Ajoneuvot | Koeajo | 14.12.2018

Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – ja ensimmäisiä niin, että riittää

Škoda toi keskiviikkona koeajettavaksi Kodiaq-maasturinsa räväkimmän version eli RS:n. Valmistaja lupaa uutuuteen ensimmäisiä niin että huimaa.

Jaa artikkeli
  • Se on ensimmäinen Rally Sport -perinteiden mukainen katumaasturi, lupaa Skoda.
  • Se on ensimmäinen Škoda, jossa on DSB-moottoriäänijärjestelmä.
  • Se on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on tuplaturbo.
  • Se on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on 20-tuumaiset Xtreme-kevytmetallivanteet vakiona.
  • Ensimmäistä kertaa katumaasturiin saa Race Blue -metallivärin.
  • Autossa on Škodan historian tehokkain dieselmoottori.

Mutta unohdetaan hetkeksi ensimmäiset.

Škoda Kodiaq RS on vakiona nelivetoinen. Se on pikaisen koeajon perusteella mainio kuljetin aktiiviselle perheelle.

Maastokykyjä ja muitakin kykyjä riittää. 2-litrainen tuplaturbo antaa 240 hevosvoimaa ja 500 newtonmetrin maksimiväännön. Nollasta sataan auton ehtii 6,9 sekunnissa. Uudenlaisen ahtimen rakenteen ansiosta auto reagoi ripeästi kaasupolkimen käskyyn.

Sisältä auto on skodamaisen tilava ja notkollaan käteviä pikkuratkaisuja. Viisipaikkaisena tavaratila on 725-litrainen (takapenkit taitettuina 1960 l), 7-paikkasena 230-litrainen.

Ilmeeltään vahvan uutuuden lähtöhinta on 66 124 euroa. Tässä tuleekin vastaan Škoda Kodiaq RS:n myynnin korkein kanto.

Onko Škodan pönkittynyt imago jo niin kirkas, että se pystyy kisaamaan premiumluokan nelivetomaastureiden kanssa?

Jaa artikkeli

Keskustelu