17.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha Niken – Pito on pääasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdella eturenkaalla saavutetaan parempi pito kuin yhdellä. Siinä Yamahan lähtökohta kolmipyöräisen Nikenin suunnittelulle. Nikenin leveä etupää näyttää raskaalta. Näyttää, vaan ei tunnu. Eikä kaksi rinnakkaista etupyörää itse asiassa edes kasvata pyörän leveyttä, vaan ohjaustanko on edelleen pyörän levein osa. Ackermann-ohjausrakenteen ansiosta Niken kallistuu normaalisti eikä ohjaamisen periaatteet juurikaan poikkea perusmoottoripyörän ohjaamisesta. Kaksi eturengasta kulkevat 410 millin etäisyydellä toisistaan. Jos lukema olisi 460 milliä tai enemmän, riittäisi ajamiseen auton ajokortti. Mutta Yamaha on nimenomaan halunnut pitää Nikenin joka suhteessa moottoripyöräksi luokiteltuna, myös ajokorttivaatimuksen suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEron huomaa mutkateilläJos keskittyy tiukasti ajamiseen eikä mieti Nikenin kolmipyöräisyyttä, niin suoralla tiellä eroa perinteiseen moottoripyörään ei juuri ole. Kaksi etupyörää tuntuu lähinnä parempana vakautena. Ja siinä, että kaksi eri linjaa kulkevaa etupyörää tasoittavat tien epätasaisuudet hämmästyttävän hyvin. Esimerkiksi tien reunaviivan kohdalle jyrsittyä tärinäuraa ei edes huomaa, jos toinen etupyörä kulkee jyrsityllä osuudella.Kahden etupyörän edut pääsevät esille, kun lähdetään mutkateille. Kaarteissa ohjaus tuntuu tarkalta ja kevyeltä. Kaksipyöräisiin verrattuna tulee tunne, että rengas ei sorra eikä luista yhtään, vaan keula kulkee kuin kiskoilla. Se kasvattaa samalla turvallisuuden tunnetta kuljettajalle. Tai kääntäen voi sanoa, että ajamisen hauskuuden ja reilut kallistukset kaarteissa voi kokea riskitasoa nostamatta.Koeaja ja muodosta oma mielipideNiken on mielenkiintoinen avaus Yamahalta, eikä pelkästään teknisen erikoisuuden tavoittelua. Eikä ensimmäinenkään, vaan japanilaisvalmistajalta on ennenkin nähty erikoisuuksia, joista osa on jäänyt elämään, osa hävinnyt vähin äänin markkinoilta ja osa noussut jopa kulttiasemaan. Siitä esimerkkinä on vaikkapa Yamaha V-Max, jota esittelynsä aikana pidettiin täysin älyttömänä muskelipyöränä vailla järkevää käyttötarkoitusta. Muita Yamahan erikoisuuksia ovat mm. crossplane-kampiakseli, crossipyörien ”takaperin” käännetty sylinterikansi ja erilaiset kolmi- ja nelipyöräiset konseptimallit.Niken on herättänyt esittelynsä jälkeen paljon keskustelua, mutta myös paljon skeptisyyttä. ”Lisää kuluvia osia”, ”lisää rengaskustannuksia” ja ”invamopo” ovat yleisimpiä kuultuja kommentteja. Yhteistä näille kommenteille on, että ne on annettu koeajamatta Nikeniä. On luonnollista, että uusi ja erilainen rakenne herättää epäluuloja ja hämmennystä. Ei kuitenkaan kannata pelätä Nikenin uhkaavan perinteisen kaksipyöräisen asemaa, sen tarkoitus on vain tarjota yksi erilainen lisävaihtoehto ajamiseen. Ja erilaisen ajotuntuman se tosiaan tarjoaa.Viisi Yamaha Niken -demopyörää piipahtaa Suomessa muutaman päivän ajan, ja jokaisella on mahdollisuus käydä Vantaan Yamaha Centerissä 18.-19. elokuuta koeajamassa Niken saadakseen aito ajokokemus uutuudesta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: IMoM ja Janne Huhtala Lue myös: 3-pyöräinen Yamaha Niken - koeajokiertue vierailee Suomessa viikonlopulla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen