20.5.2023

Päivän kuva: mitäs tästä oikein tapahtuu? – Esittelyssä Formula E:n ratti

Formula e ratti

Moottori tutustui Formula E -sarjan saloihin Monacon osakilpailussa, ja luvassa on myöhemmin tarkempaa esittelyä lajin parista. Maistiaisiksi esitellään kuitenkin jo nyt kyseisen sarjan kilpa-autojen ohjauspyörä.

Formula E on täyssähköinen formulasarja, jossa on mukana kaikkiaan 11 tiimiä, joissa jokaisessa ajaa kaksi kuljettajaa. Sarja poikkeaa luonteeltaan melkoisesti rata-autoilun kuninkuusluokkana pidetystä Formula 1:stä, niin autojen tekniikan kuin kilpailujen luonteenkin puolesta.

Yksi asia näiden kahden sarjan autoja kuitenkin yhdistää – nimittäin monimutkainen ratti, josta säädetään huimaa määrää ominaisuuksia joilla on ratkaiseva merkitys kilpailun kulun kannalta. Nyt perehdytään hieman siihen mitä Formula E -auton ratista löytyy.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy ratin keskiössä sijaitsevaan näyttöön. Näytöllä on Formula E:ssä ratkaiseva merkitys, sillä kisan aikana varikkopilttuuseen ei välity kaikkea saatavilla olevaa telemetriatietoa. Kuljettajan täytyy siis itse seurata auton tilaa, ja kommunikoida siitä radioteitse tiimille.

Ratista löytyy myös muun muassa ATK-painike, joka ei nimestään huolimatta läväytä näyttöruutuun komentokehotetta, vaan aktivoi Attack moden, jonka aikana kuljettaja saa käyttöönsä hetkellisesti 35 kilowattia lisätehoa.

Alaosan kolme pyöritettävää kytkintä kantaa nimeä ”Multi-switches”, ja ne ovat nimensä mukaisesti melkoisen monikäyttöisiä. Kytkimistä voi esimerkiksi muuttaa erilaisia karttoja, joilla voi vaikuttaa muun muassa energianhallintaan.

Plus- ja miinusnäppäimistä säädetään jarrubalanssia etu- ja takapään välillä. Kyseinen toiminto on tuttu muistakin kilpa-autosarjoista.

Sen sijaan ratin takaosan läpykät on yleensä tarkoitettu polttomoottorisissa autoissa vaihteiden vaihtamiseen. Formula E -autoissa ei kuitenkaan ole vaihteita, mutta läpyköitä on kuitenkin kahden sijaan kuusi ja niillä säädetään energian talteenottoa, eli regenerointia.

Teksti ja kuva: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat