18.4.2022 Ajoneuvot Renault Megane E-Tech on nyt Suomessa! – Ensimmäiset asiakkaat joutuvat odottamaan uutuutta kuitenkin vielä tovin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane E-Tech on ranskalaisvalmistajan vastaus kovasti kysyttyyn c-segmentin kokoluokan sähköautoihin. Vaaditaan vielä puolisen vuotta kärsivällisyyttä, että ensimmäiset asiakkaat pääsevät kurvailemaan uudella Renault Megane E-Tech -sähköautolla Suomessa. Ensimmäiset seitsemän kappaletta Megane E-Tech -autoja saapui Suomeen kuitenkin juuri, mutta niistä ei vielä asiakkaille asti autoja luovutukseen riitä. Renault-jälleenmyyjät saavat näillä näkymin E-Tech -esittelyautonsa kesäkuun alussa ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syys-lokakuussa, siis noin puolen vuoden kuluttua. Hieman siis kärsivällisyyttä tarvitaan vielä. Maahantuoja ei paljasta, että millaista markkinaosuutta he uutuudelle ovat tavoittelemassa, mutta koska ajat ovat tällä hetkellä sellaiset, on odottavissa, että kaikki mitä maahan tulee, myös menee kaupaksi. Meganen edustamassa kokoluokassa tapahtuu juuri tällä hetkellä paljon sähköistymistä ja kyseisellä kokoluokalla on merkittävä markkinaosuus Suomessa, joten sutinaa todennäköisesti riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas lataus Renault Megane E-Techiä, jossa edellisten Megane-mallien kanssa yhteistä on vain mallinimi, on saatavilla kahdella erikokoisella ajoakulla. Renault myös markkinoi uutuuttaan, että autossa on Suomen tehokkain lataus. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikissa Suomeen virallisen maahantuojan kautta tuotavissa autoissa on aina 22 kilowatin tehoinen Type 2 -kolmivaihelaturi ja CCS DC -pikalataus. Pikalatauksen maksimiteho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja suuremman 60 kWh ajoakun kanssa 130 kW. Kolmivaihelatauksella 22 kW teholla pienemmän akun saa täyteen kahdessa tunnissa ja 10 minuutissa ja suuremman lataamiseen kuluu aikaa tunti kauemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tien päällä ollessa ei aina tarvitse kytätä vapaana olevaa suurteholaturia, vaan 22 kilowatin tehollakin voi saada riittävästi virtaa melko lyhyessä ajassa siihen, että matka jatkuu. Käyttämällä suuremman akun kanssa pikalatausta (130 kW) saa ihanneolosuhteissa puolessa tunnissa riittävästi virtaa 300 kilometrin ajoon (WLTP). Suomeen tuotavissa malleissa vakiona on myös lämpöpumppu, joka ottaa talteen myös korkeajännitejärjestelmän tuottamaa hukkalämpöä, jolloin ajomatkaan syntyy lisää toimintasädettä. Hankintatuella alle 40000 euron Renault on saanut myös hinnat Suomessa. Edullisimman mallin hinta hinnastossa nousee hieman yli 40000 tuhannen euron, mutta kun siitä vähennetään 2000 euron hankintatuki, hinta jää alle 40000 euron. Hankintatuen edellytyksenä on, että auton hinta hinnastossa on alle 50000 euroa, joten kaikkia Megane E-Tech -malleja tuki ei koske. Edullisin malli, 130-hevosvoimainen 40 kWh:n akulla varustettu malli Equilibre maksaa 41 390 euroa, hankintatuella 39 390 euroa. Siihen hintaan saa muun muassa 18-tuumaisen vannepaketin, täys-led -valot sekä peruutuskameran ja pysäköintitutkan taakse. Myös vakionopeudensäädin ja langaton älypuhelimen peilaus kuuluvat mukaan. Myös toiseksi edullisin malli on 130-hevosvoimainen 40 kWh:n akulla varustettu Techno, joka maksaa 42990 euroa hankintatuen jälkeen. Seuraava malli on Evolution ER, jossa on lisänä muun muassa adaptiiviset valot, automaattiset kaukovalot sekä liikennemerkkien tunnistus yhdistettynä vakionopeudensäätimeen. Multimediajärjestelmään sisältyvät tässä varustetasossa myös Googlen toiminnot. Evolution ER -mallissa myös ajoakku on 40 kWh-kokoisen akun sijaan 60 kWh, kuten myös kaikissa muissa kalliimmissa malleissa. Malliston huipulla on puolestaan Iconic-varusteinen Megane E-Tech, jolla hintaa on 53990 euroa. Korkeimmasta varustetasosta löytyy peräti 20-tuumaiset vanteet, pysäköintitutka myös eteen, parempaa Harman Kardon -äänentoistoa sekä kaikenlaisia mukavuusvarusteita, kuten sähkötoimiset hierontatoiminnolla ja muistilla varustetut istuimet, nahkaverhoilu istuimissa ja kojelaudassa keinonahkaverhoilu koristetikkauksin. Ulkopuolelta malliston huipulla olevasta mallista löytyy myös tyylikästä ulkomuotoa tuovia elementtejä, kuten musta katto ja taustapeilien kuoret sekä satiininkultaiset F1-helmat puskureissa. Kaiken kaikkiaan Renault Megane E-Tech sähköautoa on saatavana Suomessa kuutena eri versiona. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku