2.12.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: R Raymon Fullray 150 E 9.0 – Tuntematon keskiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä R Raymon on maastopyörissä tuntemattomampi merkki, mutta se ei tee Fullray 150 E 9.0 -mallista huonoa sähköpyörää. Hyvää: ulkomuoto, ketteryys, ajomukavuus, sähkömoottorin automatiikka. Huonoa: sähkömoottorin kova ääni. Jos R Raymon -pyörämerkistä ei ole aiemmin kuullut mitään, se ei ole millään tavalla yllättävää. R Raymon tulee kuitenkin samalta itävaltalaiselta valmistajalta eli Pierer Mobility AG:lta kuin esimerkiksi KTM:n, Husqvarnan, Gasgasin moottoripyörät sekä Gasgasin ja Husqvarnan sähköpyörät, joten meriittiä talosta löytyy. Omistuspohja antaa tietysti jotain vakuuttavuutta epäilijöille, joita luonnollisesti on aina, kun kysymyksessä on tuntematon merkki. Raymonilla on sähkömaastopyörissä tarjolla muun muassa Hardrail- ja Fullray-mallisto, joista Hardray on nimensä mukaisesti jäykkäperä ja Fullray on täysjousto. Lisäksi mallistosta löytyvät myös esimerkiksi Trailray- ja Airray-mallit, ja niiden mallinimet kuvaavat hyvin pyörien käyttötarkoitusta. Koeajossa ollut Fullray-sarjan pyörä kuuluu niin sanottuun All Mountain -sarjaan, joten koeajettu Fullray ovat pyörä esimerkiksi sellaiselle harrastajalle, joka haluaa niin sanotun joka paikan höylän itselleen. R Raymon Fullray sopii hyvin kovempaan rymistelyyn maastossa kuin vaikka työmatkapyöräksi. Koeajossa ollut 9.0-malli edustaa Fullray-sarjan keskikastia hintansakin puolesta. Fullray-sarjasta löytyy myös hiilikuiturunkoiset menopelit. Fullray 150 E 9.0 edustaa keskiluokkaista maastopyörää, jossa osavalinnat ovat jo varsin kunnollisia. Sekä vaihteiston että jarruihin on valittu Sramin laadukkaat osasarjat. Sramin 203-milliset jarrulevyt yhdistettynä nelimäntäisiin DB8-satuloihin tarjoavat hyvää pysäytysvoimaa tarjoavaa jarrutehoa kuitenkin kohtulliseen hintaan. Fullrayn mallimerkinnästä voi tehdä myös johtopäätöksen, että pyörästä löytyvät Foxin iskunvaimentimet tarjoavat 150 millin jouston niin etu- kuin takapäässäkin. Keskikastia nekin, mutta niiden toiminta ja teho riittää hyvin monelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänekäs sähkömoottori R Raymonin sydän on Yamahan toimittama sähkömoottori, joka antaa 70 newtonmetrin väännön. Yamahalta löytyy vielä enemmänkin vääntöä tarjoavia moottoreita, mutta 70 newtonmetriä riittää varsin hyvin moniin tarpeisiin. Lisäksi pienemmällä väännöllä on myös akkua säästävä vaikutus. Yamahan moottori on varsin toimiva perusajossa, mutta valitettavan äänekäs, varsinkin pienellä vaihteella ajaessa sekä kiihdytettäessä moottori pitää kovaa ulinaa. Se ei ole hyvä asia, sillä maailmasta löytyy paljon hiljaisempiakin sähköpyörien moottoreita. Yamaha on tuonut sähköpyöriensä moottoreihin myös niin sanotun automaattiavustuksen. Sähkömoottorin neljän eri avustustason eli High-, Std-, Eco- ja +Eco-moodien lisäksi tarjolla on automaattiasetus, joka säätää avustustasoa muun muassa poljinkampien käskyjen mukaan. Automaattiasetus on silloin varsin hyvä ja toimiva ratkaisu, jos pyörällä haluaa ajaa, niin ei tarvitse keskittyä siihen, mikä avustustaso on valittuna. Automaattitila säätää avustuksen määrää laajemmalla alueella ja kun kampien momentti ja kierrosluku nousevat, sähkömoottori tarjoaa lisää vääntöä. Moottori osaa reagoida myös hyvin siihen, että millä tapaa kuljettajan käsky kammilta tulee, hitaammin vai rajummalla polkaisulla. Tämä on kuitenkin hyvä ratkaisu Yamahalta, avustuksen tason säätöön ei välttämättä tarvitse koskea kovinkaan paljon. Sukulainen Gasgasin kanssa Yamahan sähkömoottori on kytketty R Raymonissa Simplon valmistavaan akkuun. Simplon 630-wattituntinen akku on kooltaan riittävä ja sen kokoinen, mitä tähän rahaan tällä hetkellä myös täytyy saada. 630-wattitunnin akun ansiosta Fullrayllä voi ajaa sähköavustettuna jopa yli 100 kilometrin lenkin, toki akun virran kulutukseen vaikuttaa moni tekijä. Raymonissa käytettävä moottori ja muutkin osat ovat samoja jopa pyörän runkoa myöten aiemmin ajamamme Gasgas Trail 2.0 -pyörän kanssa. Jo tällöin totesimme, että automaattiavustuksen käyttö vaatii vähän totuttelua. Gasgasin koeajoartikkelin arviot ja johtopäätökset pätevät lähes täysin myös R Raymon Fullray 150E 9.0 -pyörän arvioihin ja päinvastoin. Myös R Raymon on Gasgasin tavoin varteenotettava vaihtoehto sähköpyörien kasvavassa maailmassa. Pyörässä on hyvä ja luonteva ajoasento, se on kokoonpantu hyvillä osilla, alle viiden tuhannen euron sijoitukselle saa hyvin vastinetta. Pierer Mobility AG ei selvästikään ole tullut leikkimään tälle kentälle, niinkuin se ei leiki myöskään polttomoottorivetoisten kaksipyöräisten suhteen. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala R Raymon Fullray 150 E 9.0 Hinta: 4799 euroa Paino: 25,5 kg Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: RockShox Revelation RC, DebonAir, Air, 150 mm Takaiskunvaimennin: RockShox Deluxe Select+, Air, 230x65 mm Ohjaustanko: R Raymon Riser 31,8 mm, 780 mm, Sweep: 9 °, Rise: 15 mm Jarrut: SRAM DB8 Hydraulinen Levyjarru, 203 mm Vaihteisto: Sram SX Eagle, 12-vaihdetta, takapakka SRAM PG-1210, 11-50 T Vaihdevipu: SRAM SX Eagle, Single Click Kampisarja: R Raymon, alumiini Ketju: SRAM SX Eagle Istuin: R Raymon MTB Istuinkannatin: R Raymon Pro, 31.6 mm, Dropper post Rengaskoko: 29” Vanteet: Mach 1 TRUCKY 30, With eyelets, Tubeless ready / Hub: R Raymon DA210F, 6-hole, 15x110 mm, thru axle Renkaat: Schwalbe Nobby Nic, Evolution, 62-622, 29x2.4 Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250W, 70 Nm Sähkömoottorin ohjain: Yamaha Display A Akku: Simplo EnergyTube, 630 Wh, 36 V Akun latausaika: 0–100 %, noin 5 tuntia, 0–80 %, noin 2 tuntia 50 min Takuu: Kaksi vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe