22.2.2023

Pääkirjoitus: Kun raha ratkaisee, on laskettava itse

Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella.

Liikenne on kotitalouksien suurin menoerä heti asumisen jälkeen. Ei siis ihme, että raha on aina mukana, kun puhutaan autoilusta ja autoilun sekä liikenteen kehityksestä. Keskustelun ytimessä ovat tyypillisesti olleet polttoaineiden hinnat, verotus, autojen hinta, huollot ja korjaukset. Taloudellisesta ajamisesta on puhuttu erityisesti silloin, kun polttoaineiden hinnat ovat karanneet normaalia korkeammalle.

Todellisten kustannusten laskeminen edes vallitsevassa tilanteessa ei ole ihan yksinkertaista. Vielä vaikeampaa on päästä oikeaan tulokseen, kun arvioidaan vaikkapa kahden seuraavan vuoden kustannuksia. Ennakoinnilla on merkitystä erityisesti silloin, kun pohditaan auton vaihtoa. Kokonaiskustannuksissa voi olla yllättäviä eroja sen mukaan, millainen auto valitaan ja millaista sen käyttö on.

Sähkön hinnan ennennäkemättömät hintakirit ovat herättäneet meitä valitettavan tehokkaasti todellisuuteen. Tuskinpa vuosi sitten olisi arvattu oikeasti ennakoida, että vuoden kuluttua kilowattitunti sähköä saattaisi maksaa jopa 50 senttiä? Ja että "ihan ok" -hinta voisi olla lähes 20 senttiä? Ennustaminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta.

Rahoistaan tarkan kuluttajan kannalta tilanne on haastavampi kuin koskaan ennen.

Erilaisia autoja ja käyttövoimia on paljon ja energian hinnat heilahtelevat. Kun tähän lisätään jokaisen kuluttajan omat auton käyttötarpeet, on yhtälö sellainen, että vain autoilija itse pystyy lopulta laskemaan autoilunsa todelliset kustannukset.

Tässä Moottorissa testaamme edullisimman hintaluokan kesärenkaita. Etsimme kuluttajan avuksi vastausta kysymykseen: kannattaako ostaa halpa rengas vai onko sittenkin syytä ostaa tuttu, vaikkakin vähän kalliimpi, merkkirengas? Maailman suurin sähköautojen talvitesti taas mittaa uusien sähköautojen todellisia kulutuksia talvikelissä – rahanarvoista tietoa sekin. Kokonaan omaan juttuunsa olemme koonneet katsauksen siihen, mikä kaikki autoilussa maksaa. Tämä kooste toivottavasti auttaa lukijoitamme selvittämään oman autoilun todelliset kustannukset ja kenties antaa vinkkejä siihen, miten omia autoilukustannuksia voisi pienentää.

Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella. Tämä paljastui myös alkukesästä 2022 vakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vastaajat arvioivat autoilunsa kuukausikuluiksi 331 euroa. Valitettavasti arvio meni pahasti metsään, jos sitä verrataan vaikkapa kilometrikorvausten määrittelyn pohjana olevaan Tilastokeskuksen aineistoon. Virallisen laskelman mukaan keskivertoautolla ja 15 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä autoilun kustannukset ovat noin 700 euroa kuukaudessa. Siis kaksinkertaiset siihen, mitä kyselyyn vastanneet arvioivat!

Jutussamme autoilun kustannukset on ryhmitelty 13 eri kululajiin. Mitä tunnollisemmin niitä jaksaa oman autoilun osalta selvittää, sitä rehellisemmän vastauksen omasta autoilusta saa. Sen jälkeen voi miettiä keinoja eri kustannusten alentamiseen. Joskus vaihtoehtona on auton vaihto, joskus taloudellisempi ajaminen, joskus koko liikkumistottumusten uudelleen arviointi. Varmaa on, että laskutoimitus kannattaa.

Luetuimmat