22.2.2023 Pääkirjoitus: Kun raha ratkaisee, on laskettava itse Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella. Liikenne on kotitalouksien suurin menoerä heti asumisen jälkeen. Ei siis ihme, että raha on aina mukana, kun puhutaan autoilusta ja autoilun sekä liikenteen kehityksestä. Keskustelun ytimessä ovat tyypillisesti olleet polttoaineiden hinnat, verotus, autojen hinta, huollot ja korjaukset. Taloudellisesta ajamisesta on puhuttu erityisesti silloin, kun polttoaineiden hinnat ovat karanneet normaalia korkeammalle. Todellisten kustannusten laskeminen edes vallitsevassa tilanteessa ei ole ihan yksinkertaista. Vielä vaikeampaa on päästä oikeaan tulokseen, kun arvioidaan vaikkapa kahden seuraavan vuoden kustannuksia. Ennakoinnilla on merkitystä erityisesti silloin, kun pohditaan auton vaihtoa. Kokonaiskustannuksissa voi olla yllättäviä eroja sen mukaan, millainen auto valitaan ja millaista sen käyttö on. Sähkön hinnan ennennäkemättömät hintakirit ovat herättäneet meitä valitettavan tehokkaasti todellisuuteen. Tuskinpa vuosi sitten olisi arvattu oikeasti ennakoida, että vuoden kuluttua kilowattitunti sähköä saattaisi maksaa jopa 50 senttiä? Ja että "ihan ok" -hinta voisi olla lähes 20 senttiä? Ennustaminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Rahoistaan tarkan kuluttajan kannalta tilanne on haastavampi kuin koskaan ennen. Erilaisia autoja ja käyttövoimia on paljon ja energian hinnat heilahtelevat. Kun tähän lisätään jokaisen kuluttajan omat auton käyttötarpeet, on yhtälö sellainen, että vain autoilija itse pystyy lopulta laskemaan autoilunsa todelliset kustannukset. Tässä Moottorissa testaamme edullisimman hintaluokan kesärenkaita. Etsimme kuluttajan avuksi vastausta kysymykseen: kannattaako ostaa halpa rengas vai onko sittenkin syytä ostaa tuttu, vaikkakin vähän kalliimpi, merkkirengas? Maailman suurin sähköautojen talvitesti taas mittaa uusien sähköautojen todellisia kulutuksia talvikelissä – rahanarvoista tietoa sekin. Kokonaan omaan juttuunsa olemme koonneet katsauksen siihen, mikä kaikki autoilussa maksaa. Tämä kooste toivottavasti auttaa lukijoitamme selvittämään oman autoilun todelliset kustannukset ja kenties antaa vinkkejä siihen, miten omia autoilukustannuksia voisi pienentää. Omien todellisten kustannusten laskeminen voi tuntua työläältä, mutta tässä asiassa vaiva varmasti palkitaan. Moni meistä suhtautuu omiin autoilukustannuksiin "musta tuntuu" -periaatteella. Tämä paljastui myös alkukesästä 2022 vakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vastaajat arvioivat autoilunsa kuukausikuluiksi 331 euroa. Valitettavasti arvio meni pahasti metsään, jos sitä verrataan vaikkapa kilometrikorvausten määrittelyn pohjana olevaan Tilastokeskuksen aineistoon. Virallisen laskelman mukaan keskivertoautolla ja 15 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä autoilun kustannukset ovat noin 700 euroa kuukaudessa. Siis kaksinkertaiset siihen, mitä kyselyyn vastanneet arvioivat! Jutussamme autoilun kustannukset on ryhmitelty 13 eri kululajiin. Mitä tunnollisemmin niitä jaksaa oman autoilun osalta selvittää, sitä rehellisemmän vastauksen omasta autoilusta saa. Sen jälkeen voi miettiä keinoja eri kustannusten alentamiseen. Joskus vaihtoehtona on auton vaihto, joskus taloudellisempi ajaminen, joskus koko liikkumistottumusten uudelleen arviointi. Varmaa on, että laskutoimitus kannattaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta