25.8.2022

Tesla Semi etenee vihdoin tuotantoon – ei kuitenkaan täysin muutoksitta

Siitäkin huolimatta, että Elon Musk on viime aikoina Twitterissä muun muassa narrannut ostavansa jalkapalloseura Manchester Unitedin ja naljaillut Lucid Motorsille sen tuotantovaikeuksista, voinemme pitää tätä tosiasiana.

Teslan raskaan sarjan kaukoliikennerekkaveturi Semi on siis vuosien viivästyksen jälkeen viimeinkin etenemässä tuotantoon, ja ensimmäiset asiakkaat ovat saamassa tilaamansa autot.

Vuonna 2017 lanseerattua Semiä aiottiin markkinoille alun perin vuonna 2019, mutta suunnitelmia ovat sekoittaneet monet tekijät. Valmistus ei kuitenkaan ilmeisesti vieläkään pääse Nevadan Gigafactoryssa täyteen vauhtiinsa, sillä juuri tällä hetkellä Semistä ei oteta vastaan uusia varauksia. Tämän voi automaattisesti laittaa puolijohdepulan piikkiin.

Tesla Semin varausmaksu on 20 000 dollaria, joten tilauskirjoissa on tuskin yhtään "löysääkään".

Tesla on vastaanottanut Semistä pitkälle toista miljoonaa varausta. Etusijalla ovat tällä hetkellä ensimmäiset suuret tilaajat, kuten virvoitusjuomajätti PepsiCo ja ja logistiikkajätti UPS. Molemmilla esimerkeillä varattujen vetureiden lukumäärä on kolminumeroinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän moottoreita, vähemmän varausta, sama kulku

Eräänä aivan ensimmäisistä täyssähköisistä raskassarjalaisista kaikkia kiinnostivat Semissä erityisesti sen suorituskykylukemat. Täyssähköveturista tarjotaan kahden eri toimintamatkan versiota. On 300 ja 500 mailin mallit, kilometreinä vastaavasti noin 500 ja 800.

Teslan aiemman ilmoituksen mukaan Megachargerilla on mahdollista ladata 500 mailin Semi 400 mailin (n. 645 kilometrin) toimintamatkalle 30 minuutissa. Nyt teknisissä tiedoissa kuitenkin kerrotaan, että puolessa tunnissa päästään 70 prosentin varaustasoon. Tässä on kymmenen prosentin pudotus.

Toinen data koskee moottoreiden lukumäärää, joka on pudotettu neljästä kolmeen. Tälle luonnollinen selitys löytynee Model S Plaidin kolmen hiilikuitukuorisen supersähkömoottorin konfiguraatiosta, joka on nyt sitten löytänyt tiensä Semiin.

Tämä on mahdollisesti ensimmäinen kerta, kun sporttisedanin moottori(t) on istutettu täysikokoiseen rekkaveturiin. Moottoriruletin pyöräyttämisestä huolimatta suorituskykylukemat ovat tältä osin ennallaan, eli mikäli sillä on merkitystä, Semillä pääsee nollasta sataan 20 sekunnissa täydessä 37 tonnin lastissa.

Semin muotoilussa on otettu hyvin aerodynaaminen hyöty irti pohjoisamerikkalaisen standardin sallimista mittasuhteista. Tällaisenaan autolla ei kuitenkaan ole asiaa Euroopan teille.

Freightliner ehti ensin

Tesla on hävinnyt ainakin nopeuskilpailun valtakunnan ensimmäisen täyssähköisen rekkaveturin (class 8) tuotantoon saattamisesta. Pidemmän korren veti toukokuussa Daimler-konserniin kuuluva Freightliner eCascadiallaan. Freightliner Cascadia on pitänyt dieselmoottorisena (edelleen rinnalla tuotannossa) USA:n myydyimmän rekkaveturin paikkaa, joten nyt sillä on näytön paikka uudessa tilanteessa.

ECascadia on Semiä huomattavasti perinteisemmällä otteella tehty sähkörekkaveturi. Siinä on Detroitin valmistama sähkövoimalinja, joka perustuu akseleille rakennettuun moottorin ja voimansiirron yhdistelmään (eAxle). eCascadian saa joko yksi- tai kaksimoottorisena. Toimintamatkaa riittää 370 kilometriä, joten tältä osin Tesla vaikuttaa puolestaan vetäneen pidemmän korren.

Lähteet: Inside EVs, Carbuzz, Tesla Kuvat: Tesla, Freightliner Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat