla tyhjä auto kulutti ajotietokoneen mukaan keskimäärin 80 kWh/100 km, näin ollen kevyessä käytössä toimintamatka voisi riittää 300 kilometriin asti ja oikeassa työssä pääsisi tehtaan lupaamat 200 km.

Renault D E-Tech

Auton ajotietokoneen lupaama toimintamatka vaihtelee holtittomasti hetkellisen kulutuksen ja kaasupolkimen asennon mukaan, toivottavasti matkan kertyessä historiatieto tasoittaa näyttämää. Latausteho on joko vaihtovirralla 22 kW yön yli lataukseen tai tasavirralla 150 kW taukojen ajaksi.

Vaivaton ja hiljainen ajokokemus

Moottorilla on kaksi teholukemaa, jatkuva 130 kW (177 hv) ja hetkellinen 185 kW (252 hv). Väännöksi ilmoitetaan maltilliset 425 Nm. Tyhjä esittelyauto lähtee liikkeelle vilkkaasti ja äänettömästi. Vauhdin kasvaessa kiihkeys tasaantuu. Eteenpäin vaihteita on kaksi, liikkeellelähtöön ja matka-ajoon. Niistä ei tarvitse välittää, mutta vaihtumisen kyllä huomaa.

Renault D E-Tech

Kaasun annostelu on helppoa niin ahtaissa pysäköinneissä kuin liikenteen seassa sukkuloidessakin. Ajon vaivattomuus ja hiljaisuus on vakuuttavaa. Moottoriäänien puuttuessa esiin tulee rengasääntä, ilmavirran suhinaa ja nitinöitä, joita ei muutoin huomaisi. Vaimean äänimaailman ja ilmajousituksen tuudittamalle kuskille melkoinen shokki onkin sitten kaistavahdin äänekäs huomautuspärinä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat