13.8.2022

Teslan lupaama isompi akku olisi pitänyt olla jo täyttä häkää tuotannossa – toisin kävi

Tesla Cybertruck

Teslan pääjohtaja Elon Musk lupasi pari vuotta sitten, että uusi isompi 4860-akku olisi tuotannossa parissa vuodessa. Akun tuotannon myöhästyminen on todennäköinen syy myös sille, miksi Tesla Cybertruck on myös viivästynyt.

Kaksi vuotta sitten Teslan toimitusjohtaja Elon Musk astui esittelemään mullistavan uuden akun. Uuden akkuteknologian on suunniteltu lisäämään Teslojen kantamaa merkittävästi, alentamaan tuotantokustannuksia ja samalla mahdollistaa Teslan tulevaisuuden tuotteet, kuten Teslan jo vuoden 2019 lopussa esittelemän Cybertruck-konseptin.

Teslan uusi akku kantaa 4860-nimeä sen koon mukaan, akku on 48 millimetriä leveä ja 60 millimetriä korkea. Akku on valmistettu yhteistyössä Panasonicin kanssa ja sen akkukenno on viisi kertaa suurempi kuin nykyisessä akkuteknologiassa. Pelkästään uuden akun pitäisi lisätä sähköautojen kantamaa 16 prosenttia nykyisestä. Teslalla myös uskotaan, että kun autojen teknologiaa parannetaan ja akkumateriaalit paranevat entisestään, uuden akun myötä autojen toimintasäteet voivat parantua jopa 56 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Todennäköinen syy Cybertruckin viivästymiseen

Vuonna 2020 Musk sanoi, että uusi akku olisi tuotannossa parissa vuodessa ja sen pitäisi vuoden 2022 aikana olla täyttä häkää tuotannossa ja tarjoavan voimanlähteen jopa miljoonaan sähköautoon. Toisin kuitenkin kävi.

Akku on kyllä tuotannossa, mutta tuotantomäärät eivät ole sitä luokkaa, mitä Musk ennusti pari vuotta sitten. Tällä hetkellä akkua pystytään tuottamaan noin 1000 kappaletta tämän vuoden loppuun mennessä.

Koska akun tuotantomäärä on vielä niin pieni, tämä on luultavasti myös syy siihen, miksi Cybertruckin tuotanto on viivästynyt. Cybertruckin piti olla tuotannossa alunperin jo vuonna 2021.

Teslan 4860-akku on myös välttämätön sen vuoksi, että Cybertruckin äärimmäinen suorituskyky ja toimintasäde vaativat sen, Cybertruck ei toteudu Teslan nykyisellä akkuteknologialla. Tällä hetkellä uudet akut riittävät Teslan Austinin tehtaalla valmistettavien Tesla Model Y:n tarpeisiin.

Teslan Elon Musk ei ole kuitenkaan huolissaan asiasta. Hän sanoi Automotive Newsille, että he pysyvät tämän vuoden tuotantosuunnitelmissa hyvin.

– Mutta on syytä korostaa, että meillä on tarpeeksi 2170-akkua saavuttaaksemme kaiken ajoneuvotuotannon loppuvuoden ajan. Emme siis ole riippuvaisia 4680-akusta. 4680-akku on tärkeä ensi vuonna, Musk sanoi.

Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat