25.8.2022

Sähkön hinta nousee ripeästi – voiko sähköautoilusta tulla kohta bensa-autoilua kalliimpaa?

Hyundai Ioniq 5

Bensan ja dieselin hinta on laskenut viime aikoina lähemmäs puolentoista vuoden takaisia hintoja, mutta sähkön hinta kipuaa yhä ylemmäs. Onko sähkö kohta bensaa kalliimpaa?

Sähköyhtiöt ovat nostaneet hintojaan reilulla kädellä, ja puhetta on ollut jopa sähkökatkoista ja energian rajoittamisesta. Esimerkiksi Helsingin Energia ilmoitti juuri korottavansa toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten hintoja 60 prosentilla. Lokakuussa perussähkön verollinen hinta tulee olemaan 23 senttiä kilowattitunnilta.

Paineita sähkön hinnannousuun on muuallakin. Paikoin pörssisähkö on kolkutellut euron kilowattituntihintaa, mikä tarkoittaa sähköauton lataamiselle todella reipasta hintaa. Mikäli sähkön hinta jatkaa nousuaan ja polttoaineiden hinta pysyttelee paikallaan, on mahdollista, että esimerkiksi lataushybridi kannattaa jättää lataamatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautolla sata kilometriä vitosella

Seuraavassa muutamia laskelmia siitä, kuinka paljon sadan kilometrin ajaminen maksaa erilaisilla käyttövoimilla. Laskelmassa otetaan huomioon vain polttoaineen hinta, ei huoltokuluja tai esimerkiksi käyttövoimaveroa.

Esimerkkiauto 1 on bensiinikäyttöinen henkilöauto. Auto kuluttaa sadalla kilometrillä 7,5 litraa polttoainetta. Nykyisellä keskihinnalla 2,14 euroa sadan kilometrin kulut ovat 16,05 euroa.

Esimerkkiauto 2 on dieselkäyttöinen henkilöauto, jonka keskikulutus on 6 litraa sadalla kilometrillä. Tämänhetkisellä keskihinnalla 2,11 euroa, 100 km maksaa 12,66 euroa. Toki yhtälöstä.

Esimerkkiauto 3 on sähkökäyttöinen henkilöauto. Sen keskikulutus on 20 kWh sadalla kilometrillä. Tällä hetkellä sähkö maksaan Helsingin Energian mukaan 25,82 senttiä / kWh. Tällä hinnalla sadan kilometrin kustannus on 5,2 euroa.

Entä jos sähkö nousee euroon kilowattitunnilta?

Mikäli sähkön hinta nousee 65 senttiin kilowattitunnilta, nousevat energiakustannukset dieselautoa korkeammiksi. Bensiiniautoon verrattuna sähkön hinnan pitäisi nousta yli 80 senttiin kilowattitunnilta.

Leikitään hetki ajatuksella, että maksaisi euron kilowattitunnilta, kuten muutamaan otteeseen on käynyt. Tällöin kustannus 100 kilometrin matkalle sähköautolla olisi 20 euroa, jolloin se nousisi korkeammaksi kuin polttoainekäyttöisillä henkilöautoilla.

Toki todennäköisyys sille, että sähkö maksaisi pidemmällä tähtäimellä euron kilowattitunnilta, on onneksi epätodennäköinen. Mutta kiistatta tilanne on se, että mikäli sähkön hinta jatkaa kasvuaan ja polttoaineen hinnat pysyisivät nykytasolla, tasoittuu sähkö- ja polttomoottoriauton hintaero merkittävästi.

Teksti: Tuomas Rajala Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat