17.8.2018

Maistiainen: Yamaha Niken – Pito on pääasia

Yamaha Niken

Kahdella eturenkaalla saavutetaan parempi pito kuin yhdellä. Siinä Yamahan lähtökohta kolmipyöräisen Nikenin suunnittelulle.

Nikenin leveä etupää näyttää raskaalta. Näyttää, vaan ei tunnu. Eikä kaksi rinnakkaista etupyörää itse asiassa edes kasvata pyörän leveyttä, vaan ohjaustanko on edelleen pyörän levein osa. Ackermann-ohjausrakenteen ansiosta Niken kallistuu normaalisti eikä ohjaamisen periaatteet juurikaan poikkea perusmoottoripyörän ohjaamisesta. Kaksi eturengasta kulkevat 410 millin etäisyydellä toisistaan. Jos lukema olisi 460 milliä tai enemmän, riittäisi ajamiseen auton ajokortti. Mutta Yamaha on nimenomaan halunnut pitää Nikenin joka suhteessa moottoripyöräksi luokiteltuna, myös ajokorttivaatimuksen suhteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eron huomaa mutkateillä

Jos keskittyy tiukasti ajamiseen eikä mieti Nikenin kolmipyöräisyyttä, niin suoralla tiellä eroa perinteiseen moottoripyörään ei juuri ole. Kaksi etupyörää tuntuu lähinnä parempana vakautena. Ja siinä, että kaksi eri linjaa kulkevaa etupyörää tasoittavat tien epätasaisuudet hämmästyttävän hyvin. Esimerkiksi tien reunaviivan kohdalle jyrsittyä tärinäuraa ei edes huomaa, jos toinen etupyörä kulkee jyrsityllä osuudella.

Kahden etupyörän edut pääsevät esille, kun lähdetään mutkateille. Kaarteissa ohjaus tuntuu tarkalta ja kevyeltä. Kaksipyöräisiin verrattuna tulee tunne, että rengas ei sorra eikä luista yhtään, vaan keula kulkee kuin kiskoilla. Se kasvattaa samalla turvallisuuden tunnetta kuljettajalle. Tai kääntäen voi sanoa, että ajamisen hauskuuden ja reilut kallistukset kaarteissa voi kokea riskitasoa nostamatta.

Yamaha Niken

Koeaja ja muodosta oma mielipide

Niken on mielenkiintoinen avaus Yamahalta, eikä pelkästään teknisen erikoisuuden tavoittelua. Eikä ensimmäinenkään, vaan japanilaisvalmistajalta on ennenkin nähty erikoisuuksia, joista osa on jäänyt elämään, osa hävinnyt vähin äänin markkinoilta ja osa noussut jopa kulttiasemaan. Siitä esimerkkinä on vaikkapa Yamaha V-Max, jota esittelynsä aikana pidettiin täysin älyttömänä muskelipyöränä vailla järkevää käyttötarkoitusta. Muita Yamahan erikoisuuksia ovat mm. crossplane-kampiakseli, crossipyörien ”takaperin” käännetty sylinterikansi ja erilaiset kolmi- ja nelipyöräiset konseptimallit.

Niken on herättänyt esittelynsä jälkeen paljon keskustelua, mutta myös paljon skeptisyyttä. ”Lisää kuluvia osia”, ”lisää rengaskustannuksia” ja ”invamopo” ovat yleisimpiä kuultuja kommentteja. Yhteistä näille kommenteille on, että ne on annettu koeajamatta Nikeniä. On luonnollista, että uusi ja erilainen rakenne herättää epäluuloja ja hämmennystä. Ei kuitenkaan kannata pelätä Nikenin uhkaavan perinteisen kaksipyöräisen asemaa, sen tarkoitus on vain tarjota yksi erilainen lisävaihtoehto ajamiseen. Ja erilaisen ajotuntuman se tosiaan tarjoaa.

Yamaha Niken

Viisi Yamaha Niken -demopyörää piipahtaa Suomessa muutaman päivän ajan, ja jokaisella on mahdollisuus käydä Vantaan Yamaha Centerissä 18.-19. elokuuta koeajamassa Niken saadakseen aito ajokokemus uutuudesta.


Teksti: Janne Huhtala Kuvat: IMoM ja Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat