Ajoneuvot Koeajo Pyöräily 2.12.2022

Sähköpyörän koeajo: R Raymon Fullray 150 E 9.0 – Tuntematon keskiluokkainen

R Raymon on maastopyörissä tuntemattomampi merkki, mutta se ei tee Fullray 150 E 9.0 -mallista huonoa sähköpyörää. Hyvää: ulkomuoto, ketteryys, ajomukavuus, sähkömoottorin automatiikka. Huonoa: sähkömoottorin kova ääni.

Jos R Raymon -pyörämerkistä ei ole aiemmin kuullut mitään, se ei ole millään tavalla yllättävää. R Raymon tulee kuitenkin samalta itävaltalaiselta valmistajalta eli Pierer Mobility AG:lta kuin esimerkiksi KTM:n, Husqvarnan, Gasgasin moottoripyörät sekä Gasgasin ja Husqvarnan sähköpyörät, joten meriittiä talosta löytyy.

Omistuspohja antaa tietysti jotain vakuuttavuutta epäilijöille, joita luonnollisesti on aina, kun kysymyksessä on tuntematon merkki. Raymonilla on sähkömaastopyörissä tarjolla muun muassa Hardrail- ja Fullray-mallisto, joista Hardray on nimensä mukaisesti jäykkäperä ja Fullray on täysjousto. Lisäksi mallistosta löytyvät myös esimerkiksi Trailray- ja Airray-mallit, ja niiden mallinimet kuvaavat hyvin pyörien käyttötarkoitusta.

Koeajossa ollut Fullray-sarjan pyörä kuuluu niin sanottuun All Mountain -sarjaan, joten koeajettu Fullray ovat pyörä esimerkiksi sellaiselle harrastajalle, joka haluaa niin sanotun joka paikan höylän itselleen. R Raymon Fullray sopii hyvin kovempaan rymistelyyn maastossa kuin vaikka työmatkapyöräksi. Koeajossa ollut 9.0-malli edustaa Fullray-sarjan keskikastia hintansakin puolesta. Fullray-sarjasta löytyy myös hiilikuiturunkoiset menopelit.

Fullray 150 E 9.0 edustaa keskiluokkaista maastopyörää, jossa osavalinnat ovat jo varsin kunnollisia. Sekä vaihteiston että jarruihin on valittu Sramin laadukkaat osasarjat. Sramin 203-milliset jarrulevyt yhdistettynä nelimäntäisiin DB8-satuloihin tarjoavat hyvää pysäytysvoimaa tarjoavaa jarrutehoa kuitenkin kohtulliseen hintaan. Fullrayn mallimerkinnästä voi tehdä myös johtopäätöksen, että pyörästä löytyvät Foxin iskunvaimentimet tarjoavat 150 millin jouston niin etu- kuin takapäässäkin. Keskikastia nekin, mutta niiden toiminta ja teho riittää hyvin monelle.

Äänekäs sähkömoottori

R Raymonin sydän on Yamahan toimittama sähkömoottori, joka antaa 70 newtonmetrin väännön. Yamahalta löytyy vielä enemmänkin vääntöä tarjoavia moottoreita, mutta 70 newtonmetriä riittää varsin hyvin moniin tarpeisiin. Lisäksi pienemmällä väännöllä on myös akkua säästävä vaikutus.

Yamahan moottori on varsin toimiva perusajossa, mutta valitettavan äänekäs, varsinkin pienellä vaihteella ajaessa sekä kiihdytettäessä moottori pitää kovaa ulinaa. Se ei ole hyvä asia, sillä maailmasta löytyy paljon hiljaisempiakin sähköpyörien moottoreita.

Yamaha on tuonut sähköpyöriensä moottoreihin myös niin sanotun automaattiavustuksen. Sähkömoottorin neljän eri avustustason eli High-, Std-, Eco- ja +Eco-moodien lisäksi tarjolla on automaattiasetus, joka säätää avustustasoa muun muassa poljinkampien käskyjen mukaan.

Automaattiasetus on silloin varsin hyvä ja toimiva ratkaisu, jos pyörällä haluaa ajaa, niin ei tarvitse keskittyä siihen, mikä avustustaso on valittuna. Automaattitila säätää avustuksen määrää laajemmalla alueella ja kun kampien momentti ja kierrosluku nousevat, sähkömoottori tarjoaa lisää vääntöä. Moottori osaa reagoida myös hyvin siihen, että millä tapaa kuljettajan käsky kammilta tulee, hitaammin vai rajummalla polkaisulla. Tämä on kuitenkin hyvä ratkaisu Yamahalta, avustuksen tason säätöön ei välttämättä tarvitse koskea kovinkaan paljon.

Sukulainen Gasgasin kanssa

Yamahan sähkömoottori on kytketty R Raymonissa Simplon valmistavaan akkuun. Simplon 630-wattituntinen akku on kooltaan riittävä ja sen kokoinen, mitä tähän rahaan tällä hetkellä myös täytyy saada. 630-wattitunnin akun ansiosta Fullrayllä voi ajaa sähköavustettuna jopa yli 100 kilometrin lenkin, toki akun virran kulutukseen vaikuttaa moni tekijä.

Raymonissa käytettävä moottori ja muutkin osat ovat samoja jopa pyörän runkoa myöten aiemmin ajamamme Gasgas Trail 2.0 -pyörän kanssa. Jo tällöin totesimme, että automaattiavustuksen käyttö vaatii vähän totuttelua. Gasgasin koeajoartikkelin arviot ja johtopäätökset pätevät lähes täysin myös R Raymon Fullray 150E 9.0 -pyörän arvioihin ja päinvastoin.

Myös R Raymon on Gasgasin tavoin varteenotettava vaihtoehto sähköpyörien kasvavassa maailmassa. Pyörässä on hyvä ja luonteva ajoasento, se on kokoonpantu hyvillä osilla, alle viiden tuhannen euron sijoitukselle saa hyvin vastinetta. Pierer Mobility AG ei selvästikään ole tullut leikkimään tälle kentälle, niinkuin se ei leiki myöskään polttomoottorivetoisten kaksipyöräisten suhteen.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

R Raymon Fullray 150 E 9.0

Hinta: 4799 euroa
Paino: 25,5 kg
Runko: Alumiini
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: RockShox Revelation RC, DebonAir, Air, 150 mm
Takaiskunvaimennin: RockShox Deluxe Select+, Air, 230×65 mm
Ohjaustanko: R Raymon Riser 31,8 mm, 780 mm, Sweep: 9 °, Rise: 15 mm
Jarrut: SRAM DB8 Hydraulinen Levyjarru, 203 mm
Vaihteisto: Sram SX Eagle, 12-vaihdetta, takapakka SRAM PG-1210, 11-50 T
Vaihdevipu: SRAM SX Eagle, Single Click
Kampisarja: R Raymon, alumiini
Ketju: SRAM SX Eagle
Istuin: R Raymon MTB
Istuinkannatin: R Raymon Pro, 31.6 mm, Dropper post
Rengaskoko: 29”
Vanteet: Mach 1 TRUCKY 30, With eyelets, Tubeless ready / Hub: R Raymon DA210F, 6-hole, 15×110 mm, thru axle
Renkaat: Schwalbe Nobby Nic, Evolution, 62-622, 29×2.4
Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250W, 70 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Yamaha Display A
Akku: Simplo EnergyTube, 630 Wh, 36 V
Akun latausaika: 0–100 %, noin 5 tuntia, 0–80 %, noin 2 tuntia 50 min
Takuu: Kaksi vuotta.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat