11.11.2017

Suoraan kärkeen – täysin uusi Honda CB1000R Neo Sports Café

Honda CB1000R Neo Sports Café

Hondan uuden CB1000R:n teho-paino -suhde on kaksikymmentä prosenttia aiempaa parempi. Uutuuden luvataan kiihtyvän paikaltaan 130 kilometrin nopeuteen rivakammin kuin CBR1000RR Fireblade.

Honda esitteli odotetusti täysin uuden CB1000R:n Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä. Neo Sports Café Conceptiin perustuva uusi CB1000R nostaa Hondan kerralla mukaan hyper naked -luokan kärkikahinoihin.

Honda CB1000R Neo Sports Café

Parantuneen suorituskyvyn taustalla on paitsi 20 hevosvoimaa kasvatettu huipputeho, myös 12 kilon laihdutuskuuri sekä neljä prosenttia lyhyempi välityssuhde. Firebladen moottoriin perustuvan voimanlähteen uudeksi teholukemaksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa. Kasvaneen viritysasteen takia männät on vaihdettu takomänniksi. Keskikierroksilla väännön luvataan olevan viisi prosenttia aiempaa korkeampi. Sähköisen throttle by wire -kaasun myötä kuljettajan valittavana on kolme tehokarttaa: Rain, Standard ja Sport.

Honda CB1000R Neo Sports Café

Etujousituksena on Showan säädettävä Big Piston -teleskooppi. Takapään Showan monojousituksessa voidaan säätää esijännitystä sekä puristus- ja paluuvaimennusta. Etujarruina on nyt tehokkaat nelimäntäiset radiaalijarrut yhdistettynä 310-millisiin jarrulevyihin. Käsittelyä helpottaa myös luistokytkintoiminto. Painojakaumaksi ilmoitetaan 48,5 / 51,5.

Yksipuolinen takahaarukka on nyt noin 15 milliä lyhyempi. Takarenkaan koko on kasvanut kymmenen milliä kokoon 190/55ZR17. Rekisterikilven teline on kiinnitetty takahaarukkaan muuttaen pyörän takaosan ulkonäköä kevyemmäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CB1000R

Honda CB1000R Neo Sports Café

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 998 cc
Teho: 145 hv (107 kW) / 10 500 r/min
Vääntö: 104 Nm / 8250 r/min

Akseliväli: 1455 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 16,2 litraa
Paino tankattuna: 212 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Luetuimmat