12.5.2023

Sähköpyörän koeajo: Orbea Urrun 30 – Hyvää viimeistelyä ja laatua seikkailunhaluisille

Espanjalainen Orbea on tunnettu hyvästä viimeistelystä eikä erilaisiin seikkailuihin sopiva Urrun 30 poikkea tunnetusta laadusta. Hyvää: Rungon muotoilu, viimeistely, pitkä runkotakuu. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona, hinta, ominaisuudet alamäessä.

Orbea Urrun on espanjalaisen Orbean valmistama tuote. Baskin kielellä urrun tarkoittaa ”kauas” ja näin valmistaja on pyörän nimennyt ajatellen sitä, että Urrunilla ajettaisi pitkää siivua ja haettaisi seikkailuja. Seikkailujen pituutta Urrunilla voi pidentää hankkimalla 250 wattitunnin suuruisen Range Extenderin avulla 540 wattitunnin vakioakun lisäksi.

Urrun onkin enemmän pyörä pitkiin seikkailuihin kuin varsinaiseen maastorynkytykseen. Reppu selkään ja tunturiin, tulee Urrunista ensimmäisenä mieleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyylikäs runko

Urrun on hyvin viimeistelty pyörä ja sen runko on yksinkertaisen tyylikäs. Kaapelit on piilotettu tyylikkään rungon sisään ja pyörän viimeistely on sitä, mitä Orbealta on totuttu näkemään. Runko, sen laatu ja kaiken kaikkiaan pyörän viimeistely näkyy myös pyörän hinnassa, suositushinta Urrunilla on yli 4 500 euroa.

Hinta Urrunissa hieman kuitenkin kammoksuttaa, sillä siihen hintaan alkaa saada jo täysjousitettujakin sähköpyöriä, kuten esimerkiksi koeajamamme Gasgas sekä R Raymon. Täysjousitettu maastopyörä on aina monikäyttöisempi ja Urrunista tuleekin sen hinnan puolesta mieleen, että tarjoaako Urrun koko rahalle vastinetta.

Urrun tuntuu myös kevyeltä pyörältä, sen painoa ei ilmoiteta virallisesti, mutta paino jäänee 19 kilon tuntumaan M-kokoisessa pyörässä. Kevyen painon vuoksi se on myös helppo käsitellä kaikenlaisissa tilanteissa. Sen lisäksi pyörän runko ja sitä myöten akseliväli on maltillinen, joka lisää pyörän ketteryyttä ajossa.

Kivaa käsiteltävyyttä ylämäessä

Urrun on mukava ajaa silloin kun alla on sileämpää maastoa. Etuhaarukan 120 millin jousto riittää varsin myös kovempaan röykytykseen, vaikka kysymyksessä ei ole kuitenkaan mikään enduro, jolloin joustoa tarvittaisi enemmän. Ajoasento Urrunissa on melko pysty. Ylämäkeen Urrun nousee myös kivasti ja tasapainoisesti. Alaspäin tuleminen jyrkimmissä laskuissa aiheuttaa Urrunilla hieman kylmiä väristyksiä, sillä ajoasento ja pyörän melko lyhyt akseliväli saavat tuntemaan, että sillä kaatuu nenälleen. Eritoten tällöin hissitolppa tulisi tarpeeseen, jotta painon saisi selkeästi siirrettyä taakse. Urrunin iso miinus onkin se, että muutenkin aavistuksen epävakaata tuntumaa alamäkiajossa ei saa kompensoitua edes hissitolpalla. Tämän hintaisessa pyörässä hissitolpan soisi olevan melkein jo vakiona.

Pyörässä olevien Maguran jarrujen kahden sormen otteelle sopivat jarrukahvat ovat tuntumaltaan erinomaiset, tosin itse jarrut eivät ole teholtaan äärimmäisen hyvät. Niillä pärjää, kun pienet puutteet tehossa ottaa huomioon. Mutta edelleen, Urrun ei olekaan suunniteltu kovaan maastorymistelyyn, vaan ajo-ominaisuuksiensa puolesta se sopii siis parhaiten seikkailuajoon, jossa turhan teknisiä pätkiä ei tule vastaan. Urrunin runko tuntuu myös erittäin jäykältä, joten se lyö välillä iskut todella kovaa läpi.

Urrunin seikkailumaista luonnetta tukee myös sen sähkömoottori. Se on kyllä tuttu Shimano EP8, mutta siitä niin sanottu RS-versio, eli ei ihan sama, mihin olemme Shimanon EP8:n kohdalla tottuneet. RS-versio tarjoaa 60 newtonmetrin huippuväännön, kun normaalisti EP8:sta on totuttu saamaan irti 85–90 newtonmetriä huippuvääntöä.

Myös aiemmin viime syksynä koeajamassamme Orbea Risessä on sama EP8:n RS-versio.

540 wattitunnin akku

Pyörän akun energiankulutusta saadaan pienennettyä, kun moottorin huippuvääntöä lasketaan. Tällöin pyörän painoa saadaan myös kevennettyä, kun siihen ei tarvitse laittaa niin suurta akkua. Tällä tavoin Orbea siis perustelee ratkaisujaan, sekä akun kokoa että moottorin vääntöä. Orbean mukaan tämän ratkaisun pitäisi vastata noin 800 wattitunnin kokoa jossain toisessa pyörässä.

Urrunin hinta vastaa tietyllä tapaa pyörän laatua ja viimeistelyä, mutta jos haluaa tykimpää pyörää maastoon, valinta on ehdottomasti joku muu pyörä. Urrun on seikkailupyörä, mutta ei missään tapauksessa teknisten maastojen pyörä.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Orbea Urrun 30

Hinta: 4 599 euroa
Paino: ei ilmoitettu
Runko: Alumiini
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: Marzocchi Bomber Z2 120 QR15x110 E-Bike Optimized
Ohjaustanko: OC Mountain Control MC31, Rise 20 mm, Width 800 mm
Jarrut: Magura MT30 Hydraulic Disc.
Vaihteisto: Shimano Deore M5120 SGS Shadow Plus, Shimano CS-M4100 11-46t 10-Speed takapakka.
Vaihdevipu: Shimano Deore M4100
Kampisarja: Shimano Steps EM600
Ketju: KMC e10 Turbo Silver
Istuin: Selle Royal Vivo 145 x 269 mm
Istuinkannatin: Alloy, 31.6mm, Setback 0
Rengaskoko: 29”
Vanteet: Alloy, Tubeless, 29", 29c, 32H
Renkaat: Maxxis Rekon 2.40" 120 TPI 3CMaxxTerra Exo+ TLR
Sähkömoottori: Shimano EP801-RS
Akku: Orbea Internal 540 Wh
Takuu: Elinikäinen runkotakuu, kun pyörän rekisteröi Orbean järjestelmään.

Luetuimmat