11.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks D 16 4×2 E-Tech – sähköä jakeluliikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks D E-Tech on äänetön, päästötön ja halpa käyttökuluiltaan. Renault on yksi sähköistymisen edelläkävijöitä. Se on tarjonnut varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autoissakin jo vuosien ajan. Kuorma-autoissa vaihtoehtoja on kolme: 3,5-tonninen Master, 16-tonninen D ja 26-tonninen D-Wide. Ensi vuonna sähköistyminen jatkuu raskaampiin T- ja C-sarjoihin.Nyt esittelyssä on Renault Trucks D 16 E-Tech. Vaikka Volvon omistukseen päätynyt kuorma-autopuoli tekee eroa kevyempään kalustoon Renault Trucks -nimellä, sähköversion myyntinimeen on kuitenkin kelvannut sama E-Tech-liite kuin henkilöautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen ohjaamoSähköversiota ei ulospäin juuri erota perinteisistä malleista. Dieseltankit on korvattu akkupaketeilla, ja latauspistoke on kuskin puoleisen akuston etunurkassa. Ohjaamossakaan ei ole suuria eroavaisuuksia. Mittaristossa kierrosluvun tilalla on tehonkäyttöä ja energian talteenottoa seuraava viisari. Nopeusnäyttö on vain numeroina.Ensimmäiseksi D-sarjan ikääntymisen huomaa ajotietokoneen näytön grafiikasta ja fonteista. Sähköversion olisi voinut kuvitella tuovan mukanaan modernimmat näytöt, eikä vain sinisiä tehosteraitoja. Toki nyt kuljettajan on helpompi omaksua uuden mallin käyttö. Ajosuunta valitaan painonapeilla N-D-R. Käsijarrukahva on perinteinen, ja regeneroivaa jarrutusta säädetään samanlaisella viiksellä, millä vakiomalleissa operoidaan pakokaasujarrua.Akkupaketeilla toimintamatkaaEsittelyauton akusto koostuu neljästä 66 kWh -paketista, yhteensä 264 kWh. Paketteja on mahdollista valita 3–6 kappaletta. Koeajolla tyhjä auto kulutti ajotietokoneen mukaan keskimäärin 80 kWh/100 km, näin ollen kevyessä käytössä toimintamatka voisi riittää 300 kilometriin asti ja oikeassa työssä pääsisi tehtaan lupaamat 200 km.Auton ajotietokoneen lupaama toimintamatka vaihtelee holtittomasti hetkellisen kulutuksen ja kaasupolkimen asennon mukaan, toivottavasti matkan kertyessä historiatieto tasoittaa näyttämää. Latausteho on joko vaihtovirralla 22 kW yön yli lataukseen tai tasavirralla 150 kW taukojen ajaksi.Vaivaton ja hiljainen ajokokemusMoottorilla on kaksi teholukemaa, jatkuva 130 kW (177 hv) ja hetkellinen 185 kW (252 hv). Väännöksi ilmoitetaan maltilliset 425 Nm. Tyhjä esittelyauto lähtee liikkeelle vilkkaasti ja äänettömästi. Vauhdin kasvaessa kiihkeys tasaantuu. Eteenpäin vaihteita on kaksi, liikkeellelähtöön ja matka-ajoon. Niistä ei tarvitse välittää, mutta vaihtumisen kyllä huomaa.Kaasun annostelu on helppoa niin ahtaissa pysäköinneissä kuin liikenteen seassa sukkuloidessakin. Ajon vaivattomuus ja hiljaisuus on vakuuttavaa. Moottoriäänien puuttuessa esiin tulee rengasääntä, ilmavirran suhinaa ja nitinöitä, joita ei muutoin huomaisi. Vaimean äänimaailman ja ilmajousituksen tuudittamalle kuskille melkoinen shokki onkin sitten kaistavahdin äänekäs huomautuspärinä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle