17.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha Niken – Pito on pääasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdella eturenkaalla saavutetaan parempi pito kuin yhdellä. Siinä Yamahan lähtökohta kolmipyöräisen Nikenin suunnittelulle. Nikenin leveä etupää näyttää raskaalta. Näyttää, vaan ei tunnu. Eikä kaksi rinnakkaista etupyörää itse asiassa edes kasvata pyörän leveyttä, vaan ohjaustanko on edelleen pyörän levein osa. Ackermann-ohjausrakenteen ansiosta Niken kallistuu normaalisti eikä ohjaamisen periaatteet juurikaan poikkea perusmoottoripyörän ohjaamisesta. Kaksi eturengasta kulkevat 410 millin etäisyydellä toisistaan. Jos lukema olisi 460 milliä tai enemmän, riittäisi ajamiseen auton ajokortti. Mutta Yamaha on nimenomaan halunnut pitää Nikenin joka suhteessa moottoripyöräksi luokiteltuna, myös ajokorttivaatimuksen suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eron huomaa mutkateillä Jos keskittyy tiukasti ajamiseen eikä mieti Nikenin kolmipyöräisyyttä, niin suoralla tiellä eroa perinteiseen moottoripyörään ei juuri ole. Kaksi etupyörää tuntuu lähinnä parempana vakautena. Ja siinä, että kaksi eri linjaa kulkevaa etupyörää tasoittavat tien epätasaisuudet hämmästyttävän hyvin. Esimerkiksi tien reunaviivan kohdalle jyrsittyä tärinäuraa ei edes huomaa, jos toinen etupyörä kulkee jyrsityllä osuudella. Kahden etupyörän edut pääsevät esille, kun lähdetään mutkateille. Kaarteissa ohjaus tuntuu tarkalta ja kevyeltä. Kaksipyöräisiin verrattuna tulee tunne, että rengas ei sorra eikä luista yhtään, vaan keula kulkee kuin kiskoilla. Se kasvattaa samalla turvallisuuden tunnetta kuljettajalle. Tai kääntäen voi sanoa, että ajamisen hauskuuden ja reilut kallistukset kaarteissa voi kokea riskitasoa nostamatta. Koeaja ja muodosta oma mielipide Niken on mielenkiintoinen avaus Yamahalta, eikä pelkästään teknisen erikoisuuden tavoittelua. Eikä ensimmäinenkään, vaan japanilaisvalmistajalta on ennenkin nähty erikoisuuksia, joista osa on jäänyt elämään, osa hävinnyt vähin äänin markkinoilta ja osa noussut jopa kulttiasemaan. Siitä esimerkkinä on vaikkapa Yamaha V-Max, jota esittelynsä aikana pidettiin täysin älyttömänä muskelipyöränä vailla järkevää käyttötarkoitusta. Muita Yamahan erikoisuuksia ovat mm. crossplane-kampiakseli, crossipyörien ”takaperin” käännetty sylinterikansi ja erilaiset kolmi- ja nelipyöräiset konseptimallit. Niken on herättänyt esittelynsä jälkeen paljon keskustelua, mutta myös paljon skeptisyyttä. ”Lisää kuluvia osia”, ”lisää rengaskustannuksia” ja ”invamopo” ovat yleisimpiä kuultuja kommentteja. Yhteistä näille kommenteille on, että ne on annettu koeajamatta Nikeniä. On luonnollista, että uusi ja erilainen rakenne herättää epäluuloja ja hämmennystä. Ei kuitenkaan kannata pelätä Nikenin uhkaavan perinteisen kaksipyöräisen asemaa, sen tarkoitus on vain tarjota yksi erilainen lisävaihtoehto ajamiseen. Ja erilaisen ajotuntuman se tosiaan tarjoaa. Viisi Yamaha Niken -demopyörää piipahtaa Suomessa muutaman päivän ajan, ja jokaisella on mahdollisuus käydä Vantaan Yamaha Centerissä 18.-19. elokuuta koeajamassa Niken saadakseen aito ajokokemus uutuudesta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: IMoM ja Janne Huhtala Lue myös: 3-pyöräinen Yamaha Niken - koeajokiertue vierailee Suomessa viikonlopulla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt