1.10.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espanjalaisvalmistaja Orbea raivaa tietään maastopyörien kuninkuusluokkaan. Orbea Rise on yksi markkinoiden keveimmistä täysjousitetuista huippupyöristä. Hyvää: keveys, runkogeometria, ajettavuus, laatu. Huonoa: korkea hinta, näytön puuttuminen Orbea Rise M10 on monen maastopyöräilijän unelma ja toive. Kevyt täysjousitettu sähköpyörä maastoon. Kun sähköpyörät tahtovat olla yleensä vähintään 20-kiloisia möykkyjä, Orbea on tehnyt sen, mitä moni on odottanut, kevyen täysjousitetutn sähköpyörän. Orbea ei ilmoita pyöriensä painoa, mutta hiilikuiturunkoinen Rise M10 painaa ilman polkimia hieman alle 18 kiloa. Pyörän paino ja se fiilis, mikä siitä tulee heti ensipuraisulla on sellainen, että paatuneempikin luomupyöräpuristi alkaa siitä tykätä ja fiilistellä sähköpyörää jopa siitä näkökulmasta, että siirtyisikö luomusta sittenkin sähköön? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paino ei rajoita tekemistä Keveyden vuoksi pyörä tuntuu juuri luonnollisemmalta ja ketterältä ohjata eikä paino rajoita tekemistä lainkaan. Painon vuoksi pyörä on erittäin helppo käsitellä maastossa ja myös silloin, kun sitä liikutellaan muuten, nostetaan vaikka auton perään pyörätelineeseen. Orbea Rise M10 on painonsakin puolesta siinä luokassa, että se tuntuu melkein luomupyörältä. Vielä kun sähköpyörä- ja sähkömoottoreiden valmistajat saisivat suunniteltua sähköpyöränsä niin, että ilman avustusta ajettaessa moottori sammutettuna ne myös tuntuisivat täysin luomupyöriltä. Risessä, kuten muissakin sähköpyörissä tuntuu pieni tahmeus, kun pyörällä ajaa moottori sammutettuna. Mutta paino on nimenomaan se Risen juttu. Pyörä on tarkoituksella suunniteltu kevyeksi ja siihen on istutettu Shimanon kevyt sähkömoottori sekä akku. Sähkömoottori painaa 2,6 kiloa ja akku painaa 2,2 kiloa ja järjestelmään liittyvät hilut vähän päälle. Orbea käyttää hiilikuiturunkoisessa Rise M10:ssä Shimanon EP8 -sähkömoottoria, joka on normaalisti 85 newtonmetrin huippuväännön tarjoava moottori. Risessä EP8:sta on räätälöity niin sanottu RS-versio, jonka huippuvääntö on 60 newtonmetriä. Orbea myös kertoo, että sähkömoottorin ohjelmistopuolta on säädetty siten, että pyörä reagoi entistä tarkemmin kuskin tarjoamaan poljinliikkeeseen. Optimoimalla tätä saadaan todennäköisesti aikaiseksi myös jonkunlainen virransäästö. Huipputeho sähkömoottorissa tarjotaan 75–95 poljinkierrosnopeudella. Laskemalla sähkömoottorin huippuvääntöä, päästään myös siihen, että se vasta säästääkin akkua. Tällöin pyörän toimintamatka saadaan riittäväksi pienemmällä akulla, jolloin säästettiin taas pyörän painossa. Orbean hiilikuiturunkoisessa Risessä käytetään siis vain 360 Wh -kokoista akkua, kun normaalisti akun koko olisi tällaisessa pyörässä olisi 540 Wh. Kevyt paino mahdollistaa siis maksimiväännön laskemisen, jolloin Risessä päästään pienemmällä akulla vastaavaan toimintamatkaan kuin monessä pyörässä isommalla akulla. Orbean mukaan tällä kokonaisuudella saadaan noin 1,5-kertainen toimintasäde kuin normaalisti vastaavalla yhdistelmällä. Toimintasäde sähköpyörissäkin on suhteellinen käsite, siihen, kuinka paljon akkua kuluu, vaikuttavat erittäin monet tekijät. Samalla logiikalla alumiinirunkoisten ja näin ollen painavammissa Orbea Rise -pyörissä käytetään 540 Wh akkuja, joilla saavutetaan käytännössä 810 Wh käytettävyys ja toimintasäde. Alumiinirunkoisen Risen paino kuitenkin nousee rungon osalta runsaalla kilolla ja akun osalta reilulla 500 grammalla. Orbeaan on saatavilla myös 252 Wh -kokoinen Range Extender -lisäakku, jolla toimintasädettä voi reilusti lisätä. Range Extender tuo painoa lisää 1,4 kiloa. Shimanon osilla toteutettu Orbea ei ole keveysreseptinsä kanssa ensimmäinen pyörävalmistaja. Esimerkiksi Specializedin Turbo Levo SL on leivottu samaa reseptiikkaa käyttäen jo ennen Orbeaa, Spessu puolestaan jätti Levo SL:n pyörän maksimiväännön varsin alas, 35 newtonmetriin. Rise M10 on kasattu erinomaisilla osilla. Foxin laadukas etuhaarukka ja taka-iskunvaimennin huolehtivat menon tasoittamisesta ja Shimanon XT-sarja siitä, että välitykset vaihtuvat sellaisiksi, mitä missäkin tilanteessa tarvitsee. Shimano toimii hyvin, mutta on tunnettu siitä, että vaihtamisen myös kuulee. Vauhtia Risessä on hillitsemässä, tarvittaessa myös erittäin napakasti, niin ikään Shimanon hydraulinen XT-sarja 180-millisillä levyillä. Risen ohjaamosta löytyy sähkömoottorin tasosäädölle kaksoispainike. Akun varaustila kerrotaan ohjausyksikön kaapelissa kiinni olevalla pienellä lediyksilöllä eikä pyörässä ole mitään erillistä näyttöä. Orbealla asia ajatellaan niin, että pyörän pariksi hankitaan esimerkiksi Garminin pyörätietokone, sen vuoksi tämä puoli on pidetty hyvin vaatimattomana. Annetaan valinta pyörän ostajalle, mitä hän Risen pariksi hankkii. Toinen vaihtoehto on kiinnittää älypuhelin pyörän tankoon tai pitää sitä taskussa mukana. Esimerkiksi Garminin älykello parittuu Orbean kanssa vaivattomasti ja kellosta saa Risen kaveriksi ajotietokoneen, josta näkee muun muassa akun varauksen. Älykellosta voi valita esimerkiksi eBike- tai eMTB-ohjelmat ajoon. Lataamalla puhelimeen Shimanon E-Tube Project -applikaation pyörän asetuksia voi myös säätää. Tämä kannattaa myös tehdä ennen kuin pyörällä syöksyy innoissaan maastoon, sillä tehdasasetuksilla pyörä ei välttämättä tarjoa parastaan avustuksen osalta. Omat asetukset voi asettaa kaikkiaan kolmeen eri ajotilaan, jotka ovat Eco, Trail ja Boost. Asetuksissa voi säätää avustuksen tasoa, sitä millaisen väännön mikäkin ajotila enimmillään tarjoaa sekä säätää myös viidestä eri tasosta sen, kuinka avustus reagoi missäkin ajotilassa. Erinomainen runkogeometria Shimanon ja Orbean yhteistyössä ohjelmoima sähkömoottori toimii maastossa erittäin hyvin. Moottori avustaa tarvittaessa 60 newtonin verran, joka on huomattavasti vähemmän kuin monessa muussa sähköpyörässä, mutta juuri sen verran, mitä myös tarvitsee ja että vauhti pysyy hyvin yllä kaikissa tilanteissa – mutta fiilis on lähellä luomupyörää. Pitää muistaa, että pyörän paino tässä tapauksessa kompensoi loput. Risellä joutuu tekemään kuitenkin enemmän töitä kuin monella muulla sähköpyörällä ja tämä on tietysti monelle tärkeää. Shimanon sähkömoottori toimii hyvin ja se on myös melko hiljainen. Risen sähkömoottori reagoi myös poljinkampien käskyihin ihailtavan hyvin. Risen runkogeometria on myös erinomainen, pyörä istuu kuin hansikas ja heti ensimetreistä lähtien tuntuu kuin sillä olisi ajanut vaikka kuinka kauan. Toki sillä, että pyörä on tasapainoinen, hyvä ja nopea ajaa, se on kevyt ja se on valmistettu hyvistä osista, on hintansa. Orbea Rise M10 maksaa yli 9000 euroa, joten tämä pyörä on myös valitettavasti monen ulottumattomissa. Eikä Rise M10 ole edes kallein versio Risestä. M-Limited -malli maksaa yli 11 000 euroa. Onneksi alumiiniversiot ovat edullisimpia, H30-version saa hieman alle 6000 euroon. Mutta vaikka Rise M10 jää harvojen herkuksi hiilikuituversiona, se on vakuuttavuudessaan erittäin tärkeä pyörä espanjalaisvalmistajalle. Tällä pyörällä Orbean on mahdollisuus lunastaa paikkaansa auringossa, josta se joutuu vielä hieman taistelemaan, sillä se on vielä vähän tuntematon valmistaja. Hyvin, laadukkaiden ja vakavasti otettavien pyörien ansiosta auringonsäteet osuvat jatkossa varmasti entistä enemmän Orbean kalustoon. Suomessakin Orbea on saanut hyvin jalansijaa ja jälleenmyyjäverkosto on kasvanut vähitellen. Teksti: Manu Tuppurainen, testiavustus Juha Heikkinen Kuvat: Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Orbea Rise M10 Hinta: 9199 € Paino: Orbea ei ilmoita virallisesti (epävirallinen hieman alle 18 kg) Runko: OMR 2021 140mm travel 29" C-Boost 12x148 Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Fox 36 Float Factory 150 Grip2 QR15x110 Kashima Takaiskunvaimennin: Fox FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima custom tune 210x55mm Ohjaustanko: Race Face Next R 35 20mm Rise 780mm Jarrut: Shimano XT M8120 Hydraulic Disc, 180mm Front /180mm Rear Vaihteisto: Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus, pakka Shimano CS-M7100 10-51t 12-Speed, Shimano XT M8100 I-Spec EV Kampisarja: e*thirteen Plus Alu Ketju: Shimano M7100 Istuin: Selle Italia Rengaskoko: 29” Vanteet: Mavic Crossmax XL S UST Tubeless 6-Bolt Renkaat: edessä Maxxis Dissector 2.40" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR, takana Maxxis Rekon 2.40" 120 TPI 3CMaxxTerra Exo+ TLR Sähkömoottori: Shimano EP8-RS Akku: Orbea RS Internal 360Wh Akun kantama: Noin neljä tuntia Takuu: Elinikäinen, kun pyörän rekisteröi Orbean järjestelmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?