11.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks D 16 4×2 E-Tech – sähköä jakeluliikenteeseen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Renault Trucks D E-Tech on äänetön, päästötön ja halpa käyttökuluiltaan. Renault on yksi sähköistymisen edelläkävijöitä. Se on tarjonnut varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autoissakin jo vuosien ajan. Kuorma-autoissa vaihtoehtoja on kolme: 3,5-tonninen Master, 16-tonninen D ja 26-tonninen D-Wide. Ensi vuonna sähköistyminen jatkuu raskaampiin T- ja C-sarjoihin. Nyt esittelyssä on Renault Trucks D 16 E-Tech. Vaikka Volvon omistukseen päätynyt kuorma-autopuoli tekee eroa kevyempään kalustoon Renault Trucks -nimellä, sähköversion myyntinimeen on kuitenkin kelvannut sama E-Tech-liite kuin henkilöautoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteinen ohjaamo Sähköversiota ei ulospäin juuri erota perinteisistä malleista. Dieseltankit on korvattu akkupaketeilla, ja latauspistoke on kuskin puoleisen akuston etunurkassa. Ohjaamossakaan ei ole suuria eroavaisuuksia. Mittaristossa kierrosluvun tilalla on tehonkäyttöä ja energian talteenottoa seuraava viisari. Nopeusnäyttö on vain numeroina. Ensimmäiseksi D-sarjan ikääntymisen huomaa ajotietokoneen näytön grafiikasta ja fonteista. Sähköversion olisi voinut kuvitella tuovan mukanaan modernimmat näytöt, eikä vain sinisiä tehosteraitoja. Toki nyt kuljettajan on helpompi omaksua uuden mallin käyttö. Ajosuunta valitaan painonapeilla N-D-R. Käsijarrukahva on perinteinen, ja regeneroivaa jarrutusta säädetään samanlaisella viiksellä, millä vakiomalleissa operoidaan pakokaasujarrua. Akkupaketeilla toimintamatkaa Esittelyauton akusto koostuu neljästä 66 kWh -paketista, yhteensä 264 kWh. Paketteja on mahdollista valita 3–6 kappaletta. Koeajolla tyhjä auto kulutti ajotietokoneen mukaan keskimäärin 80 kWh/100 km, näin ollen kevyessä käytössä toimintamatka voisi riittää 300 kilometriin asti ja oikeassa työssä pääsisi tehtaan lupaamat 200 km. Auton ajotietokoneen lupaama toimintamatka vaihtelee holtittomasti hetkellisen kulutuksen ja kaasupolkimen asennon mukaan, toivottavasti matkan kertyessä historiatieto tasoittaa näyttämää. Latausteho on joko vaihtovirralla 22 kW yön yli lataukseen tai tasavirralla 150 kW taukojen ajaksi. Vaivaton ja hiljainen ajokokemus Moottorilla on kaksi teholukemaa, jatkuva 130 kW (177 hv) ja hetkellinen 185 kW (252 hv). Väännöksi ilmoitetaan maltilliset 425 Nm. Tyhjä esittelyauto lähtee liikkeelle vilkkaasti ja äänettömästi. Vauhdin kasvaessa kiihkeys tasaantuu. Eteenpäin vaihteita on kaksi, liikkeellelähtöön ja matka-ajoon. Niistä ei tarvitse välittää, mutta vaihtumisen kyllä huomaa. Kaasun annostelu on helppoa niin ahtaissa pysäköinneissä kuin liikenteen seassa sukkuloidessakin. Ajon vaivattomuus ja hiljaisuus on vakuuttavaa. Moottoriäänien puuttuessa esiin tulee rengasääntä, ilmavirran suhinaa ja nitinöitä, joita ei muutoin huomaisi. Vaimean äänimaailman ja ilmajousituksen tuudittamalle kuskille melkoinen shokki onkin sitten kaistavahdin äänekäs huomautuspärinä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista